|
|
امروز: پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۱۳۴۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۱
در آمریکا و اروپا کاربری سازي همزمان با تولید خودرو ایجاد شده است یعنی همزمان نیاز بازار را سنجیده و کاربری را تعیین میکردند؛ اما در ایران به دلیل آنکه ابتدا خودرو وارد کشور شده بعد کارخانجات خودرو سازی دایر شدند، کاربری سازی هم قبل از خودرو سازی شکل گرفته است.
دبیر انجمن کاربری سازان کشور در خصوص معنای واژه کاربری سازی با بیان اینکه واژه کاربری سازی در صنعت خودرو سازی مربوط به نوع استفاده از کامیون یا کشنده مربوطه است گفت: کاربری در صنعت خودرو سازی هرنوع تجهیزاتی است که پشت انواع کامیون نصب میشود از قبیل تجهیزات باری،  سرمایشی، بالابر، تانکر، امداد و آتش نشانی و خد مات شهری و راهداری  تجهیرات خدمات شهری و از این دست.

فروتن در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید با اشاره به اینکه کاربری باعث میشود ما به یک خودرو دیزلی یا یک ماشین تجاری یا يک کامیون سنگین هویت بدهیم خاطر نشان کرد: کامیونی که تولید میشود در ابتدا یک کامیون است اما معلوم نیست این کامیون چه نقشی دارد. اینکه آتش نشانی است یا کامیون حمل زباله؛ این کاربری است که مشخص میکند این خودرو تولید شده در چه راستایی کار میکند و درنتیجه به آن هویت میبخشد.



فروتن در خصوص تاریخچه انجمن کابری سازان در ایران نیز اظهار داشت: این انجمن با هدف یکپارچه سازی خواسته ها و نیازهای این صنف در سطح کشور، انتقال اطلاعات بروز و جدید، مطابق آخرین دستاورد های روز دنیا به کل صنف و حمایت از منافع و خواسته های به حق اعضای خود در سطح کشور تاسیس شده است .

او با بیان اینکه انجمن کاربری سازان فعالیت خود را به طور رسمی در سال 1389 و با اخذ مجوز از وزارت کار آغاز کرده گفت عضو گیری انجمن از میان  تعدادي از کاربری سازان صورت گرفت. در ابتدا انجمن کار خود را با ده کاربری ساز آغاز کرد .الان این تعداد به حدود  80 کاربری ساز رسیده است. برخی از شرکتهای زیر مجموعه خودرو سازان بزرگ کشور عضو انجمن کاربری سازان   می باشد. 

دبیر انجمن کاربری سازان در خصوص تاریخچه کاربری سازی در ایران نیز خاطر نشان کرد سابقه کاربری سازی در ایران به قبل از تولید خودرو بر ميگردد. در آمریکا و اروپا کاربری سازي همزمان با تولید خودرو ایجاد شده است یعنی همزمان نیاز بازار را سنجیده و کاربری را تعیین میکردند؛ اما در ایران به دلیل آنکه ابتدا خودرو وارد کشور شده بعد کارخانجات خودرو سازی دایر شدند، کاربری سازی هم قبل از خودرو سازی شکل گرفته است.

او با بیان اینکه سابقه برخی کاربری سازان ما به قبل از 1320 بر میگردد افزود این بدان معناست که کاربری سازاني مانند آقایان مرحوم محمد رزاقی( دنیای کمپرس ) ، مرحوم حسین شاهرودی ( ایران کمپرس )، آقای اصغر قندچی (ایران کاوه قدیم ) ، مرحوم مهدی آذریان ( تانکر سازی آذری ) و ... بنیانگذار کاربری سازی بوده اند و قبل از تأسیس کارخانجات خودروهای دیزلی ، فعالیت کاربری سازی را در ایران انجام میدادند. در واقع همزمان ورود برخی ماشین های سنگین خارجی به ایران ، کابري سازان نیز در ایران شروع به فعالیت نمودند. 
او همچنین در خصوص شرح وظایف انجمن کاربری سازی نیز تاکید کرد: انجمن هایی که برای شرکت های مختلف شکل میگیرند، یکی از وظایفشان سامان دادن به کار این شرکت هاست؛ یکی از کارهای ما در انجمن کاربری سازی شناسایی و سازماندهی کاربری سازان  و معرفی آنها به وزارت خانه ها سازمان های مرتبط ، وزارت صنعت،معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد و رتبه بندی این کاربری سازان است.

فروتن در ادامه ضمن بیان اینکه پیگیری حل مشکلات اعضای انجمن بر عهده انجمن است گفت: کاربری سازان مشکلات زیادی اعم از مشکلات مالیاتی، بیمه ای و تسهیلات بانکی دارند و پیگیری و حل مشکل این مجموعه کاربری سازان بر عهده انجمن می باشد.
او با بیان اینکه در بحث های آموزشی هم اگر نیاز به آموزش داشتند انجمن این موضوع را دنبال می کند.

وی ادامه داد: از دیگر اهداف وظایف انجمن را میتوان به مشاوره های تخصصی به کاربری سازان صنعت حمل و نقل باری و تجاری, فرهنگ سازی و آموزش عمومی ، تولید دانش و آموزش تخصصی به طراحان و تولید کنندگان کاربری ، تحلیل تجارب دنیا به ویژه صنعت اروپا و تعامل مثبت با بخش ها ی سیاست گذاری کشور از قبیل مجلس ، دولت و متولیان امور نام برد.

او همچنین برگزاری ادواری و سالیانه همایش کاربری سازان با هدف ارتقاء و تعمیق سطوح اطلاع رسانی به منظور افزایش دانش مهارتی کاربری سازان را بخشی از وظایف انجمن خواند و ادامه داد بسط و توسعه تکنیک های مدیریتی با هدف نو آوری و خلاقیت در راستای مشارکت و ارتقای شاخص ارزش محصولات در ذیل اهداف این انجمن جای گرفته است.

فروتن ضمن تاکید بر مساله سطح بندی کاربری سازان عضو انجمن اظهار داشت: که همکاری با سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و دیگر سازمان های ذیربط در تهیده و تدوین و بازنگری و اجرای استانداردهای ملی از جمله کارهایی است که انجمن در آن ورود پیدا کرده است.

وی ادامه داد در این بخش سه استاندارد تولید و نصب کاربری با رایزنی های انجمن به تصویب رسیده است و مجوز تدوین شش استاندارد دیگر نیز اخذ شده است. استانداردهایي که بر اساس پیشنهادات انجمن تصویب شده نصب و کاربری کمپرسی بوده است .

او همچنین در خصوص نحوه عضو گیری  انجمن نیز خاطر نشان کرد: آنهایی که دارای پروانه بهره برداری از وزارت صنعت ، معدن و تجارت بوده و دارای فعالیت می باشند و شرایط عمومی تولید را دارند پس از درخواست عضویت ، توسط کارشناسان انجمن بازدید و چنانچه صلاحیت عضویت داشته باشند گواهینامه انجمن صادر میگردد

وی در خصوص توجیه اقتصادی عضویت در انجمن کاربری سازان نیز گفت:با توجه اینکه انجمن موظف است برخی از درخواست های جمعی کاربری سازان به نمایندگی آنها پیگیری کند لذا نیاز به مراجعه مستقیم کاربری ساز نمی باشد و در واقع انجمن پل ارتباطی بین کاربری ساز و نیازهای بیرونی کاربری سازان با وزارتخانه ها ، ارگانها و موسسات دولتی و غیر دولتی می باشد و به همین دلیل کاربری سازان تمایل دارند عضویت انجمن باشند ضمن اینکه تعیین و انتخاب اعضاء هیئت مدیره و دبیرانجمن نیز با نظر اعضاء انجمن خواهد بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین