|
|
امروز: يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷
کد خبر: ۱۳۵۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
درمانگران معمولا براي بي‌خوابي، قرص‌ خواب تجويز مي‌کنند که متأسفانه اين قرص‌ها نه‌تنها عارضه بي‌خوابي را درمان نمي‌کنند، بلکه بدن را به يک عامل خارجي مُضر و اعتيادآور عادت مي‌دهند.»
 وقتي سال 2002 کريستوفر نولان فيلم «بي‌خوابي» را اکران کرد، خيلي‌ها براي اولين‌بار در عمرشان با واژه اينسومنيا آشنا شدند. نولان، کارش را بلد بود و مثل همه فيلم‌هاي ديگرش همه چيز را درست سر جاي خودش قرار داده بود. داستان در منطقه آلاسکا اتفاق مي‌افتد؛ جايي که 6 ماه شب و 6 ماه روز است. آل‌پاچينو که نقش ويل را بازي مي‌کند، مسئول رسيدگي به پرونده قتل دختر 17 ساله‌اي مي‌شود که جنازه‌اش به‌تازگي پيدا شده است. ويل زماني راهي آلاسکا مي‌شود که هميشه روز است. عذاب وجدان، احساس گناه و همچنين آفتاب بي‌امان و طولاني منطقه‌اي که بالاي خط قطب شمال است، ويل را به اينسومنيا مبتلا مي‌کند. خواب از چشمان ويل مي‌رود و بي‌خوابي شديد جايش را مي‌گيرد.

حالا، خيلي از آدم‌هاي اين دنيا بدون اينکه کارآگاه يا بازپرس يک پرونده جنايي يا قتل دختري 17 ساله باشند، هر شب با اينسومنيا و بي‌خوابي شديد دست و پنجه نرم مي‌کنند. نمونه ويل‌ها، در سال 2016 سر به فلک کشيده و آن‌طور که گاردين مي‌نويسد، آمار بي‌خوابي در سال گذشته، بيشترين عدد خود را در مدت 10 سال پيشين داشته است. نتيجه تحقيقات روان‌شناسان آمريکايي نشان مي‌دهد نيمي از افراد دنيا با مشکل شديد بي‌خوابي يا بدخوابي دست و پنجه نرم مي‌کنند و حدود 20 درصد آدم‌ها، هر شب از شدت اضطراب و استرس با پريشاني زياد از خواب مي‌پرند يا در خواب راه مي‌روند. بي‌خوابي مزمن اما عارضه‌اي نيست که بتوان به سادگي از کنار آن گذشت. لوئيزا ديلنر، روان‌شناس گاردين مي‌گويد: «بي‌خوابي مزمن، مي‌تواند براي سال‌ها مردم را بيمار کند. کساني که شب‌ها خواب خوبي ندارند، در طول روز احساس خواب‌آلودگي مي‌کنند و شب‌ها از اضطراب زياد رنج مي‌برند. يکي از مواردي که مي‌تواند در بهبود روند خواب تأثير بسيار زيادي داشته باشد، بهداشت خواب است، يعني اينکه فرد در دمايي مطبوع، با نور بسيار کم و بي‌صدا بخوابد.

 درمانگران معمولا براي بي‌خوابي، قرص‌ خواب تجويز مي‌کنند که متأسفانه اين قرص‌ها نه‌تنها عارضه بي‌خوابي را درمان نمي‌کنند، بلکه بدن را به يک عامل خارجي مُضر و اعتيادآور عادت مي‌دهند.»

براساس تحقيقاتي که در بخش پزشکي دانشگاه هاروارد انجام شده، يکي از مهم‌ترين دلايل افزايش بي‌خوابي در نسل امروز، انتشار خبرهاي تکان‌دهنده‌ است. مردم اين دوره و زمانه، حالا شب‌ها قبل از اينکه بخوابند، به جاي اينکه با خيال آسوده گوسفندها را بشمارند، از حمله داعشي‌ها دچار اضطراب فراگير مي‌شوند و از آينده نامعلومشان وحشت‌زده هستند. به‌همين‌دليل است که بسياري از آدم‌ها براي فرار از فکر و خيال‌هاي شبانه سعي مي‌کنند سرشان را با شبکه‌هاي اجتماعي و پرسه در دنياي مجازي گرم کنند که اين موضوع هم به اين دليل که مغز را درگير مي‌کند، عامل ديگري بر افزايش ميزان بي‌خوابي مي‌شود. حالا اما نتيجه مطالعات روان‌پزشکي پژوهش «جاما» در بخش خواب سالم، حرف‌ها و ايده‌هاي تازه‌اي را روي ميز مي‌گذارد. لي‌ام ريتربند، نويسنده اصلي اين پژوهش از دانشگاه پزشکي ويرجينيا مي‌گويد: «حفظ و يادآوري خاطرات خوب، بهترين راه براي داشتن يک خواب آرام است. فکرهاي منفي، علاوه بر اينکه تنش و اضطراب زيادي را قبل از خواب به فرد القا مي‌کنند، ذهن فرد را درگير پيداکردن راهي براي حل‌وفصل آن مي‌کنند. اين درحالي است که فکرهاي مثبت و خاطرات خوب، مغز را آرام کرده و روند خوابيدن را تسريع مي‌کنند و بهبود مي‌بخشند. علاوه‌براين، در دنيايي که تکنولوژي، حرف اول را مي‌زند و هر روز اپليکيشن‌هاي جديدتري روي ميز مي‌آيند، چرا براي درمان بي‌خوابي‌ها سراغ آنها نرويم؟ يادتان باشد اين روزها کُمد نرم‌افزارهاي ديجيتال علاوه‌بر انواع اپليکيشن‌هاي ارتباطي، پُر از برنامه‌هایي است که خوابي منظم را با توجه به شرايط جسمي، ميزان فعاليت، ساعت کار و زمان مطلوب به منظور استراحت براي کاربران خود برنامه‌ريزي مي‌کنند.»

منبع:وقایع اتفاقیه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین