|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۱۳۵۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در این سند از فعال شدن سیاست شرقی روس‌ها خبر داده است که بنا به گفته وی به دلیل سهم این حوزه در تامین منافع بلندمدت یک رویکرد موقتی نیست.
 ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در این سند از فعال شدن سیاست شرقی روس‌ها خبر داده است که بنا به گفته وی به دلیل سهم این حوزه در تامین منافع بلندمدت یک رویکرد موقتی نیست.

در  تحلیلی که در کانال رسمی تلگرامی مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو انتشار یافته، آمده است: به طور قطع کشورهای شرق آسیا بخش لاینفک سیاست خارجی روسیه و توسعه تاریخی این کشور را تشکیل می‌دهند.
مسکو هرچند تاکنون راهبرد یکپارچه‌ای در این سو نداشته، اما روس‌ها اکنون معتقدند کشورشان قدرت بزرگ اورآسیا و اقیانوس آرام است، ماموریت اصلی را احراز جایگاه خود در مرکز جدید جهانی می دانند و سیاست خارجی را ابزار تحقق این مأموریت برمی شمارند، ولی همزمان باور دارند باید به غرب هم توجه داشت.

پوتین در سند سیاست خارجی جدید شاید در واکنش به ابهام‌ها و تلاطم‌های عرصه بین‌المللی اعلام کرد که ناچاریم به این تحرکات واکنش نشان دهیم و در وهله نخست فعال سازی ابتکارهای سیاست خارجی همراه با کاربرد نیروهای مسلح در خارج از مرزهای روسیه خواهد بود.
درپی اعلام این سیاست خارجی، روس‌ها معتقدند جامعه جهانی با آگاهی از مواضع رهبری کشورشان از سطح دروغگویی رسانه‌های گروهی غرب علیه روسیه آگاه می‌شود که برای تصحیح اعتبار و وجهه این کشور موثر خواهد بود.
در این مطلب آمده است: البته سند سیاست خارجی روسیه تنها به تاکید بر عزم جدی و پیامد آن توسعه روابط با شرق معطوف نشده و اجرای برجام برای حل و فصل نهایی مسائل پیرامون برنامه هسته ای ایران نیز از جمله زمینه های مورد توجه است.
در بند 94 این سند به صراحت آمده است: تلاش های روسیه در این زمینه بر مبنای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و تصمیم های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می گیرد.

دکترین سیاست خارجی روسیه علاوه بر تاکید بر پشتیبانی و کمک همه جانبه به روند اجرای برجام تاکید کرده است که مسکو توسعه همه جانبه همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران را دنبال خواهد کرد.
آنچه پوتین پنجشنبه گذشته در قالب دکترین سیاست خارجی به پارلمان اعلام کرد، شاید در یک نگاه کلی همان سند سال 2013 باشد که تغییر روابط با غرب متاثر از شرایط کریمه و اوضاع اوکراین باعث تغییراتی در آن شد و آثار مشهود آن مانند بحران جدی کنونی در روابط مسکو و غرب را می توان مشاهده کرد.

البته تنها بخش مربوط به روابط غرب در سند سیاست خارجی روسیه دستخوش تغییر نشده است، نگاه به اوضاع جاری در خاورمیانه نسبت به زمان تنظیم سند سال 2013 نیز به نحو محسوسی تغییر کرده است، هر چند تداوم تلاش‌های مسکو برای حل و فصل پایدار مناقشات عربی-صهیونیستی در همه جوانب مورد تاکید قرار گرفته است.

همچنین در سند کنونی از «گسترش تروریسم بین‌المللی» و «تحمیل ارزش های عقیدتی بیگانه» سخن به میان آمده است، امری که با «واکنش منفی» مواجه شد و به شدت یافتن تروریسم انجامید تا پیشنهاد رئیس‌ جمهوری روسیه برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی ضدتروریستی در دکترین سیاست خارجی این کشور تکرار ‌شود.

در پایان مطلب آمده است: براساس بخش اولویت‌های منطقه ای سیاست خارجی روسیه، این کشور به جامعه مشترک‌المنافع توجه کمتری می کند و به توسعه اتحادیه اقتصادی اورآسیا و سازمان پیمان امنیت جمعی می پردازد، البته در این زمینه، موضوع توسعه روابط با اوکراین در بند جداگانه ای بیان شده است که حوادث این کشور و نوع واکنش روسیه، تغییرات معنا داری را در رابطه مسکو و جهان غرب رقم زد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین