|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۹
کد خبر: ۱۳۶۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴
ادراک صحیح می تواند هم به نقش‌گیری و هم به اضمحلال بیانجامد و از حداکثر انفعال تا حداکثر تهاجم باشد، به طور مثال در دوران گذار دیدیم که بر اثر محاسبه و ادراک غلط صدام کشور خودش را به نابودی کشاند.
وزیر امور خارجه گفت: تاکنون دیگران متاثر از تحولات غرب بودند، اما دیگر اینگونه نیست و در این رابطه یک نکته این است که منطقه غرب آسیا یکی از صحنه های اصلی شکل گیری نظام بین المللی آینده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در کنفرانس امنیتی تهران که از صبح امروز در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، با اشاره به ارتباط میان نظم منطقه ای و جهانی اظهار داشت: اگر بخواهیم از نظم جهانی صحبت کنیم نمی‌توانیم بدون توجه به غرب آسیا در خصوص شکلگیری نظم جدید بین المللی حرفی بزنیم که این یک تحول در روابط بین الملل محسوب می شود.

وی افزود: دورانی که از پایان جنگ سرد شروع شده و به آن دوران گذار می گوییم، بیش از بیست و چند سال است که طول کشیده اما همچنان ویژگی دوران گذار را دارد و با این تفاوت نسبت به دوران های گذار پیشین که در این دوره غرب محور نیست.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه تاکنون تمام تغییرات در جهان بین الملل در قالب جهان غربی شکل می گرفت و امروز فراتر از آن شده است، گفت: شاید بتوانیم گزاره هایی را در این باره بگوییم مثل اینکه امروز پایان غرب محوری روابط بین الملل است و ما باید این واقعیت را خوب بشناسیم که امروز دیگر تحول در دنیای بین الملل در جهان غرب شروع و خاتمه پیدا نمی کند.

ظریف افزود: تاکنون دیگران متاثر از تحولات غرب بودند، اما دیگر اینگونه نیست و در این رابطه یک نکته این است که منطقه غرب آسیا یکی از صحنه های اصلی شکل گیری نظام بین المللی آینده است و آنچه در غرب آسیا اتفاق می افتد، تاثیر قابل توجهی در نظم بین المللی آینده خواهد داشت.

وی افزود: این نظم نوین همانطور که فکر می کنند در غرب شکل نمی گیرد و نکته مهم تر اینکه غرب آسیا دیگر موضوع کنش نیست بلکه کنش‌گر است. در شکل گیری نظم آتی بین المللی غرب آسیا به عنوان منطقه مهم استراتژیک به حساب می آید و در این دوره دیگران راجع به غرب آسیا تصمیم نمی گیرند بلکه خود کشورهای منطقه هستند که در این کنش‌گری نقش دارند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: موضوع دوم اشتراک چالش ها است. چالش هایی را داریم که ویژه منطقه ما هستند و چالش هایی را هم داریم که مشترک جهانی و منطقه ای است اما به دلیل سیال و پویا بودن روابط بین الملل هیچ چالشی همیشه چالش نیست و هیچ فرصتی هم همیشه فرصت نیست و این دو قابلیت تبدیل به یکدیگر را دارند.

ظریف اضافه کرد: این چالش ها و فرصت های توأمان مشترک بین غرب آسیا و جامعه بین المللی است و اولین و مهمترین چالش و فرصت هم به ادراک مربوط می شود.

وی ادامه داد: اصل ادراک و تاثیر ادراک به عنوان مهمترین چالش محسوب می شود. در شرایط بین المللی تحولات بسیار سریع هستند. در دوران های گذار گذشته که همواره با جنگ همواره بوده و تحولات با نابودی و پیدایش کشورها توأم بوده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در دوران کنونی جنگ های نیابتی و محلی داشتیم، اما جنگ هایی مثل گذشته که همواره تعیین‌کننده نظم آینده بودند، نداشتیم، خاطرنشان کرد: ادراک صحیح می تواند هم به نقش‌گیری و هم به اضمحلال بیانجامد و از حداکثر انفعال تا حداکثر تهاجم باشد، به طور مثال در دوران گذار دیدیم که بر اثر محاسبه و ادراک غلط صدام کشور خودش را به نابودی کشاند.

ظریف افزود: یک رقابت جدی دیگری وجود دارد و آن رقابت در ادراک سازی است که به دلیل تکثر قدرت القای ادراک می تواند در آینده نقش ایفا کند و این یک منبع قدرت به حساب می آید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین