کد خبر: ۱۳۵۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲
موزه و کتابخانه «عبدالله گل» یازدهمین رئیس جمهوری ترکیه روز یکشنبه با حضور عبدالله گل، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری، بینالی یلدریم نخست وزیر و احمد داوداوغلو نخست وزیر پیشین ترکیه افتتاح شد.
 موزه و کتابخانه «عبدالله گل» یازدهمین رئیس جمهوری ترکیه روز یکشنبه با حضور عبدالله گل، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری، بینالی یلدریم نخست وزیر و احمد داوداوغلو نخست وزیر پیشین ترکیه افتتاح شد.

افتتاح این موزه و کتابخانه زمینه ای شد تا آن دسته از مهره های اصلی و موسس حزب عدالت و توسعه که به نوعی در دوران طولانی اقتدار این حزب، در حاشیه قرار گرفته اند،در این مراسم حضور یابند.

در مراسم گشایش موزه عبدالله گل علاوه بر مقام های بلندپایه دولتی، شخصیت هایی از کشورهای مختلف همچون محمد ابراهیم طاهریان سفیر جمهوری اسلامی ایران حضور یافتند.

گرهارد شرودر صدر اعظم پیشین آلمان، حامد کرزای رئیس جمهوری پیشین افغانستان، بگویچ عضو شورای ریاست جمهوری بوسنی هرزه گوین و مقام هایی از پاکستان از جمله شرکت کنندگان در این مراسم بودند.

موزه عبدالله گل قرار بود در 24 جولای گذشته افتتاح شود که به خاطر وقوع کودتای نافرجام در 15 جولای در ترکیه به تعویق افتاد.

اردوغان در مراسم افتتاح این موزه، سال 1997 میلادی را خط گسل جدی در تاریخ سیاسی ترکیه عنوان کرد و گفت: به همراه عبدالله گل و سایر برادرانم، حرکتی را شروع کردیم که در سال 2002 میلادی توانستیم، این حرکت را به قدرت برسانیم.

اردوغان به انحلال حزب اسلام گرای رفاه به رهبری نجم الدین اربکان نخست وزیر فقید ترکیه و سپس انشعاب های سیاسی از این حزب اشاره دارد که در نهایت در سال 2001 میلادی اردوغان و گل و بلند ارینچ و شمار دیگری از فعالان سیاسی حرکت موسوم به نگرش ملی به رهبری اربکان، حزب عدالت و توسعه را شکل دادند.

عبدالله گل نیز بر اهمیت لزوم حل مشکلات در زمان خود و اجازه ندادن به انباشته شدن آن و به ماهیت اصلاح طلبی دمکراسی و مردم سالاری و سیر سریع اصلاحات ساختاری در سیاست و اقتصاد در نیمه نخست اقتدار حزب حاکم اشاره کرد و بر لزوم عبور از دوران گذار فعلی و بازگشت به روند اصلاحات تاکید کرد .

بینالی یلدریم نیز در این مراسم گفت: موزه عبدالله گل، برای برهه ای تاریخ حساس ترکیه شهادت خواهد داد.

نخست وزیر ترکیه گفت: تمامی کسانی که این حرکت را شروع کردند، اکنون زیر چتر این موزه گردهم آمده اند.

وی، رهبری و نقش گل و اردوغان در پیشبرد و تقویت این حرکت را تعیین کننده خواند.

شهر قیصری که در 400 کیلومتری جنوب شرق آنکارا و در دامنه قله ارجیس قرار داد، زادگاه عبدالله گل است. پیشتر نیز در این شهر دانشگاهی به نام دانشگاه عبدالله گل تاسیس شده است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین