|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۸
کد خبر: ۱۳۵۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
در آن هنگام رییس دانشکده فنی، مهندس خلیلى و معاونش رحیم عابدی بود و ریاست دانشگاه تهران را علی‌اکبر سیاسی پایه‌گذار استقلال دانشگاه تهران برعهده داشتند .
 دوشنبه ۱۶ آذر ۳۲ ساعت 11:30 استادان دانشکده فنی، واقعه را چنین صورتجلسه کردند: «در ساعت 10:15 دقیقه اطلاع رسید عده‏اى سرباز مسلح قصد ورود به‏کلاس دوم الکترومکانیک درس استاد مهندس شمس ملک‏آرا را دارند‌، سربازان به جبر و عنف در کلاس را باز کرده و دو نفر از دانشجویان کلاس را مورد ضرب قرار داده و آنها را از کلاس بیرون بردند و به این ترتیب شدیدا هتک احترام شد، براى احتراز از پیشامدهاى ناگوارترى زنگ تعطیل کلاس‌ها نواخته شد و صداى شلیک مسلسل دستى شنیده شد و وضع بحرانى عجیبى پیش آمد و چند نفر از دانشجویان هدف گلوله قرار گرفتند ‌امضاکنندگان: مهندس اصفیاء، مهندس گوهریان، دکتر افشار، مهندس مشایخى، زاهدى، مهندس رخشانى، عصار، دکتر احمد یلدا، ژرژ، سید احمدیان، سنجابى، فتح‏الله فتاحى، دکتر رحمتى، مهندس خلیلى و دکتر عابدى.»

در آن هنگام رییس دانشکده فنی، مهندس خلیلى و معاونش رحیم عابدی بود و ریاست دانشگاه تهران را علی‌اکبر سیاسی پایه‌گذار استقلال دانشگاه تهران برعهده داشتند .

سیاسی در خاطرات خود با عنوان «گزارش یک زندگی» نوشت: با سپهبد زاهدی تلفنی تماس گرفتم و شدیدا اعتراض کردم که ‌نمی‌توانم، اداره امور دانشگاه را عهده دار باشم. گفت: متاسف خواهم بود‌ اما دولت از اداره امور آنجا عاجز نیست.

در جلسه روسای دانشکده‌ها، پیشنهاد شد جمعا استعفا دهیم، دیدیم که این کناره‌گیری آرزوی دولت را بر آورده و استقلال دانشگاه را که قریب 12 سال در استقرار و استحکامش زحمت کشیده بودیم، از بین می‌برد و یک نظامی یا غیر‌نظامی قلدر را به ریاست دانشگاه خواهند گماشت. در نتیجه تصمیم گرفته شد به مقاومت بپردازیم .

روزنامه اطلاعات، مورخ سه‏شنبه ۱۷ آذر ۱۳۳۲‌: اداره پزشکى قانونى علت فوت سه نفر از دانشجویان دانشگاه را چنین تشخیص داده است: مصطفى بزرگ‏نیا دانشجوى دانشکده فنى بر اثر یک گلوله که از طرف راست سینه وارد شده و از زیر بغل چپ او خارج گردیده و بازوى وى بکلى خرد شده و خونریزى زیاد باعث مرگ وى گردیده‌، بر پشت شانه راست اثر زخم سرنیزه دیده مى‏شود که تا ۱۵ سانتیمتر زیر پوست فرو رفته بود. 2. شریعت رضوى به‏علت زخم سرنیزه فوت کرده . سرنیزه استخوان ران راست وى را به‏کلى خرد کرده و شریان‌ها را پاره نموده و در نتیجه خونریزى زیاد مجروح درگذشته است. ۳. احمد قندچى به‏علت اصابت گلوله‏اى که وارد شکم وى شده و احشای داخلى را پاره کرده درگذشته است.

همین روزنامه روز بعد در گزارش هیات بررسی مامور از سوی رییس دانشگاه‌: دو نفر از دانشجویان از پشت پنجره ماموران انتظامى را که در بیرون دانشکده فنى مشغول گشت بودند، مورد تذکر قرار دادند. ماموران به‏وسیله سرگروهبان خود در صدد تعقیب دانشجویان برآمده و دانشجویان به کلاس مى‏روند. ماموران وارد کلاس شده و خواستار تحویل آنان مى‏شوند. در این موقع وضع کلاس و دانشکده متشنج شده‌، ماموران دو نفر دانشجوى مورد نظر را دستگیر و مضروب مى‏کنند. در این موقع که تمام دانشجویان در کریدور طبقه اول دانشکده اجتماع کرده بودند یکى از دانشجویان شعار مى‏دهد، چون ماموران درصدد متفرق‏کردن دانشجویان برمى‏آیند، دانشجویان به‏طرف دیگر کریدور فرار مى‏کنند. در این موقع از آن سمت چند سرباز مسلح با مسلسل دستى با دانشجویان برخورد مى‏کنند و شروع به تیراندازى مى‏کنند که در نتیجه آن سه نفر کشته و عده‌ای مجروح می‌شوند.

از طرفی واکنش حکومت باز هم به نقل از روزنامه اطلاعات پنجشنبه ۱۹ آذر‌: دولت از واقعه غیرمنتظره‏اى که روز دوشنبه در دانشگاه تهران پیش آمد متاسف و متاثر مى‏باشد و دستور داده است مرتکبین و محرکین حقیقى این واقعه را تحت تعقیب قرار دهند، دانشگاه محیطى منزه مى‏باشد مخصوصا براى دولت که مسوول تربیت نسل آینده است‌ ولى متاسفانه عده معدودی که همه چیز را مى‏خواهند بر باد دهند در این مکان رخنه کرده و آنجا را سنگر تظاهرات خیانت‏آمیز قرار داده‌اند... دولت موظف است با نهایت جدیت به اینگونه ماجرا‌جو‌یی‌ها پایان دهد.

ضمنا شوراى دانشگاه اعلامیه‏اى به شرح زیر صادر کرد: دانشگاه با نهایت علاقه‏مندى به‏حفظ نظم و آرامش در محیط دانشگاه، از واقعه روز ۱۶ آذر که برخلاف انتظار در دانشکده فنى روى داده متاسف است و امیدوار است به موضوع دقیقا رسیدگى شود، از همه دانشجویان و کارکنان دانشگاه انتظار دارد که براى حفظ استقلال و احترام دانشگاه دقت نمایند تا نظایر این واقعه تکرار نگردد. دانشگاه به بازماندگان سه نفر دانشجویى که در این قضیه از میان رفته‏اند تسلیت می‌گوید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین