|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۵
کد خبر: ۱۳۵۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
اساسا آزادی بیان مربوط به آزادی مخالف است، وگرنه آزادی موافق که مشکلی ندارد. عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی گفت: رهبر انقلاب هم چندین مرتبه فرموده‌اند اگر کسی نظر مخالفی با نظر ایشان دارد، باید نظرش را بگوید و حرفش را مطرح کند.
روز گذشته صحن علنی مجلس به ریاست علی مطهری نایب رئیس قوه مقننه برگزار شد؛ جلسه‌ای که حواشی‌اش خلاصه شد در دیالوگ‌های کوتاه و بلند برخی از نمایندگان با رئیس جلسه. از انتقاد نماینده مردم تهران در مجلس مبنی بر«به تاخیر افتادن زمان بیان تذکرش» و انتقادی که متوجه رئیس جلسه کرد گرفته تا انتقاد نماینده اصولگرای دلیجان از سخنان و اظهارات علی مطهری و محمود صادقی به مناسبت روز دانشجو و تاکید بر«سوگند نمایندگان» که پاسخ رئیس جلسه را به همراه داشت و حتی انتقاد نایب رئیس مجلس از نماینده‌ای که یک دقیقه و بیست ثانیه بیش از زمان مورد نظر را به نطق میان دستور پرداخت. در این جلسه همچنین مطهری بر اصل «آزادی بیان نظر مخالف» تاکید کرد و خطاب به نمایندگان اظهار داشت«اینکه بگوییم اگر کسی انتقادی مطرح کرد مرتکب ساختارشکنی شده، به نظرم این مساله هیچ منافاتی با سوگندی که نمایندگان یاد کرده‌اند، ندارد.»

کواکبیان: علی آقا خواست دموکرات باشد

مصطفي كواكبيان نماينده مردم تهران در مجلس دهم، در انتقاد از به تاخير افتادن زمان بيان تذكر شفاهي‌اش گفت: من متعجبم كه چرا به من وقت داده شد، احتمالا ديگر نمي توانستند،‌ چون سه روز است كه اين موضوع را عقب انداختند. من توهم توطئه ندارم اما از صبح در نوبت بودم، علي آقاي مطهري براي آنكه خواست خيلي دموكرات باشد به من وقت ندادند، چون عليه يكي از دوستان ما آقاي صادقي حرف‌هاي نادرستي زده شد. وي در دفاع از محمود صادقي افزود: «ولا تقربوا الصلاه وانتم سكاري»، آن قسمت «انتم سكاري» را گرفته اند و«ولا تقربوا الصلاه»را رها كرده‌اند. حالا اين حرف‌هايم را حساب نكنيد و بگذاريد تذكر دو دقيقه‌اي خودم را بگويم آقاي مطهری! نایب رئیس مجلس در پاسخ به كواكبيان گفت: البته حرف شما موجب شد براي بنده حق ماده ۷۹ ايجاد كنيد- كه پاسخ شما را بگويم- اما فعلا مي‌گذريم. كواكبيان پس از اين جمله مطهري از او تشكر كرد و سرانجام به تذكر شفاهي‌اش پرداخت: تذكر سياسي من اين است كه برخي در فضاي مجازي نسبت به عملكرد اصلاح طلبان مجلس‌دهم و فراكسيون اميد حرف و حديث‌هايي مطرح مي‌كنند كه بنده به عنوان كوچكترين اين فراكسيون مي‌گويم ما قطعا در زميني كه ديگران بخواهند براي ما طراحي كنند، ‌بازي نخواهيم كرد. قطعا از حقوق نمايندگان و جايگاه مجلس دفاع مي‌كنيم اما هيچ وقت نمي‌خواهيم مجلس ششم تكرار شود.

کنایه به سخنان مطهری و صادقی در دانشگاه

در این جلسه همچنین محسن کوهکن نماینده اصولگرای لنجان، در انتقاد از اظهارات علی مطهری و محمود صادقی در مراسم روز دانشجو، در تذکری با استناد به اصل ۶۷ قانون اساسی درباره سوگند نمایندگان مجلس گفت: بنده و دیگر نمایندگان در ابتدای ورود به مجلس سوگند خورده‌ایم و اگر در دانشگاهی به‌ نوعی صحبت کنیم که دستاوردهای انقلاب اسلامی را در مقایسه با رژیم طاغوت زیرسوال ببریم و بگوییم مفسده بیشتر شده، آیا می‌تواند نقض سوگندی باشد که در ابتدای ورود به مجلس یاد کرده‌ایم. وی خطاب به علی مطهری یادآور شد: اگر چنین است، بفرمایید ‌ساز و کار قانونی برای برخورد توسط مجلس چه خواهد بود تا دیگر نهادها برخورد نکنند و بعد جوسازی شود.

رهبری هم گفتند نظر مخالف بیان شود

علی مطهری در پاسخ به این تذکر، با بیان اینکه اظهارنظرهایی که در دانشگاه‌ها انجام شده، مخالف سوگند نمایندگان مجلس نیست، گفت: اساسا آزادی بیان مربوط به آزادی مخالف است، وگرنه آزادی موافق که مشکلی ندارد. عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی گفت: رهبر انقلاب هم چندین مرتبه فرموده‌اند اگر کسی نظر مخالفی با نظر ایشان دارد، باید نظرش را بگوید و حرفش را مطرح کند. نایب رئیس مجلس همچنین خاطرنشان کرد: مقصود رهبری از کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها این است که هر کسی حرف خود را بزند و نظرش را درست یا غلط مطرح کند تا مباحثه و مناظره شود، همان‌طور که ائمه ما نیز با مادیون و اصحاب ادیان دیگر مناظره و مباحثه می‌کردند و گاهی آنها به پیامبر اکرم(ص) و حضرت امیرالمومنین (ع) توهین کرده ولی آنها با رویی گشاده پاسخ می‌دادند. مطهری در پایان تصریح کرد: اینکه بگوییم اگر کسی انتقادی مطرح کرد و دوره ما را با دوران گذشته مقایسه کرد، مرتکب ساختارشکنی شده، کرسی‌های آزاداندیشی معنا ندارد، بنابراین به نظرم این مساله هیچ منافاتی با سوگندی که نمایندگان یاد کرده‌اند، ندارد.

آقای سلیمی یک دقیقه و بیست ثانیه اضافه صحبت کردید

این حواشی به اینجا ختم نشد و نایب رئیس مجلس در برابر نطق طولانی یک از روحانیون مجلس، از او انتقاد کرد و گفت: از آقایان علما این گونه صحبت کردن بعید است. باید یادآور شد که علیرضا سلیمی نماینده محلات درنطق میان دستور خود گفت: امروز دوخطر جنبش دانشجویی را تهدید می‌کند؛ یکی مصادره جنبش دانشجویی با نگاه ابزاری به آنها که سوگمندانه باید گفت برخی صرفا دانشجو را سیاهی لشگر احزاب و جریانات سیاسی می‌خواهند و نگاه انقلابی‌نماها، لیبرال‌های وطنی و شیفتگان غرب به دانشجو و دانشگاه صرفا نگاه ابزارگرایانه است که باید در مقابل آن ایستاد. وی با اشاره به خطر دوم گفت: انحراف این جنبش از پرسشگری و مطالبه‌جویی است که پرت کردن حواس دانشجویان از مطالبه‌گری، شگردی است که برخی تردستان میدان سیاست برای فرار از پاسخگویی به آن متمسک شده اند و برجسته‌سازی مسائل حاشیه‌ای و پررنگ کردن امور فرعی در این راستا ارزیابی می‌شود. نماینده عضو جبهه پایداری در خصوص برجام گفت: برجام نشان داد بدعهدی در ذات آمریکا و غرب نهفته و خوش خیالی است که اگر تصور کنیم عنصر بدعهد صرفا آمریکاست و سایر شرکای آنها موجوداتی نجیب هستند. پس از پايان نطق سليمي، علي مطهري كه رياست جلسه را برعهده داشت، از طولاني شدن نطق اين عضو جبهه پايداري انتقاد كرد و گفت: آقاي سليمي يك دقيقه و ۲۰ ثانيه اضافه صحبت كردند، ‌از آقايان علما يك مقدار اين گونه صحبت كردن بعيد است.

منبع: آرمان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین