|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۴
کد خبر: ۱۳۳۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
ناتو بار دیگر به استقرار موشک‌های روسیه در بندر کالینینگراد اعتراض کرده و آن را اقدامی «ستیزه‌جویانه» نامید، در حالی که کرملین می‌گوید که این اقدام مسکو صرفا واکنشی به اقدامات «ستیزه‌جویانه» ناتو است.
 ناتو بار دیگر به استقرار موشک‌های روسیه در بندر کالینینگراد اعتراض کرده و آن را اقدامی «ستیزه‌جویانه» نامید، در حالی که کرملین می‌گوید که این اقدام مسکو صرفا واکنشی به اقدامات «ستیزه‌جویانه» ناتو است.

مسکو همواره با اقدام ناتو در استقرار واحدهای نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه مخالفت کرده است و اکنون نیز در تدارک استقرار سامانه‌های موشکی اسکندر و اس-۴۰۰ در کالینینگراد است.به گزارش آسوشیتد پرس، ناتو در بیانیه‌ای تاکید کرد که این اقدام مسکو نه تنها به کاهش تنش‌ها کمکی نمی‌کند، بلکه روابط ما با روسیه را متزلزل و غیرقابل پیش‌بینی می کند. کالینینگراد منطقه‌ای خارج از قلمرو اصلی روسیه است که میان لهستان و لیتوانی و در مجاورت دریای بالتیک قرار دارد. درواقع استان کالینینگراد از بقیه خاک روسیه جداست و توسط لیتوانی و لهستان و دریای بالتیک محاصره شده است.به نوشته آسوشیتدپرس، ناتو سپس خواستار شفاف‌سازی در اقدامات نظامی شد تا به این وسیله از سوءتفاهم‌های احتمالی بین دولت ها و رخدادهای ناشی از آن اجتناب شود.

ولادیمیر پوتین یک روز قبل از این اطلاعیه ناتو در اظهاراتی که خبرگزاری‌های روسیه آن را بازتاب دادند هشدار داده بود که مسکو اگر احساس کند مورد تهدید ناتو واقع شده است، پایگاه‌های آن را هدف قرار خواهد داد. روزنامه بریتانیایی گاردین نیز دیروز با اشاره به اظهارات دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، در این باره گفت: ناتو به واقع یک بلوک متخاصم است «اگر ناتو تا مرزهای روسیه گسترده شود، آن وقت روسیه دست به هر اقدام لازمی برای تامین امنیت خود می‌زند. سازمان ناتو در حقیقت گروهی ستیزه‌جو است و در نتیجه روسیه باید هر کاری که از دستش برمی‌آید انجام دهد و در این باره نیز حق حاکمیت روسیه ایجاب می‌کند که دست به اقدامات لازم در سراسر خاک خود بزند.»

رابطه ناتو و دولت مسکو پس از الحاق شبه جزیره کریمه و ساقط شدن عمدی بمب افکن روسی به دست ترکیه رو به سردی گراییده است. روابطی که ممکن است با روی کار آمدن دونالد ترامپ دچار تغییر شود.

به گزارش خراسان، روسیه اوایل پاییز اعلام کرد که موشک‌های اسکندر را به منظور تمرین نظامی به کالینینگراد منتقل می‌کند. به نوشته گاردین، این موشک‌ها دارای سیستمی بسیار پیچیده و قابلیت تغییر مسیر در میانه عملیات هستند و می‌توانند اهدافی را تا بیش از ۵۰۰ کیلومتر دورتر هدف قرار دهند. اعتقاد غرب بر این است که موشک های سامانه اسکندر را می توان به کلاهک اتمی مجهز کرد، اما اسکندر در زمان حاضر فقط دارای کلاهک های متعارف است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین