|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۱۳۶۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
از سویی دیگر صحبت‌ها‌ی اخیر محمد جواد ظریف نشان می‌دهد او قاطع تر از همیشه پایبند به برجام است؛ وقتی او به این جمله اشاره دارد که:" به نفع آمریکا و بقیه جامعه بین المللی است که به برجام پایبند باشند. "یعنی ایران هنوز بر سرتعهدش مانده و می‌خواهد تا بقیه نیز بر سرقول‌شان بمانند.
اگرچه این روزها اجرایی شدن برجام از دیدگاه بسیاری با اما و اگر همراه شده و عده‌ای نیز آنچه در سنای آمریکا (مبنی بر تمدید تحریم‌ها‌ی ایسا به مدت 10سال) رخ داده است را در تقابل با برجام توصیف می‌کنند و طبیعی است که به عنوان یک ایرانی نباید عمل اخیر کنگره آمریکا را توجیه کرده و از در دفاع از آن بر آمد، اما انگار گروهی در داخل کشور گوی سبقت از مجلسین آمریکا ربوده اند و با ولع خاصی خطی را که این کشور در صدد پی گیری آن است دنبال می‌کنند. خطی با این عنوان:" تلاش برای نقض برجام از سوی ایران. "

تمدید تحریم‌ها‌ی داماتو، اگرچه یک اتفاق ناخوشایند برای منافع ملی کشورمان به شمار می‌آید اما از قرارمعلوم، برای عده‌ای به اصطلاح ایرانی! هیچ خبری خوش تر از این نبود که بشنوند ایران برای 10 سال دیگر نیز تحریم شده است! اکنون کسانی مسرورانه این تمدیدها را نه خطای آمریکا در یک معاهده بین المللی، بلکه شکست برجام و دولت روحانی توصیف می‌کنند و هر روز که از موضوع تحریم‌ها‌ی داماتو می‌گذرد، این جماعت بیشتر و بیشتر بر شانتاژهای خویش مبنی بر پایان نافرجام توافق هسته‌ای می‌افزایند.

به نظر می‌آید که از هم اکنون مخالفین دولتی سنگ قبر توافق هسته‌ای را نیز سفارش داده اند تا به محض خوردن تیرشان به هدفی با نام "نقض برجام از سوی ایران"، آن را (توافق هسته ای) در گور دفن کنند.

**چند اظهار نظر قابل تامل

کافی است این روزها به اظهار نظر‌ها‌یی که از تریبون‌ها‌ی خاص بیان می‌شود توجه کرد. تهران، مشهد و دیگر شهرهای بزرگ محل جولان مخالفین دولت و برجام شده است. روزهای اخیر نمونه همین جولان‌ها‌ در پشت میکروفون بود؛ یکی می‌گفت که اساسا برجام مایه دو دستگی و دوقطبی در جامعه شده و اضافه کرد:" روی سوژه دو قطبی کردن، کار می‌کنند. یک دوره این سوژه برجام بود که کشور به دو دسته موافقین و مخالفین برجام تقسیم شوند و از دو قطبی شدن، به نفع خود بهره‌برداری کنند."

وی سپس فاتحه برجام را اینگونه می‌خواند!:" این دو قطبی سازی نتیجه نداد، برجام شکست خورد و نتیجه‌ای نداشت."

یکی دیگر هم می‌گوید:" سیاست لبخند و خوش و بش جواب نمی‌دهد؛ یک چیز در این کشور جواب داده که آن مقاومت است. "

این شخص ادامه می‌دهد: "کسانی که اظهاراتی درباره برجام مطرح می‌کردند را افراطی یا تندرو می‌خواندند. آنها اکنون باید به اشتباهی که کرده‌اند معترف باشند و دیگر این کار را انجام ندهندو آنها را تندرو نخوانند. "

در این میان حتی کسانی چون محسن رضایی که به اصولگرایان معتدل اما رقیب حسن روحانی شهره هستند در سخنانی دو پهلو یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ و بیان می‌کند:"برجام مثل برف در حال آب شدن است!"

حتی علی لاریجانی یعنی همان کسی که خود در 15 دقیقه سرو ته موافقت مجلس با برجام را به هم آورد، گفته: «در برجام می‌شد بهترعمل کرد. »

به عبارتی، برخی از یاران و حامیان سابق برجام نیز اکنون به فراخور زمانه از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند!

**آوازه خوانی به جای مداحی

اما در این بین دلواپسان همیشگی که از همان آغاز ابایی از مخالفت با برجام نداشته اند، جشن و سرور علنی به راه انداخته و دررسانه‌ها‌ و کانال‌ها‌ی تلگرامی شان بساط جوک سازی و بذله گویی پهن کرده اند. از شوخی‌ها‌ی سخیف با ظریف گرفته تا به سخره گرفتن افتخارات ملی. در این بین کسانی چون حمید رسایی نیز پا را از این فراتر گذاشته و حتی طعنه کنایه‌ها‌یش را نثار مردمی که پس از تصویب برجام در خیابان‌ها‌ به شادی پرداختند می‌کند، آنچنان که او در کانال خود می‌نویسد: "نه چرخ سانتریفیوژ چرخید نه چرخ اقتصاد، فقط کمرجماعتی قر خورد وچرخید!"

جای تعجب ندارد که در میان همه این دلواپسی‌ها‌ شاهد هنرمندی مداحانی چون عبدالرضا هلالی نیز باشیم که دراین چند روز کلیپ شادی اش از تمدید تحریم‌ها‌ دست به دست می‌چرخد، این مداح در جدیدترین فیلمش در صفحات اجتماعی!!، شادمانه نه به مداحی بلکه به آوازه خوانی می‌پردازد، آن‌هم با این ابیات که:"برجام؛ آرزوهای مرا بردی، برجام؛ دم به دم مرا تو آزردی..."و بعد هم خنده معنا دارش به دوربین، حسن ختام این شیرین کاری اوست.

**بوی الرحمان!

تمسخر شادی مردم در روز تصویب برجام یا آوازه‌خوانی مداح مشهور دروصف شکست دولت یا فاتحه خواندن برای برجام تنها چیزی نیست که این روزها دلواپسان آن را دنبال می‌کنند،بلکه حتی برخی تزهای منحصر به فرد نیز از خود بروز داده اند. نمونه‌اش نامه سرگشاده برخی اساتید به شورای عالی انقلاب فرهنگی که خواسته اند روز تصویب برجام در تقویم، روز بدعهدی آمریکا نام بگیرد!

در وصف اینکه عده‌ای می‌خواهند برجام را از همین الان مرده بنامند همین بس که افرادی چون علی‌اکبر کریمی نماینده اراک می‌گوید:"بوی الرحمان از برجام برخاسته است و کسانی که در سه سال گذشته چماق تحقیر و توهین را بر سر دلسوزان نظام به عنوان دلواپسان می‌کوبیدند امروز چه پاسخی دارند؟"

**اشتباه استراتژیک

اگرچه دلواپسین، تمدید تحریم‌ها‌ی داماتو را بهترین بهانه برای آن می‌دانند تا دولت حسن روحانی را سرکوفت بزنند و در آستانه انتخابات برگ برنده وی را که همان برجام بود تبدیل به پاشنه آشیلش کنند!

اما باید گفت خانه دلواپسان از پای بست ویران است!!

نگاهی به آنچه پس از تحریم داماتو رخ داد نشان می‌دهد که نه آمریکا نه ایران و نه کشورهای اروپایی تا کنون هیچ یک از تصمیم‌شان برای نقض برجام حرفی نزده اند، حتی حسن روحانی که مستقیما و واضح از اقدام متقابل ایران در برابر تمدید تحریم‌ها‌ی داماتو سخن گفت....

هیئت 8 نفره نظارت بربرجام نیز که در راستای کارشکنی سنای آمریکا تشکیل جلسه داد هرگز به این نتیجه نرسید که باید توافق هسته‌ای را نافرجام دانست.

از سویی دیگر صحبت‌ها‌ی اخیر محمد جواد ظریف نشان می‌دهد او قاطع تر از همیشه پایبند به برجام است؛ وقتی او به این جمله اشاره دارد که:" به نفع آمریکا و بقیه جامعه بین المللی است که به برجام پایبند باشند. "یعنی ایران هنوز بر سرتعهدش مانده و می‌خواهد تا بقیه نیز بر سرقول‌شان بمانند.

حتی مقامات آمریکایی علیرغم کارشکنی‌های اخیر خود، به عزم جدی شان بر پایبندی به توافق هسته ای- لا اقل در کلام هم شده- پس ازتمدید تحریم‌ها‌ی داماتو – اشاره کرده اند. اوباما بهترین و تنها راه حل را پایبندی به مذاکرات هسته‌ای می‌داند، جان کری از این گفته که باید توافق توسط دولت بعدی آمریکا نیز اجرا شود و کاخ سفید هم بارها تاکید کرده که قوانین داماتو را پایش می‌کند و بخش‌ها‌یی از آن را که مربوط به مسائل هسته‌ای است از این قوانین بیرون خواهد کشید. (هرچند که این کار برای ایران کافی نیست )

**قاطع تر از همیشه

دراین بین ایران بعد از تمدید داماتو، قاطع تر از همیشه و با عزمی راسخ از توافق هسته‌ای سخن گفته و مصر است به یاری باقی کشورها که در این معاهده بین المللی شریک بودند از طرق قانونی عرصه را برآمریکا تنگ کند تا این کشور را مجاب به رعایت مفاد توافق هسته‌ای نماید.

به بیانی دیگر آنچه که پس از تمدید قانون داماتو صورت گرفته نه تنها تصمیم مقامات ایرانی به رعایت توافق هسته‌ای از سوی مقامات کشورمان است بلکه نهیب ایران به سایر کشورهاست تا از مفاد برجام تخطی نکنند.

در زنده و پویا بودن برجام و همین طور عملکرد درخشان تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران نیز همین قدربدانید که چند روز پیش دیک چنی معاون اسبق رئیس جمهور آمریکا دست به اعترافات قابل تاملی زده و گفته:" دوستان و متحدان ما شاهد بودند که چه طور ایرانی‌ها‌ در مذاکرات از ما بهتر بودند، تهران برای ما در مذاکرات تعیین تکلیف می‌کرد و 150میلیارد دلار به این کشور داده ایم و التماس‌شان می‌کنیم که پول‌ها‌ را به دوستانت نده. "

این جملات آن هم از طرف دشمن، تنها یک معنا می‌تواند داشته باشد و آن اینکه توافق هسته‌ای به خوبی انجام شده، تیم ایرانی عملکرد قابل دفاعی داشته و اکنون نیز که موضوع تمدید تحریم‌ها‌ی داماتو مطرح شده برجام بر سر جایش باقی است امابااین حال تیم ایرانی کارشکنی آمریکا را در تمدید تحریم ایسا، مدیریت خواهد کرد.

**لا اقل ظاهر را حفظ کنید!

بهتر است به جای آنکه دلواپسان داخلی پای در مسیر آمریکا بگذارند و بخواهند بر طبل توخالی نقض برجام از سوی کشورمان بکوبند و یا توافق هسته‌ای را مرده‌ای در گور! تصور کنند و به واسطه تمدید تحریم‌ها‌ فریادهای شادمانی از خود سر دهند اندکی نیز به خود آیند و به جای اندیشیدن به منافع جناحی و یا تخریب دولت، آبرو داری کرده و لا اقل در ظاهر هم که شده خود را مدافع منافع ملی کشور نشان دهند.

تمسخر شادی مردم در روز تصویب برجام، یا آوازه خوانی مداح مشهور یا فاتحه خواندن برای برجام تنها چیزی نیست که این روزها دلواپسان آن را دنبال می‌کنند، بلکه حتی برخی اساتید از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواسته اند روز تصویب برجام در تقویم، روز بدعهدی آمریکا نام بگیرد

بهتر است به جای آنکه دلواپسان داخلی پای در مسیر آمریکا بگذارند و بخواهند بر طبل توخالی نقض برجام از سوی کشورمان بکوبند و یا توافق هسته‌ای را مرده‌ای در گور! تصور کنند و به واسطه تمدید تحریم‌ها‌ فریادهای شادمانی از خود سر دهند اندکی نیز به خود آیند و به جای اندیشیدن به منافع جناحی و یا تخریب دولت، آبرو‌داری کرده و لا اقل در ظاهر هم که شده خود را مدافع منافع ملی کشور نشان دهند.

به نظر می‌آید که از هم اکنون مخالفین دولتی سنگ قبر توافق هسته‌ای را نیز سفارش داده اند تا به محض خوردن تیرشان به هدفی با نام "نقض برجام از سوی ایران"، آن را (توافق هسته‌ای) در گور دفن کنند.

منبع:آفتاب یزد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین