|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۳
کد خبر: ۱۳۶۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۰
انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا با آن نتیجه تاریخی و بی‌سابقه به پایان رسید اما هیاهوهای پس از انتخابات را پایانی نیست.
 انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا با آن نتیجه تاریخی و بی‌سابقه به پایان رسید اما هیاهوهای پس از انتخابات را پایانی نیست. شاید برای طرفداران هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها خوشبینانه باشد که به امید تغییر در نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری پای تلویزیون بنشینند تا خبری مبنی بر تغییر یا رد نتایج انتخابات از یک مرجع مهم دولتی در امریکا بشنوند.

حتی شاید هیلاری کلینتون که اکنون در نیویورک به زندگی غیر سیاسی خود ادامه می‌دهد نیز دیگر انگیزه‌ای برای پیگیری این جریان نداشته باشد. او بیش از یک سال کمپین سخت و نفسگیری را انجام داد تا در نهایت جانشین باراک اوباما شود اما شرایط به گونه‌ای رقم خورد که حالا باید از خانه تماشاگر جولان رقیب انتخاباتی خود در دوره انتقالی برای رسیدن به کاخ سفید باشد.

اما در این روزها خبرها و اتفاقاتی در امریکا پس از انتخابات در حال رخ دادن است که به راحتی نمی‌توان از آن عبور کرد. مانند این خبر: باراک اوباما، رییس‌جمهور امریکا دستور بررسی تمام آرای مردمی را صادر کرد که مبادا هکرها در نتیجه نهایی انتخابات دست داشته باشند. همزمان با صدور این فرمان، روز گذشته اتفاقی مهم‌تر رخ داد: سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) اعلام کرده است که یکی از ارزیابی‌های مخفی و محرمانه‌ای که انجام داده نشان می‌دهد که روسیه در انتخابات سال ٢٠١٦ مداخله داشته و به دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری کمک کرده است؛ موضوعی که می‌تواند رسما یک مداخله خارجی در انتخابات و تضعیف سیستم انتخاباتی ایالات متحده محسوب شود.

طبق گزارشی که سازمان اطلاعات مرکزی امریکا اعلام کرده به اطلاعات قطعی دست یافته که دولت روسیه در هک ایمیل‌های کمیته ملی حزب دموکرات و سایرین از جمله رییس ستاد تبلیغاتی هیلاری کلینتون دست داشته و این ایمیل‌ها را در اختیار ویکی‌لیکس برای افشا قرار داده و حالا سیا این افراد را شناسایی کرده است. در این گزارش همچنین آمده است که این عملیات به صورت گسترده توسط روسیه طرح‌ریزی شده است تا به نفع دونالد ترامپ وارد عمل شوند و به کمپین هیلاری کلینتون آسیب وارد کنند تا نتواند در انتخابات پیروز شود.

یک مقام ارشد ایالات متحده به واشنگتن‌پست نیز گفت: این ارزیابی جامع اطلاعاتی نشان می‌دهد که روسیه به نفع یک نامزد بر دیگری وارد عمل شده و به ترامپ در برابر هیلاری کلینتون کمک کرده است. وی می‌افزاید: این دیدگاه اجماعی میان سناتورهای ایالات متحده نیز هست.

گفتنی است، تیم و کابینه باراک اوباما ماه‌ها در حال بررسی ادعای نفوذ روسیه به سیستم انتخاباتی ایالات متحده هستند که این موضوع منجر به افزایش تنش میان مسکو و واشنگتن شده و ستاد کلینتون را در جریان انتخابات به‌شدت نگران کرده بود. طبق گزارش واشنگتن‌پست در ماه سپتامبر و طی یک جلسه مخفی برای رهبران کنگره، میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا در خصوص صحت این اطلاعات ابراز شک و تردید کرده بود.

با این وجود تیم انتقالی دونالد ترامپ در بیانیه‌ای کوتاه این موضوع را رد کرده و عنوان کردند که اینها همان‌هایی هستند که به مردم گفتند صدام‌حسین سلاح کشتار جمعی دارد و دروغ گفتند. انتخابات مدت‌ها پیش در یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های هیات‌های انتخاباتی به تاریخ پیوست و پایان یافت. در حال حاضر زمان برای ساختن یک امریکای بزرگ به حرکت درآمده است.

گفتنی است، دونالد ترامپ همواره یافته‌های جامعه اطلاعاتی امریکا در مورد هکرهای روسی را رد کرده است. ترامپ در مصاحبه با مجله تایم گفت من باور نمی‌کنم که آنها در انتخابات دخالت کرده باشند. وی افزود: این هک‌ها می‌تواند از سمت روسیه صورت گرفته باشد یا از سوی چین؛ یا اینکه ممکن است توسط برخی که در خانه‌های‌شان در نیوجرسی نشسته‌اند، صورت گرفته است.

گفتنی است، سازمان سیا ارزیابی‌های خود را با سناتورهای کلیدی در یک جلسه پشت درهای بسته در کاپیتول هیل در میان گذاشت. به گفته یکی از مقامات که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران گفت که بحث بسیار زیادی در این خصوص صورت گرفت و این در حال حاضر روشن است که انتخاب ترامپ هدف روسیه بوده است.

سیا در گزارش خود به سنا ارزیابی ١٧ مرکز اطلاعاتی را ارایه داده که نشان می‌دهد نیت روسیه پیروزی ترامپ بوده است. به گفته یکی از مقام‌های ارشد ایالات متحده، اختلافات جزیی میان مقامات اطلاعاتی در مورد ارزیابی سیا وجود دارد که آن هم به دلیل برخی سوالات پاسخ داده‌نشده در این گزارش است. یک مقام ارشد ایالات متحده می‌گوید، از جمله این ابهامات می‌توان در خصوص کارگردانی مستقیم کرملین در هک کردن ایمیل‌های دموکرات‌ها به ویکی لیکس مطرح شده است. اما با توجه به مدارک بازیگران نزدیک به دولت روسیه بودند. مسکو در گذشته همواره از شرکت‌های واسطه برای عملیات‌های اطلاعاتی حساس خود استفاده کرده است که به‌طور قطع ارتباط آنها با روسیه تثبیت شده است. با این وجود جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: دولت روسیه منبع ایمیل‌های ما نیست.

با این حال هنوز مقام‌های رسمی کاخ سفید و سازمان سیا از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرده‌اند. اما آن‌گونه که کاخ سفید اعلام کرده باراک اوباما دستور یک بررسی کامل از هک‌های روسیه در طول مبارزات انتخاباتی را صادر کرده است. لیزا موناکو، مشاور امنیت داخلی اوباما در یک صبحانه با خبرنگاران در نشریه کریستین ساینس مانیتور گفت: ما ممکن است در آستانه یک اتفاق جدید باشیم و باید از آن یاد بگیریم و اتفاقی که رخ خواهد دارد را درک کنیم و برای آینده از آن درس بگیریم. به گفته موناکو: اوباما می‌خواهد این گزارش تا قبل از ترک کاخ سفید در ٢٠ ژانویه بررسی شود و جیمز کلاپر، رییس سازمان اطلاعات ملی ایالات متحده موظف به بررسی این اقدام شده است. با این حال موناکو آخرین ارزیابی‌هایی که در سازمان سیا به دست آمده است را ارایه نداد.

با این حال هفته پیش هفت سناتور دموکرات از اوباما خواسته بودند تا جزییات بیشتری در مورد نفوذ کرملین در پشت پرده این عملیات ارایه دهد. با این حال سناتورها روز جمعه از کاخ سفید خواستند تا بخش‌هایی از گزارش ارایه داده شده توسط سازمان سیا را منتشر کند. همچنین قانونگذاران اصلی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان نیز با ارسال نامه‌ای به اوباما خواستند تا جلسه‌ای در خصوص دخالت روسیه در انتخابات برگزار کنند. سازمان‌های اطلاعاتی در ماه‌های گذشته در توصیف انگیزه روسیه محتاط بوده‌اند و در حال حاضر مبارزه با هکرهای روسی را آغاز کرده‌اند و برای مقابله با آن قصد دارند تا اطلاعات افراد قابل اعتماد به ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه را جمع‌آوری کنند.

در ارزیابی‌های قبلی سازمان سیا و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی کاخ سفید و کنگره بر این باور بودند که مسکو با هدف تضعیف سیستم انتخاباتی ایالات متحده دست به این اقدامات زده است تا مشروعیت آن را زیر سوال ببرد. اما ارزیابی‌های اولیه در خصوص کمک به دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سکوت کرده بود.

با این حال نمایندگان جمهوریخواه سنا و کنگره به سوال‌های‌شان درخصوص دخالت روسیه در انتخابات ادامه می‌دهند. دوین نونس، نماینده جمهوریخواه کالیفرنیا و رییس کمیته اطلاعات در مجلس نمایندگان گفت: هنوز هیچ شواهد روشنی دال بر دخالت روسیه وجود ندارد. نونس که عضو تیم انتقالی ترامپ نیز محسوب می‌شود در ادامه افزود: بسیاری از این شواهد یک کنایه است تا یک مدرک قطعی. او تاکید کرد که اگر برای من روشن شود که روسیه دخالتی در پیروزی ترامپ داشته است من نخستین نفری خواهم بود که از تیم او بیرون خواهم آمد.

فرید مرجایی، کارشناس مسائل امریکا نیز در پاسخ به سوال «اعتماد» مبنی بر روند قانونی این اقدام سیا و تاثیر آن بر انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا گفت: سیا همواره تلاش می‌کند که طرف یک حزب را نگیرد، ولی آن‌گونه که عنوان کرده روسیه برنامه تخریب سایبری را دنبال کرده است و باید دید که بررسی‌ها به چه نتیجه‌ای می‌رسد. اما با توجه به اینکه تنها یک ماه تا پایان دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما باقی مانده زمان زیادی برای تجسس باقی نمانده است. این کارشناس مسائل امریکا تاکید کرد: اگر اوباما قبل از انتخابات شرایط اضطراری اعلام می‌کرد و دستور تجسس می‌داد این موضوع جدی‌تر و مشروع‌تر به نظر می‌رسید.

وی در ادامه تصریح کرد: اکنون که دموکرات‌ها بازنده انتخابات هستند حرکت اوباما به عنوان یک فرد دموکرات تعبیر می‌شود. زیرا در آن دوره‌ای که حس می‌کردند می‌توانند پیروز انتخابات باشند اقدام جدی انجام ندادند ولی حالا پس از باخت دست به چنین اقدامی زده‌اند. مرجایی همچنین در خصوص لغو نتیجه انتخابات گفت: از نظر سیاسی نمی‌توان نتیجه انتخابات را لغو کرد، مگر اینکه فردی به دیوان عالی ایالات متحده شکایت کند و این موضوع در دیوان عالی مورد بررسی قرار گیرد که شک دارم به نتیجه‌ای برسد. با این وجود وی تاکید کرد: حملات سایبری همیشه دوطرفه است، ولی رسانه‌های غربی آن را منعکس نمی‌کنند، به‌طور مثال نماینده حزب سبز خانم استاین قبل از انتخابات گفته بود که روسیه به دنبال یک توافق با امریکا در مورد چارچوب امنیت سایبری بود اما به گفته خانم استاین امریکا با این موضوع موافق نبوده است.

منبع : اعتماد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین