|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۱۳۵۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
دولت‌های اوکراین و گرجستان از وعده سفر بدون روادید به کشورهای غرب اروپا به منظور تحمیل و پیشبرد اصلاحات دشوار مالی و اقتصادی استفاده کرده‌اند.
اتحادیه اروپا امکان سفر بدون روادید را برای 50 میلیون شهروند اوکراینی و گرجستانی فراهم کرد.

 به نقل از رویترز، با رفع اختلافات داخلی اعضای اتحادیه اروپا، امکان سفر بدون روادید برای 50 میلیون شهروند اوکراینی و گرجستانی فراهم شد. این توافق امروز پس از آن حاصل شد که رئیس شورای اروپا دیروز (چهارشنبه) درباره پیامدهای فراهم نشدن امکان سفر بدون روادید برای شهروندان این 2 کشور، آن هم پس از تحمل اصلاحات طاقت‌فرسا هشدار داد.

دولت‌های اوکراین و گرجستان از وعده سفر بدون روادید به کشورهای غرب اروپا به منظور تحمیل و پیشبرد اصلاحات دشوار مالی و اقتصادی استفاده کرده‌اند. اما سال گذشته و پس از اوجگیری بحران مهاجرت در اروپا، سران کشورهای عضو این اتحادیه درباره اعطای این مجوز به 45 میلیون اوکراینی دچار تردید شدند. گرجستان نیز با 5 میلیون جمعیت با مشکل مشابهی روبرو بود.

فرانسه و آلمان که سال آینده با دو انتخابات مهم روبرو هستند و احتمال پیروزی احزاب ضدمهاجرت نیز در آن‌ها افزایش یافته‌است، خواستار اعمال کنترل بهتر بر این فرایند، پیش از تصویب هرگونه توافقی در خصوص سفر بدون روادید شده‌بودند. اما در مذاکراتی که تا پاسی از شب ادامه یافت، پارلمان اروپا پذیرفت که دولت‌های عضو می‌توانند در صورت لزوم، مجوز سفر بدون روادید را خارج از عرف جاری و بدون نیاز به تأیید پارلمان، لغو کنند.

این در حالی است که اروپا هنوز مجوز سفر بدون روادید را برای حدود 75 میلیون شهروند ترکیه که بیشتر آن‌ها مسلمان هستند، صادر نکرده‌است. بر اساس توافق ترکیه و اتحادیه اروپا، این مجوز در صورت جلوگیری از ورود مهاجران از ترکیه به اروپا برای 75 میلیون شهروند این کشور صادر می‌شود. اما افزایش سرکوب مخالفان در ترکیه پس از کودتای نافرجام این کشور و نارضایتی نسبی اتحادیه اروپا از تلاش‌های ترکیه برای مدیریت بحران مهاجرت، اجرای این توافق را در پرده‌ای از ابهام قرار داده‌است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین