|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۱
کد خبر: ۱۳۶۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۵
روزنامه واشنگتن پست نیز به نقل از مقامات امریکایی مطلع، در گزارشی نوشت: «سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) افرادی را شناسایی کرده است که با دولت روسیه در ارتباط بوده‌اند و هزاران ایمیل هک شده از کمیته ملی حزب دموکرات و دیگران از جمله رئیس ستاد انتخابات هیلاری کلینتون را در اختیار ویکی لیکس قرار داده‌اند.
در حالی که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا تحت فشار دموکرات‌های کنگره به سازمان‌های اطلاعاتی کشورش دستور داده، هک ایمیل‌های حزب دموکرات و نقش احتمالی روسیه در این زمینه را بررسی و نتیجه بررسی‌های خود را تا قبل از پایان دوره دولت فعلی اعلام کنند، برخی از مقام‌های اطلاعاتی امریکا به روزنامه نیویورک تایمز گفته‌اند، «اطمینان» دارند، روسیه در ماجرای هک کامپیوترهای حزب دموکرات در جریان رقابت‌های انتخاباتی دست داشته است.

روزنامه واشنگتن پست نیز به نقل از مقامات امریکایی مطلع، در گزارشی نوشت: «سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) افرادی را شناسایی کرده است که با دولت روسیه در ارتباط  بوده‌اند و هزاران ایمیل هک شده از کمیته ملی حزب دموکرات و دیگران از جمله رئیس ستاد انتخابات هیلاری کلینتون را در اختیار ویکی لیکس قرار داده‌اند. این افراد بخشی از عملیات گسترده روسیه برای تقویت ترامپ و تضعیف شانس کلینتون برای پیروزی در انتخابات بودند.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارزیابی جامعه اطلاعاتی امریکا این است که هدف روسیه حمایت از ترامپ برای پیروزی در انتخابات بوده اما تیم انتقالی ترامپ این مسأله و گزارش سیا درباره مداخله روسیه در روند انتخابات امریکا را رد کرده و در بیانیه‌ای گفته است: «سازمان سیا همان سازمانی است که گفته بود صدام  (دیکتاتور سابق عراق) سلاح‌های کشتار جمعی در اختیار دارد.» مقام‌های دولت روسیه نیز همواره این اتهام‌ها را رد کرده و حتی آنها را اتهاماتی «مضحک» خوانده‌اند.

حالا توپ در زمین دولت اوباما است و این دولت در آخرین آزمون خود باید تا قبل از 20 ژانویه 2017 که روز تحلیف رئیس جمهوری جدید امریکاست، پرده از نقش احتمالی روسیه در انتخابات 2016 بردارد و به خواسته نه‌تنها دموکرات‌های کنگره حتی برخی از جمهوریخواهان که از روی ناچاری پیروزی ترامپ را پذیرفته‌اند، جامه عمل بپوشاند. در هفته‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری امریکا مجموعه ایمیل‌هایی از مکاتبات داخلی حزب دموکرات در سایت افشاگر ویکی لیکس منتشر شد که اعتبار مقام‌های حزب دموکرات را زیر سؤال می‌برد. بعضی از این ایمیل‌ها نشان می‌داد که مقام‌های حزب دموکرات چه طور تلاش می‌کردند تا برنی سندرز، رقیب هیلاری در انتخابات درون حزبی را تضعیف کنند. دموکرات‌ها معتقدند ترامپ موضع نرمی در قبال روسیه دارد و اگر موضوع نقش احتمالی مسکو در انتخابات 2016 در دولت فعلی بررسی نشود، در دوره ریاست جمهوری ترامپ بررسی این موضوع احتمالاً به فراموشی سپرده خواهد شد. تازه‌ترین گواه گرایش رئیس جمهوری منتخب امریکا به مسکو نیز سفر کارتر پیج، مشاور ترامپ به روسیه است. پیج در این سفر از برنامه دولت آینده امریکا برای تغییر سیاست‌های ضدروسی واشنگتن بویژه درباره مسأله الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه خبر داد و احتمال اینکه واشنگتن الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت بشناسد را بعید ندانست. علاوه بر این، به خاطر شبهه‌هایی که درباره مداخله احتمالی روسیه در انتخابات امریکا و هک شدن آرای برخی ایالت‌ها وجود داشت، مدتی است که بازشماری آرا در ایالت ویسکانسین امریکا شروع و تاکنون 88 درصد آرا بازشماری شده است. با این حال، گروهی از طرفداران ترامپ از قاضی دادگاه ایالت ویسکانسین درخواست کرده بودند که بازشماری آرا در این ایالت متوقف شود اما این درخواست رد شد.

ترامپ چهار شرکت مرتبط با عربستان را تعطیل کرد

خبر دیگر اینکه خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، رئیس جمهوری منتخب امریکا پس از پیروزی در انتخابات 9 شرکت خود را تعطیل کرده که از میان آنها، چهار شرکت احتمالاً با فعالیت‌های تجاری در عربستان سعودی مرتبط  بودند. بر اساس اطلاعات ثبت شرکت‌های ایالت «دل آوِر» و به نقل از آلن گارتن، مشاور ارشد سازمان ترامپ، تعطیلی این چهار شرکت یک «خانه تکانی» معمول بوده و ترامپ هیچ فعالیت تجاری در عربستان سعودی ندارد. این در حالی است که ایوانکا، دختر ترامپ پیش از اعلام نامزدی پدرش، خبر از گسترش فعالیت‌های تجاری او در قطر، ابوظبی و عربستان داده بود و پس از آن چهار شرکت تأسیس شدند که یکی از آنها در جده عربستان قرار داشت. مؤسسه تحقیقات پیو نیز با انتشار نظرسنجی جدیدی نوشت: ترامپ در مقایسه با همه رؤسای جمهوری امریکا  با 41درصد از کمترین میزان محبوبیت برخوردار است. بنا بر این گزارش، محبوبیت ترامپ حتی از جرج بوش پسر، که نامحبوب‌ترین رئیس جمهوری دهه‌های اخیر امریکا شناخته شده نیز کمتر است. در چنین شرایطی، «رودی جولیانی»، شهردار سابق نیویورک نیز که قرار بود در کابینه ترامپ حضور داشته باشد و یکی از شانس‌های اصلی پست وزارت خارجه باشد، به خواست خود از فهرست پیشنهادی برای کابینه وی کنار کشیده است.

منبع: ایران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین