کد خبر: ۱۳۴۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹
فراکسیون روحانیت مجلس در خصوص لغو سخنرانی نماینده تهران در مشهد بیانیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آن آمده است: «۱- ابعاد مختلف این موضوع (لغو سخنرانی مطهری) لازم است توسط دستگاه‌های ذیصلاح مورد بررسی دقیق قرار گیرد و نتیجه به استحضار مردم بزرگوار برسد.
 برخی تصور می‌کردند که با اتفاقاتی که در جریان صدور حکم جلب برای محمود صادقی نماینده فراکسیون امید مجلس افتاد، لغو سخنرانی علی مطهری و حواشی آن به فراموشی سپرده خواهد شد اما واقعیت برخلاف این تصورات بود، چرا که سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس از اعلام وصول شکایت ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس از دادستان مشهد به‌دلیل نحوه عملکرد این مقام قضائي در موضوع لغو سخنرانی نایب‌رئیس مجلس خبر داد. بهرام پارسایی با اشاره به ورود کمیسیون اصل نود مجلس به‌منظور بررسی ماجرای لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد اعلام کرد: در پی لغو سخنرانی نایب‌رئیس مجلس در مشهد، شکایتی درباره نحوه عملکرد دادستان مشهد با ۱۰ امضا تقدیم هیات رئیسه کمیسیون اصل نود شده است. او با بیان اینکه کمیسیون اصل نود، نقطه‌قوت نظارتی مجلس بر قوای سه‌گانه است، گفت: باتوجه به اینکه این شکایت یک روز پیش از تعطیلی مجلس به کمیسیون ارائه شد، شکایت صرفا از سوی هیات رئیسه کمیسیون اعلام وصول شد و ادامه روند پیگیری این شکایت به هفته آینده و پس از تعطیلات مجلس موکول شد. لازم به یادآوری است که دادستان مشهد در ۴ آذر گفته بود: «بعضا می‌گویند صبر کنید و اگر جرمی واقع شد دنبال مجرم بروید. این حرف را رد نمی‌کنیم، اما قانون تکلیف پیشگیری از بروز جرم را به ما داده است... ما چه قبل از وقوع جرم و چه بعد از وقوع جرم به تکلیفی که داریم عمل می‌کنیم و از هیچ کس هم لازم نیست اجازه بگیریم و این اجازه را قانون به ما داده است.»

توضیحاتی درباره نامه حمایتی نمایندگان از مطهری

سخنگوی کمیسیون اصل نود در مجلس همچنین با اشاره به جوسازی برخی رسانه‌ها علیه نامه حمایتی نمایندگان از علی مطهری اعلام کرد: متاسفانه گروهی سعی کردند با حاشیه‌سازی، اصل قضیه که کاری بزرگ و ارزشمند و در راستای ارتقای جایگاه نمایندگان مجلس بود، زیر سوال ببرند و با انتشار امضاها در برخی رسانه‌ها سعی در خدشه‌دار کردن این اقدام داشتند و این درحالی بود که این افراد جرات انتشار متن بیانیه‌ را نیز نداشتند. نماینده اصلاح‌طلب شیراز در مجلس یادآور شد: بنابر بررسی‌هایی که صورت گرفت، متوجه شدیم این بیانیه به امضای ۱۴۷ نفر از نمایندگان رسیده و این درحالی است که باتوجه به اینکه در حال حاضر ۲۸۶ نماینده در مجلس حضور دارند و ۴ نفر از نمایندگان به‌دلایل مختلف از حضور در مجلس بازماندند، قرائت بیانیه بنابر قانون به نصف به‌علاوه یک امضا، یعنی ۱۴۴ امضا نیاز داشت و همچنین حدود ۱۰ تا ۲۰ نفر از نمایندگان که در آن جلسه حضور نداشتند، طی تماس‌هایی با دوستان، خواستار امضای بیانیه شده بودند. پارسایی از رسانه‌ها درخواست کرد اخلاق حرفه‌ای را زیرپا نگذارند و از دامن‌زدن به فضای دوقطبی در جامعه خودداری کنند و اعلام کرد: رسانه‌ها مراقب باشند وارد بازی افرای نشوند که از تهیه بیانیه در دفاع از جایگاه نمایندگی عصبانی هستند و همچنین از انسجام حاکم بر مجلس احساس نارضایتی می‌کنند تا بتوانیم با حفظ آرامش از اقتدار و جایگاه نمایندگان دفاع کنیم و احیانا بهانه‌ای به بهانه‌جویان ندهیم.

تلخ‌هایی که برای مطهری شیرین شد

اما نایب‌رئیس مجلس نگذاشت نارضایتی از لغو سخنرانی‌اش بر فعالیت‌های دیگر او سایه بیندازد. مطهری در صفحه اینستاگرام خود عکسی از سفر خود به مشهد و بازدید از موکب زائران پیاده امام رضا(ع) را به اشتراک گذاشته‌است. متن صفحه اینستاگرام علی مطهری چنین است:«در سفری که اخیرا به مشهد داشتم پس از لغو سخنرانی ام به بازدید از یکی از موکب‌های زائران پیاده امام رضا علیه السلام در حدود ۲۲ کیلومتری جاده مشهد به نیشابور رفتم. در آنجا برادرانی داوطلبانه از تهران و سایر نقاط ایران برای آماده کردن موکب در سرمای سوزناک تلاش می‌کردند. با خود گفتم جز نیروی ایمان نیروی دیگری انسان‌ها را به این فداکاری‌ها وا نمی‌دارد. وقتی از موکب بیرون آمدیم عکس‌های چند شهید را بر دیوار دیدم. گفتند اینها دوستان ما و از شهدای حرم در سوریه هستند. معلوم شد این خدمتگزاران موکب از همان سنخ مردانی هستند که با درک قوی از شرایط دنیای اسلام و شجاعت قابل تحسین به سوریه برای دفاع از سرزمین‌های اسلامی می‌روند. اینجا بود که تلخی لغو آن سخنرانی کم کم به شیرینی تبدیل شد.»

دفاع نایب رئیس از نایب رئیس

البته نایب رئیس دیگر مجلس هم پس از مطهری به مشهد رفت. مسعود پزشکیان برخلاف مطهری با ممانعتی مواجه نشد و البته اتفاقی که برای همتای خود رد مجلس رخ داده بود را فراموش نکرد، چنان‌که گفت:«در همین مشهد چند روز پیش آقای علی‌مطهری نایب رئیس مجلس می‌خواسته صحبت بکند اما جلویش را گرفته‌اند، در حالی که ۱۳۰۰ سال پیش امام رضا(ع) با هر مسیحی و یا حتی ضدخدا و معاندی به راحتی جلسه می‌گذاشت و بحث و گفت‌وگو می‌کرد و آنها نیز بی‌باکانه و بی‌ترس حرفشان را می‌زدند و پاسخشان را می‌گرفتند و بعد کار خود را می‌کردند، چون حضرت رضا(ع) اهل بحث و گفت‌وگو و جدال احسن بود.» وی گفت:«در شهر امام‌رضا(ع) نایب رئیس مجلس را در به در، از این خانه به آن خانه هل می‌دهند که نگذارند حرف بزند. حتی اگر حرف بی ربط می‌زند، تو که منطق داری، برو جوابش را بده. از چه می‌ترسی؟ اگر ریگی به کفشت نیست از چه می‌ترسی؟ این شهر، شهر امام رضا(ع) و شهر آزادی است؛ شهری است که امامش نشان داده چگونه باید با مخالف برخورد کرد.» این نماینده مجلس افزود: «هیچ باور و اعتقادی با زور و این گونه کارها نمی‌تواند رونق گیرد. این توهین به امام رضا(ع) نیست که در شهری که باید رفتار و فرهنگ آن امام همام در جامعه‌اش شکل بگیرد کاری کنیم که آقای مطهری نتواند حرف بزند، به رغم اینکه از لحاظ قانونی حق داشته و بعد به راحتی یکی تصمیم می‌گیرد و نمی‌گذارد که حرف بزند و حتی نمی‌گذارد که غذا بخورد. آیا این رفتار اسلامی و دینی است و با این رفتار می‌شود مردم را جذب کرد؟» پزشکیان گفت:«این به نفع نظام ما نیست نه تنها آقای مطهری بلکه باید جوی وجود داشته باشد که مثل دوران امام رضا(ع) مسیحی و یهودی و بی‌خدا هم بتوانند حرفشان را بزنند و جوابشان را بگیرند. از چه می‌ترسید؟ مگر اینکه منطق نداشته باشید.»

انتقاد فراکسیون روحانیت از مطهری

روز سه شنبه مهر هم نوشت؛ فراکسیون روحانیت مجلس در خصوص لغو سخنرانی نماینده تهران در مشهد بیانیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آن آمده است: «۱- ابعاد مختلف این موضوع (لغو سخنرانی مطهری) لازم است توسط دستگاه‌های ذیصلاح مورد بررسی دقیق قرار گیرد و نتیجه به استحضار مردم بزرگوار برسد. ۲- آقای علی مطهری پیش از بررسی موضوع، نه ازنظر شرعی ونه قانونی مجاز نبوده است که افراد غیر مرتبط با موضوع مانند شخصیت انقلابی و ارزشی، امام جمعه محترم مشهد و نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی حضرت آیت‌ا...علم الهدی را بدون هیچ دلیل ومدرکی مورد جسارت و اتهام قرار دهد که این اقدام از نگاه همگان نیز مذموم و ناپسند ونکوهیده است ودرجای خود در خور رسیدگی و پیگرد قانونی است. ۳- اصل حساسیت بعضی از مسئولان سطوح بالای کشوری در این موضوع قابل تحسین است لیکن اعلام موضع یک جانبه، قضاوت عجولانه و نتیجه گیری قبل از بررسی (آن هم در نامه وحکمی که درآن به مسئولانی دستور بررسی موضوع داده شده است) موضع گیری چنین مسئولانی را در نگاه مردم و افکار عمومی، قصاص قبل از جنایت و یک اقدام سیاسی‌کارانه محض و حرکتی جناحی و غیر منصفانه می‌نمایاند تا یک پیگیری بی‌طرفانه ومسئولانه...

منبع:آرمان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین