|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۱۳۵۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
این فیلم حاوی اظهارات وزیر خارجه بریتانیا در نشست "امنیت مشترک: مسیر مدیترانه‌ای به سوی نظم جدید" است که اوایل ماه جاری برگزار شد.
بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، ایران و عربستان را به راه‌اندازی جنگ نیابتی بین شیعه و سنی در منطقه متهم کرده است.

وبسایت روزنامه گاردین، چاپ لندن، فیلمی از اظهارات وزیر خارجه بریتانیا در یک نشست بین‌المللی را منتشر کرده که در آن، جانسون ضمن ابراز نگرانی از شرایط خاورمیانه و به ویژه درگیری‌های مذهبی بین مسلمانان، صراحتا ایران و عربستان سعودی را مورد انتقاد قرار داده است.

این فیلم حاوی اظهارات وزیر خارجه بریتانیا در نشست "امنیت مشترک: مسیر مدیترانه‌ای به سوی نظم جدید" است که اوایل ماه جاری برگزار شد.

در فیلمی که روزنامه گاردین منتشر کرده، نخست احمد ابوالغیظ، دبیرکل اتحادیه عرب، در سخنانی پیرامون بحران‌های موجود در منطقه خاورمیانه، از بهره‌برداری سیاسی از دین انتقاد کرده و گفته است: "کسانی مذهب را به عنوان ابزاری در سیاست به کار می گیرند و نباید چنین باشد."

جانسون ضمن تایید اظهارات دبیرکل اتحادیه عرب، گفته است: "انگشت خود را روی موضوع اصلی قرار دادید، زیرا هستند سیاستمدارانی که با پیچ و تاب دادن به دین و نحله‌های گوناگون یک دین واحد، از آن سوء استفاده سیاسی می‌کنند تا اهداف خودشان را پیش ببرند و این یکی از بزرگترین مشکلات سیاسی در کل منطقه [خاورمیانه] است."

وزیر خارجه بریتانیا در ادامه اظهار داشته است که "از نظر من، این فاجعه، اینکه در تمام اوقات ما این جنگ‌های نیابتی را داریم که در این منطقه در جریان است، این است که در داخل خود این کشورها یک رهبری به اندازه نیرومند وجود ندارد، اشخاص بزرگ، چه مرد و چه زن وجود ندارند که بتوانند از فراز محدوده گروهی خود، شیعه یا سنی یا هر چیز دیگری که هست، با بیرون گروه هم ارتباط برقرار کنند و مردم را گرد هم آورند."

وی در ادامه، یادآور شده که به تازگی از سفر به قبرس بازگشته و در آنجا دو رهبر دارای چنین خصوصیاتی را ملاقات کرده که در راس جوامع یونانی و ترک این جزیره، "ریسک می‌کنند" تا جوامع خود را متحد سازند. وی گفته است: "من [چنین رهبرانی] را فقط در قبرس می‌بینم و در هیچ نقطه دیگری از منطقه شاهد آن نیستم."

بوریس جانسون مشخصا به رقابت بین عربستان سعودی و ایران پرداخته و ادعا کرده است: "به همین دلیل هم شما می‌بینید که سعودی‌ها و ایران، عروسک‌های خیمه شب بازی خودشان را وارد بازی می‌کنند و جنگ نیابتی به راه می‌اندازند و مشاهده چنین وضعیتی، دردناک است."

وزیر خارجه بریتانیا راه خروج از "این فاجعه" را حضور رهبرانی متنفذ و نیرومند در این کشورها دانسته و گفته است: "باید راهی بیابیم و مشوق ظهور رهبری دوراندیش در منطقه شویم، کسانی که بتوانند افراد از مذاهب و جناح‌های گوناگون را مانند یک ملت واحد [در منطقه] گرد هم آورند. آنچه در حال حاضر وجود ندارد، همین است."

اظهارات وزیر خارجه بریتانیا در مورد عربستان سعودی در حالی منتشر می‌شود که روز گذشته ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، در سفر به بحرین در نشست رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس - امارات متحده عربی، بحرین، عربستان سعودی، عمان، قطر و کویت - شرکت کرد و در سخنانی، خواستار همکاری این کشورها و بریتانیا برای "مقابله با سیاست تهاجمی ایران" و حفظ امنیت و پیشبرد رفاه منطقه شد.

می در این سفر به خصوص از یک قرن روابط نزدیک بریتانیا و عربستان سعودی به عنوان دو کشور متحد سخن گفت و از "رهبری دوراندیش" خاندان سلطنتی آن کشور ستایش کرد. همچنین، در حالیکه برخی محافل در بریتانیا انتقاداتی را متوجه عملکرد عربستان سعودی در جنگ یمن کرده‌اند، مقامات بریتانیایی، ضمن ابراز نگرانی از تلفات غیرنظامی این جنگ، تعلیق فروش اسلحه به عربستان را مردود دانسته‌اند.

تناقض سخنان رهبران بریتانیا در حالی عیان شده است که این کشور یکی از بزرگترین کشورهایفروشنده سلاح به عربستان سعودی است.

عربستانی که در دو سال گذشته یمن را زیر حملات سنگین قرار داده و بسیاری از مردمان بی دفاع را از بین برده است.

ادعاهای بوریس جانسون علیه ایران در حالی مطرح می گردد که ایران به هیچ کشور حمله نظامی نکرده است و حضور مستشاری در سوریه و عراق نیز با مجوز حاکمان قانونی این دو کشور بوده است.

بریتانیا از حامیان اصلی عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس است. کشورهاییی که در 5 سال اخیر از تروریست های تکفیری در سوریه و عراق حمایت کرده اند و اتش جنگ علیه یمن را روشن کردند.

بوریس جانسون، شهردار سابق لندن و از رهبران جنبش هوادار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، پس از همه‌پرسی برگزیت به سمت وزیر خارجه در دولت ترزا می منصوب شد اما در مواردی به نادیده گرفتن اصول دیپلماتیک و رازداری در اظهارات خود متهم شده است. به نوشته گاردین، در جریان نشست اخیر نیز جانسون گزارشی را نشان داد که در آن، کارکنان وزارت خارجه به او توصیه کرده بودند در این اجلاس، ضمن حمایت از احیای مذاکرات غرب و شرق برای صلح خاورمیانه (موسوم به نشست هلسینکی)، در این زمینه تعهدی نکند. روی این سند کلمه "محرمانه" نوشته شده بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین