|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۱۳۵۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
سی و هفتمین اجلاس دو روزه سران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در حالی در منامه پایتخت بحرین به کار خود خاتمه داد که سعودی ها به ویژه در زمینه طرح « تشکیل اتحادیه » به نتیجه دلخواه دست نیافتند و این طرح آنها با بی اعتنائی مواجه شد.
 سی و هفتمین اجلاس دو روزه سران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در حالی در منامه پایتخت بحرین به کار خود خاتمه داد که سعودی ها به ویژه در زمینه طرح « تشکیل اتحادیه » به نتیجه دلخواه دست نیافتند و این طرح آنها با بی اعتنائی مواجه شد.

روزنامه لبنانی « الاخبار» روز پنجشنبه افزود: « عبداللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری های خلیج فارس بیانه پایانی اجلاس منامه موسوم به « بیانیه الصخیر» ( اشاره به قصر الصخیر بحرین) را قرائت کرد اما هیچ مطلب جدیدی در آن نبود و تنها یک کپی از مواضع و توصیه های سیاسی مندرج در بیانیه سال گذشته ریاض بود.

الاخبار تاکید کرد: چند روز مانده به اجلاس مانده، سعودی ها حجم بالایی از مقالات روزنامه ها ، گزارش های تلویزیونی و شبکه های ارتباط جمعی خود را صرف تبلیغ این اجلاس کرده و گفته بودند که قرار است تشکیل اتحادیه اعضای شورای همکاری خلیج فارس در آن اعلام شود، اما در هیچ یک از بندهای بیانیه پایانی اجلاس منامه به چنین طرحی اشاره نشده و حتی به صورت نمادین هم ذکر نشده است.

کویت، سعودی ، بحرین، عمان ، قطر و امارات شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: در نشست سال گذشته سران کشورهای شورای همکاری در ریاض ،« سلمان» پادشاه سعودی تاسیس «هیات امور اقتصادی و توسعه این کشورها» را تحمیل کرد و اولین جلسات آن در نوامبر گذشته در پایتخت عربستان تشکیل شد.

« محمد بن سلمان» ولیعهد دوم سعودی در این جلسات با اطمینان کامل اعلام کرد که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می توانند ششمین اقتصاد جهانی شوند.

وی افزود: در دورانی بسر می بریم که تحولات اقتصادی زیادی در حال رخ دادن است و برای همین باید در دوران اتحادها ما نیز یک اتحادیه تشکیل دهیم.

تمایل ریاض به تبدیل «همکاری» کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به «اتحادیه » تنها به حوزه اقتصاد محدود نشد، پنج روز بعد از نشست اقتصادی یاد شده، بن سلمان به عنوان وزیر جنگ سعودی ، ریاست نشست دوره ای وزیران دفاع کشورهای عضو شورای همکاری را برعهده گرفت.

وزیر جنگ جوان سعودی باردیگر در جمع همتایان خود درباره خطرهایی که همه آنها را تهدید می کند، هشدار داد و گفت که برای مقابله با این تهدیدها باید متحد شوند و یک اتحادیه تشکیل دهند.

وی افزود: حوزه نظامی و امنیتی مهمتر از همه حوزه هاست به ویژه در شرایط کنونی که با چالش های متعددی روبرو هستیم.
با این وجود، تشویق ها در حوزه اقتصادی و هراس افکنی ها در حوزه نظامی و امنیتی نتوانست سران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را قانع کند تا بر اساس خواست سعودی ها رفتار کنند.

اسناد منتشر شده توسط سایت ویکیلیکس در تابستان سال گذشته، نمونه ای از بحث و جدل ها در محافل دیپلماتیک کشورهای عرب حوزه خلیج فارس پس از دعوت «عبدالله» شاه سابق سعودی در اجلاس 2011 ریاض برای تاسیس «اتحادیه » این کشورها را بخوبی فاش می کند.

این اسناد نشان می دهد، «سعود الفیصل» وزیر سابق خارجه سعودی نظر سفیران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را در خصوص طرح ملک عبدالله برای اتحاد این کشورها به سبک اتحادیه اروپا را جویا می شود.

در پیام ارسال شده توسط سفیر سعودی در ابوظبی در خصوص مخالفت امارات با طرح متناقض ملک عبدالله آمده است: اتحادیه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس چطور می تواند موفق شود وقتی اماراتی ها هنوز گرفتار مشکلات است؟
در فوریه سال 2012 سفیر ریاض در کویت پیامی برای سعود الفیصل فرستاد که حاوی اظهارات «احمد السعدون» رئیس وقت پارلمان کویت درباره طرح «اتحادیه» بود.

وی گفته بود:...اگر بگوییم می توانیم به آن (اتحادیه) دست پیدا کنیم خود را گول زده ایم. کشورهایی که انتخابات و حقوق بشر تا حدی در آنها مراعات می شود چطور می توانند با کشورهایی که ناقض همه جانبه حقوق بشر و زندان هایشان پر از زندانی است، اتحاد برقرار کنند؟

«احمد الخطیب » نماینده سابق پارلمان کویت و موسس «جنبش ملی کویتی» در شانزدهم مه همان سال در مقاله ای خطاب به سران عرب حوزه خلیج فارس تاکید کرد که طرح تشکیل اتحادیه شکست خورده است.

الاخبار نوشت: پنج سال پیش که ملک عبدالله طرح اتحادیه را مطرح کرد، نیروهای موسوم به سپر جزیره برای سرکوب انقلاب مردمی بحرین در خیابان های این کشور جولان می دادند و تحولات در مصر و تونس شروع شده بود. « سعودی ها از تحولات و قیام های درجهان عرب برای هراس افکنی در بین همسایگان عرب خود در حوزه خلیج فارس استفاده کردند تا شاید بتوانند آنها را به پذیرش ایده اتحادیه وادار کنند».

این روزنامه لبنانی افزود: اما امروز با تحولات در سوریه و از بین رفتن تمامی گزینه ها و فرصت های برخی سران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای سرنگون ساختن نظام سوریه و همچنین پیروزی عراق در جنگ علیه داعش و همچنین شکست های سعودی ها در یمن، شاید آل سعود گمان کردند شرایط مناسبی برای طرح مجدد تشکیل اتحادیه مهیا شده است.

الاخبار تاکید کرد: ریاض قصد دارد از موضع رسمی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در خصوص قانون آمریکائی جاستا و حمایت آنها از سعودی،بهره برداری کند و همسایگان خود را درباره رویکرد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری جدید آمریکا و جمهوری خواهان در خصوص روابط با آنها دچار ترس و وحشت سازد.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: این درحالی است که بحران اقتصادی ناشی از تداوم افت قیمت نفت همه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را درگیر کرده و در این میان، سعودی که بزرگترین اقتصاد را در میان این کشورها دارد، بیش از دیگران خسارت دیده است.

الاخبار تصریح کرد: برای همین بخوبی می توان پی برد که ریاض برای پوشاندن ناتوانی هایش می خواهد به همسایگانش متوسل شده و از درآمدهای کشورهایی مانند امارات و کویت که در مقایسه با سعودی کمتر ضرر کرده اند بهره برداری کند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین