|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۱۳۴۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
برای انجام پیوند مغز و استخوان بهتر است شخص دهنده از اعضای خانواده فرد بیمار و از بستگان درجه اول فرد باشد و نزدیکی فامیلی در این زمینه خطر پس زدن پیوند را بسیار کم می‌کند.
یک متخصص خون ‌و آنکولوژی گفت: نزدیکی فامیلی در پیوند مغز و استخوان احتمال پس زدن پیوند را کم می‌کند.

حمدرضا قوام نصیری فوق متخصص خون و آنکولوژی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: عمل پیوند مغز و استخوان در برخی از انواع سرطان‌ها کاربرد دارد.

وی اضافه کرد: گاهی در اثر پیشرفت برخی سرطان‌ها در بدن بیماران، مغز و استخوان فرد دچار کم کاری شده که این کم کاری یا به علت مشکلات مغز و استخوانی فرد یا به علت بیماری‌های مرتبط با مغز و استخوان است که فرد به پیوند مغز و استخوان احتیاج پیدا می‌کند.

قوام نصیری با بیان اینکه گاهی برخی از انواع سرطان‌ها مانند بیماری سیستم لنفاوی مثل لنفوم‌ها که قابل درمان بوده، تصریح کرد: فرد تحت درمان شیمی‌تراپی قرار گرفته و مغز و استخوان وی دچار ضعف می‌شود که برای جبران آن از پیوند مغز و استخوان استفاده می‌شود و در بسیاری از بیماری‌های غیر سرطانی نظیر تالاسمی نیز کاربرد دارد.

این فوق متخصص خون تاکید کرد: برای انجام پیوند مغز و استخوان بهتر است شخص دهنده از اعضای خانواده فرد بیمار و از بستگان درجه اول فرد باشد و نزدیکی فامیلی در این زمینه خطر پس زدن پیوند را بسیار کم می‌کند.

وی در خصوص عوارض این پیوند گفت: در صورت رد پیوند ممکن است عوارض خطرناکی داشته باشد اما این خطرات بیشتر متوجه فرد گیرنده است و معمولا برای فرد دهنده مشکلی ایجا نمی‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین