کد خبر: ۱۳۴۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
چندی پیش مصوب شد که تنها نمایندگی هایی که مستقیما با شرکت سازنده ارتباط دارند می توانند اقدام به واردات و عرضه خودرو کنند. به نظر می رسد اکنون دولت قصد دارد این مساله را به طور قاطع اجرا کند. کاری که قطعا بازار خودروهای وارداتی را دستخوش تغییراتی خواهد کرد.
 در چند سال اخیر که واردات خودرو به ایران افزایش یافته تنوع خودرو در بازار بیشتر شده است، اغلب شرکت هایی که عنوان نمایندگی را یدک می کشند تنها واسطه ای بودند که خودرو را از کشورهای دیگر به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس خریداری کرده و بدون ارتباط مستقیم و بعضا حتی غیرمستقیم با شرکت مادر در ایران به فروش می رساندند. اما چندی پیش مصوب شد که تنها نمایندگی هایی که مستقیما با شرکت سازنده ارتباط دارند می توانند اقدام به واردات و عرضه خودرو کنند. به نظر می رسد اکنون دولت قصد دارد این مساله را به طور قاطع اجرا کند. کاری که قطعا بازار خودروهای وارداتی را دستخوش تغییراتی خواهد کرد.

در این راستا وزارت صنعت معدن و تجارت وارد عمل شده و در نخستین گام خواستار عدم ثبت سفارش پنج برند خودرو شده است. مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به دفتر مقررات صادرات و واردات این وزارتخانه در حالی توقف ثبت سفارش پنج برند واردکننده خودرو را از تاریخ 18 آذرماه درخواست کرده که وزارت صنعت، معدن و تجارت مهلت مقرر برای دریافت گواهی فعالیت از شرکت مادر را تا تاریخ 18 آذرماه سال‌جاری قرار داده بود.

آنگونه که به نظر می‌رسد دلیل آنکه مرکز امور اصناف بازرگانان پیش از اتمام موعد مقرر لیست شرکت‌ها و برندهای واردکننده واسطه‌ای را به دفتر مقررات اعلام کرده، محرز شدن عدم توانایی این شرکت‌ها در اخذ مجوز از شرکت مادر تا تاریخ معین بوده است.

برخی از شرکت‌های نامبرده در این نامه، واردکننده واسطه‌ای برندهای اروپایی هستند که به‌رغم فعال بودن ثبت‌سفارش تاکنون نتوانسته‌اند خودرویی را وارد کشور کنند. این در شرایطی است که این شرکت‌ها مجوز فعالیت از اصناف برای فعالیت در ایران را دارا هستند. با این حال این شرکت‌ها تاکنون نتوانسته‌اند در مذاکرات با شرکت‌های مادر موفقیتی کسب کنند.آن‌گونه که به نظر می‌رسد، شرکت‌های مادر تمایلی به ارائه نمایندگی به شرکت‌های فعلی در ایران ندارند. از سوی دیگر ضعف برخی از این شرکت‌ها برای ارائه خدمات متناسب با استانداردهای شرکت‌مادر نیز عامل دیگری است که موجب شده تا برندهای اصلی حاضر به ارائه نمایندگی خود به این شرکت‌ها نباشند. به همین دلیل نیز مرکز امور اصناف طی نامه‌ای خواستار توقف ثبت‌سفارش آنها در تاریخ مقرر شده است.

به گزارش اقتصاد نیوز، در این میان اما برخی از دست اندرکاران حوزه واردات خودرو معتقدند، بسیاری از خودروسازان معتبر جهانی در انتظار نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بودند تا براساس فضای جدید تصمیم خود درخصوص ورود به بازار ایران را عملی کنند. بنابراین برخی از آنها در شرایط کنونی که رئیس‌جمهور جدید ایالات‌متحده آمریکا مشخص شده، باب مذاکرات برای ورود به ایران را آغاز کرده‌اند که این موضوع قطعا تا 18 آذرماه به نتیجه نخواهد رسید. در هر صورت طی ماه‌های آتی می‌توان انتظار داشت که این شرکت‌ها برای ورود به بازار ایران مذاکرات خود را با شرکت‌های جدید آغاز کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین