|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۵
کد خبر: ۱۳۵۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
تغییرات آب و هوایی به ایجاد حساسیت چشمی در فصول سرد منجر می‌شود. خشکی چشم در این فصول بویژه در خانم‌ها و سالمندان شیوع بیشتری می‌یابد.
فصل پاییز و زمستان با تمام زیبایی‌های طبیعی اش، به اعضای بدن و از جمله چشم‌ها صدمه می‌زند. عمده این آسیب‌ها، ناشی از تغییرات آب و هوایی، خشک شدن هوا، آلودگی‌های ناشی از پدیده وارونگی و حساسیت چشمی ناشی از ریز گردها و گرد و غبار همراه با بادهای سرد و خشک است.

 تغییرات آب و هوایی به ایجاد حساسیت چشمی در فصول سرد منجر می‌شود. خشکی چشم در این فصول بویژه در خانم‌ها و سالمندان شیوع بیشتری می‌یابد.

دکتر نوید نیلفروشان، متخصص و جراح چشم می‌گوید: حساسیت چشمی در پاییز و زمستان با بروز سرما و وزش باد سرد و خشک بیشتر می‌شود. بی‌شک هر چه هوا سرد تر شود،میزان خشکی چشم نیز افزایش می‌یابد.

این فوق‌تخصص قرنیه تاکید می‌کند: استفاده از شوفاژ و دیگر وسایل گرمایشی در خانه، رطوبت ساختمان را از بین می‌برد و منجر به بروز و تشدید خشکی چشم می‌شود. به افراد مبتلا به خشکی چشم توصیه می‌شود از قرار گرفتن در اتاق‌ خیلی گرم، برخورد با باد و سرما، خشک‌کننده‌ مو و سیگار پرهیز کنند.

پیشگیری از تشدید خشکی چشم در زمستان

انعکاس نور خورشید روی برف و نیز خشکی هوای داخل منزل به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی، باعث تحریک چشم در زمستان شده، در طولانی‌مدت به ضعیف‌شدن آن منجر می‌شود.

به گفته دکتر نیلفروشان، یکی از راهکارهای موثر پیشگیری از خشکی چشم، مرطوب نگهداشتن محیطی است که در آن زندگی می‌کنیم. بر این اساس باید از وسایل مرطوب‌کننده مثل بخور سرد استفاده کرد و خانه را در فصل سرما مرطوب نگه داشت.

این متخصص می‌افزاید: شست‌و‌شوی مرتب چشم با آب و استفاده از قطره اشک مصنوعی می‌تواند بسیار موثر باشد. بی‌شک، بروز علائمی مانند خارش، سوزش، قرمزی و آبریزش چشم می‌تواند نشانه خشکی چشم باشد که البته قابل رفع و درمان بوده، خطرناک نیست.

وی تاکید می‌کند: در فضای بیرون خانه و در مجاورت باد و سرما نیز استفاده از عینک محافظ و آفتابی بسیار کمک‌کننده است، گرچه شست‌و‌شوی مرتب چشم را بویژه در سنین بالا و بخصوص در خانم‌ها باید مد نظر قرار داد. توجه داشته باشید بروز خشکی چشم در زنان بویژه پس از یائسگی بیشتر است که شاید به دلیل تغییرات هورمونی باشد.

در زمستان، عینک آفتابی بزنید!

همان‌گونه که دریافتید، خشکی چشم ممکن است در جاهای گرم و خشک، بادخیز و پر گرد و غبار ایجاد شود.

این فوق‌تخصص قرنیه با اشاره به بروز پدیده وارونگی و آلودگی هوا در زمستان می‌گوید: مردم برای پیشگیری از عوارض تغییرات جوی زمستان بر چشم‌ها باید در زمستان عینک آفتابی بزنند و کمتر در فضای باز تردد داشته باشند و درمواجهه با هوای آلوده یا بادی نیز از قطره‌های چشمی استفاده کنند.

وی تاکید می‌کند: در روزهای سرد که باد شدید می‌وزد، عینک آفتابی بزنید تا چشم از آسیب باد و سوز زمستان در امان بماند. استفاده از عینک آفتابی هم تا حدودی مانع بروز خشکی چشم بوده، بر جلوگیری از ورود ریزگردها و ایجاد آلرژی چشمی موثر است.

درمان خشکی چشم

اشک مصنوعی: قطره‌ اشک مصنوعی، ساختاری مانند اشک طبیعی دارد. این قطره‌ها به حفظ رطوبت چشم کمک می‌کنند.

 حفظ اشک طبیعی: روش دیگر درمان خشکی چشم، حفظ اشک طبیعی و جلوگیری از خروج آن از سطح چشم است. در این موارد، راه خروج اشک به صورت موقت یا دائم بسته می‌شود.

 جلوگیری از تبخیراشک چشم: مرطوب کردن اتاق در زمستان یا استفاده از عینک محافظ در برابر باد می‌تواند کمک‌کننده باشد.

 استفاده از پماد اشکی یا لایه ضخیمی از قطره‌های چشمی هنگام خواب

 استفاده از مکمل‌ امگا 3 و پماد ویتامینA

از چشمانتان مراقبت کنید

اصول زیر را برای مراقبت از چشم رعایت کنید:

معاینه منظم چشم: جدی‌ترین مشکلات بینایی، لکه‌های ناشی از افزایش سن، گلوکوم، رتینوپاتی دیابتی و آب مروارید است. این بیماری‌ها باید سریع تشخیص داده شود. به این منظور، معاینات دوره‌ای چشم، هر شش ماه یکبار ضروری است.

استفاده از عینک آفتابی: اشعه فرابنفش خورشید می‌تواند با انعکاس روی سطح برف، شن و ماسه، آسفالت و آب به چشم آسیب بزند. لازم است استفاده از عینک آفتابی را جزو عادات روزمره خود قرار دهید و هنگام خروج از منزل آن را به چشم بزنید و دقت داشته باشید، عینک آفتابی محافظت صد درصد اشعه UV را داشته باشد.

جلوگیری از فشار و خستگی چشم: کار با رایانه برای ساعت‌های طولانی تأثیرات سوئی بر بینایی دارد. نسل جدید مانیتورهای ال‌سی‌دی این اثر مخرب را کاهش می‌دهد، اما رعایت نکات ایمنی در حفظ فاصله و زمان کار با رایانه ضروری است.

استفاده از عینک ایمنی بویژه در مشاغل خطرناک.


منبع:جام جم

ورزش و رژیم غذایی سالم: داشتن رژیم غذایی متعادل و سالم و سرشار از ویتامین E,A و C، همچنین روی، مس، سلنیوم و آنتی‌اکسیدان در حفظ سلامت چشم بسیار مفید است. تمرینات چشمی را نیز با مشورت چشم پزشک آغاز کنید و بدون توصیه و مشورت با دکتر از لنزهای چشمی استفاده نکنید.

عینک آفتابی ضدUV بزنید

اگر اهل برف بازی و اسکی هستید، یادتان باشد برف تازه اشعه ماورای بنفش را تا صددرصد انعکاس می‌دهد و بنابراین در ارتفاعات آسیب‌ها دو برابر است. خشکی و التهاب چشم ازجمله مشکلات رایج در فصل سرماست.

در چنین شرایطی، عینک آفتابی شما باید حداقل UV 400 باشد. به این ترتیب، اشعه ماورای بنفش A و B تا حد زیادی بلوکه می‌شود. اگر عینک ندارید یا آن را جا گذاشته‌اید، ساعاتی را که در هوای بیرون قرار دارید، حتی در روزهای ابری محدود کنید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین