|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۸
کد خبر: ۱۳۵۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۷
سران و نمایندگان بیش از 30 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در پایان ششمین اجلاس ' قلب آسیا' روز یک شنبه در بیانیه ای مشترک خواهان اجرایی شدن پروژه های ارتباطی از جمله توسعه بندر چابهار در منطقه شدند.
 سران و نمایندگان بیش از 30 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در پایان ششمین اجلاس ' قلب آسیا' روز یک شنبه در بیانیه ای مشترک خواهان اجرایی شدن پروژه های ارتباطی از جمله توسعه بندر چابهار در منطقه شدند.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه آمده است که توسعه اقتصادی به ایجاد ثبات و امنیت درافغانستان کمک می کند.از این رو کشور های شرکت کننده درکنفرانس 'قلب آسیا' خواهان اجرایی شدن هرچه زودتر طرح های اقتصادی وارتباطی چند جانبه مانند طرح توسعه بندرچابهار، ساخت خط آهن پنج ملت و خط آهن میان ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان هستند.این طرح ها سبب افزایش همکاری های منطقه ای در مرکز و جنوب آسیا خواهد شد. دست یابی افغانستان به آب جهت ورود به بازار جهانی بسیار مهم است. از این رو کشورهای 'قلب آسیا' توافق مهم سه جانبه اقتصادی میان ایران، افغانستان وهند از طریق بندر چابهار را به رسمیت می شناسند. بااجرایی شدن این توافق افغانستان به راحتی خواهد توانست به بازارهای منطقه، آسیا و جهان دسترسی داشته باشد.

کشورهای 'قلب آسیا'در این بیانیه در ارتباط با تروریسم اعلام کردند: کشورهای حاضر در کنفرانس 'قلب آسیا' از وضعیت وخیم امنیتی درافغانستان وادامه خشونت ها در این کشور از سوی گروه های تروریستی مانند داعش، طالبان، شبکه حقانی، القاعده، حرکت اسلامی ازبکستان،حرکت اسلامی ترکستان شرقی، لشکر طیبه، جیش محمد و سایر گروه های تروریستی بسیارنگران هستند. تروریسم بزرگترین تهدید برای صلح، ثبات و همکاری ها در منطقه است. ما از جامعه بین الملل درخواست می کنیم تا به کمک های خود به دولت افغانستان به منظور مبارزه با تروریسم ادامه دهد. کشور های 'قلب آسیا' خواهان همکاری منطقه ای و بین المللی جهت نابودی تروریسم هستند. همچنین ما از تمام کشور های منطقه درخواست می کنیم تا با گروه های تروریستی قاطعانه مبارزه کنند.

کشورهای قلب آسیا ضمن تقدیر از کشور های ایران و پاکستان در پذیرش مهاجران افغان اعلام کردند: ما از مهمان نوازی ایران و پاکستان تقدیر می کنیم.این دو کشور در سه دهه گذشته پذیرای میلیون ها مهاجر افغان بوده اند. ما از تمام کشور ها می خواهیم تا به پذیرش مهاجران افغان تا زمانی که شرایط برای بازگشت آنها به صورت اختیاری و به تدریج مهیا شود ادامه دهند.

اجلاس دو روزه قلب آسیا ازدیروز (شنبه) با هدف گسترش همکاری ها برای کمک به حل مسائل و بهبود اوضاع امنیتی افغانستان با حضور نمایندگان بیش از 30 کشور عضو و حمایت کننده این کنفرانس و بیش از 10 نهاد بین المللی و منطقه ای آغاز به کار کرد.

14 کشور عضو قلب آسیا شامل جمهوری اسلامی ایران ، افغانستان ، پاکستان ، چین، روسیه ،هند ، جمهوری آذربایجان ،قزاقستان ،قرقیزستان ،تاجیکستان،ترکمنستان ، ترکیه ، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند.

آمریکا، استرالیا ، کانادا، دانمارک ، مصر، فرانسه ،فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن ، نروژ، لهستان ،اسپانیا ، سوئد و انگلیس هم کشورهای حامی قلب آسیا به شمار می روند.

نخستین کنفرانس قلب آسیا درسطح وزیران خارجه ، درسال 2011 به میزبانی استانبول برگزار شد. نشست های بعدی به ترتیب به میزبانی افغانستان ،قزاقستان ، چین و پاکستان درسالهای 2012 تا 2015 برگزار شد.

از آنجایی که ترکیه یکی از مبتکران برگزاری کنفرانس قلب آسیا است ، نام این کنفرانس به «قلب آسیا – روند استانبول» معروف شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین