|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۱
کد خبر: ۱۳۵۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
ایران و شرکت انگلیسی - هلندی شل، عصر امروز(چهارشنبه)، تفاهمنامه نفتی برای مطالعه سه میدان نفتی و گازی را با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت و سفیر انگلیس در تهران امضا کردند.
 ایران و شرکت انگلیسی - هلندی شل، عصر امروز(چهارشنبه)، تفاهمنامه نفتی برای مطالعه سه میدان نفتی و گازی را با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت و سفیر انگلیس در تهران امضا کردند.

این تفاهمنامه توسط «نورالدین شهنازی زاده» مدیرعامل شرکت «متن» و «هانس لاکان» معاون شرکت شل امضا شد.

در این مراسم «علی کاردر» مدیرعامل شرکت ملی نفت، سفیر انگلیس در ایران، معاون سفارت هلند و مسئولان صنعت نفت کشورمان حضور داشتند.

به گزارش ایرنا، این تفاهمنامه برای مطالعه سه میدان نفتی و گازی آزادگان جنوبی، یادآوران و کیش امضا شد.

پس از اجرا شدن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و لغو تحریم ها در دی ماه پارسال، شرکت های نفتی بین المللی برای حضور در صنعت نفت ایران مذاکراتی را آغاز کرده اند که در برخی موارد به امضای تفاهمنامه و یا توافقنامه اصولی منجر شده است.

با توجه به برخی اظهارات تند ترامپ علیه توافق برجام، نگرانی هایی در میان شرکت های خارجی درباره همکاری با صنعت نفت ایران ایجاد شد.

برخی کارشناسان معتقدند، مواضع تند ترامپ در زمان تبلیغات انتخابات، پس از استقرار در کاخ سفید تعدیل خواهد شد و واقعیات اقتصادی بین المللی را می پذیرد.

بیژن زنگنه وزیر نفت پیش از این در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تاثیر انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر مذاکرات ایران با شرکت های نفتی بین المللی، گفته بود: تاکنون، تاثیری نداشته است.

** میدان یادآوران

میدان یادآوران، از میدان‌های نفتی مشترک ایران در استان خوزستان در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی شهر اهواز و شمال خرمشهر است. حجم نفت درجای این میدان نفتی ۱۷ میلیارد بشکه برآورد می‌شود.

میدان یادآوران در مجاورت میدان سنباد قرار دارد که یکی از میدان‌های نفتی عراق است. از این میدان دو نوع نفت سنگین و نفت سبک به ترتیب از دو لایه سروک و فهلیان تولید می‌شود.

اکنون توسعه فاز نخست این میدان توسط شرکت سینوپک چین در حال اجراست.

** میدان گازی کیش

میدان گازی کیش که پس از پارس جنوبی، دومین میدان گازی بزرگ در خلیج فارس به شمار می رود، در جزیره کیش و در فاصله 60 کیلومتری شرق جزیره لاوان قرار دارد.

پیش بینی می شود که با اجرای این پروژه سالانه حدود چهار میلیون بشکه میعانات گازی و سالانه ٩ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی تولید شود.

برای رعایت اصول زیست محیطی در جزیره کیش، تاسیسات پالایشگاهی در جزیره کیش ساخته نشده بلکه این طرح در منطقه گرزه در ساحل سرزمین اصلی در مجاورت بندر آفتاب اجرا می شود.

اکنون عملیات توسعه آن توسط شرکت های ایرانی انجام می شود اما به دلیل مسایل مالی و فنی، سرعت اجرای طرح رضایتمندانه نبوده است.

** میدان آزادگان جنوبی

میدان آزادگان جنوبی بزرگ ترین میدان نفتی ایران به شمار می رود که با کشور عراق مشترک است.

فاز نخست توسعه این میدان، قرار بود از سوی شرکت ملی نفت چین (سی.ان.پی.سی) توسعه یابد اما به دلیل تاخیر چندین ساله و ناتوانی در اجرای طرح، این شرکت چینی پس از اولتیاتوم وزارت نفت از آزادگان جنوبی اخراج شد. اگرچه شرکت سی.ان.پی.سی از آزادگان جنوبی اخراج شد اما توسعه میدان آزادگان شمالی را همچنان عهده دار است و حتی در نظر دارد فاز دوم آزادگان شمالی را نیز در اختیار بگیرد.

به گزارش ایرنا،پس از اخراج چینی ها از این میدان، توسعه آزادگان جنوبی بر عهده شرکت های ایرانی قرار گرفت. هر چند پس از واگذاری این میدان به شرکت های ایرانی، توسعه این میدان شتاب گرفت اما به دلیل فناوری پایین، میزان برداشت نفت از آزادگان جنوبی نزدیک به 6 درصد است.

وزارت نفت پیشتر اعلام کرده بود که میدان آزادگان جنوبی، جزو نخستین میدان هایی خواهد بود که برای آن، مناقصه بین المللی برگزار می شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین