|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۴
کد خبر: ۱۳۴۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸
بر اين اساس برخي از افراد اين مجموعه در جهت زمينه‌سازي اقدامات آينده خود شروع به انتشار اسنادي كردند تا از هم‌اكنون جو كاخ سفيد را آماده برخوردهاي تندتر با تهران كنند.
روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم سيد‌جلال ساداتيان تحليلگر مسائل بين‌الملل نوشت:

 انتشار اسناد آمريكا درباره انقلاب اسلامي ايران از سوي سايت افشاگر ويكي‌ليكس آن‌هم در شرايطي كه تهران - واشینگتن با انتخاب ترامپ وارد مرحله‌اي جدید مي‌شوند اين سوال را به ميان مي‌آورد كه آيا انتشار اين اسناد با توجه به روي كار آمدن ترامپ، اين رئيس‌جمهور تندرو، كه از يك خط مشي ضد ايراني برخوردار است در جهت تحريك تهران- واشنگتن و گسترش تنش‌هاست؟ بايد اذعان داشت انتخاب ترامپ دور از انتظار بسياري از رهبران جهان و حتي نخبگان و شهروندان درجه اول آمریکا بود. تحليل‌ها و گمانه زني‌ها پيرامون ترامپ رئيس‌جمهور تند مسلك آمريكا و آينده جهان در دوران وي همچنان نيز ادامه دارد. زيرا دونالد ترامپي كه حتي از سوي جمهوريخواهان نيز مورد حمايت قرار نگرفت و قوي‌ترين دليل پيروزي وي شعارهاي خارج از عرف ديپلماتيك و ضد برجامي او و همچنين مخالفت با امتيازهاي اوباما و تيم همراه وي به ايران بود قطعا حامیانش براي تحقق سياست‌هاي ضد ايراني وي، حاميان ترامپ بيكار نخواهند نشست و با او در اين امر همراهي خواهند كرد. حتي با انتخابي كه دونالد ترامپ درباره همكاران خود اعم از رئيس امنيت ملي، سازمان سيا، وزارت خارجه، رئيس كاركنان كاخ سفيد و... داشت مي‌توان به سهولت دريافت كه او در تلاش است افرادي را در وزارت خارجه، وزارت دفاع و ساير دستگاه‌هاي دولتي آمريكا به كار بگيرد كه موضع مخالفي نسبت به ايران داشته يا قبلا اظهارات تندي عليه جمهوري اسلامي و برجام بيان كرده‌اند. بنابراين بعيد نيست كه ويكي ليكس نيز در جهت حمايت از مواضع تند ترامپ نسبت به ايران دست به انتشار اسنادي درباره انقلاب اسلامي و مسائلي مانند گروگان‌گيري ديپلمات‌هاي سفارت آمريكا، تصميم آمريكا مبني بر استقرار موشك‌هاي كروز «پرشينگ» در اروپا، اعزام نيروهاي شوروي به افغانستان و ساير موضوعات زده باشد.

 بر اين اساس برخي از افراد اين مجموعه در جهت زمينه‌سازي اقدامات آينده خود شروع به انتشار اسنادي كردند تا از هم‌اكنون جو كاخ سفيد را آماده برخوردهاي تندتر با تهران كنند. گرچه عده‌اي از تحليلگران نيز معتقدند به دليل آنكه در ايالات متحده به‌طور كل سيستم در اتخاذ تصميمات و سياست‌ها موثر است؛ اگرچه رئيس‌جمهور تاثيرگذار است و او مي‌تواند بسياري از تصميمات را در كاخ سفيد اتخاذ كند اما بيش از هر مساله‌اي اين سيستم است كه در اتخاذ تصميمات و سياستگذاري‌هاي رئيس‌جمهور موثر است. لذا در اين مقطع بعيد است وي بتواند همه شعارهايي كه در كمپين انتخاباتي خود مطرح كرده است را در زمان تصدي‌گري‌اش به مرحله اجرا در آورد. بنابراين از اين منظر ممكن است مخالفان جمهوري اسلامي بسياري از نمايندگان مجلس نماينده‌ها و سنارتوها در كنگره آمريكا را تشكيل دهند تا تحت تاثير لابي‌هاي صهيونيستي و اعراب فضا را عليه ايران متشنج كنند. آنها از آنجايي كه گمان مي‌برند رئيس‌جمهور جديد آمريكا ممكن است مواضع خود را عليه ايران و برجام تعديل بخشد شرايط را از هم‌اكنون به سمت و سويي پيش مي‌برند كه رئيس‌جمهور پس از تكيه زدن بر مسند قدرت در جوي قرار بگيرد كه در برخورد با ايران و همچنين برجام به صورت جدي‌تري عمل كند. از اینها گذشته متحداني مانند روسيه، چين و اتحاديه اروپا با او در شكل دادن برجام موثر بودند بنابراين آمريكا نمي‌تواند در مقابل اين كشورها ايستاده يا در مقابل آنها تك‌روي كند. از اين‌رو با وجود اين چالش‌ها و تضادهايي كه وجود دارد به هيچ رو واشینگتن نمي‌تواند اقدامي عليه برجام انجام دهد. چراكه سيستم هم به او فشار خواهد آورد تا ملاحظات ايران را منطقه براساس منافع ايالات متحده در نظر بگیرد. اما تصور بر اين است كه لابي‌ها دنبال آن هستند فضا را به گونه‌اي در كاخ سفيد ساماندهي كنند که قبل از آنكه ترامپ بر مسند رياست‌جمهوري بنشيند شرايط تقابل با ايران مهيا شده باشد. به همين علت به نظر مي‌رسد كه اسناد منتشر شده در ويكي ليكس در راستاي تحريك ترامپ براي پيگيري و تحقق سياست‌هاي ضد برجامي باشد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین