»
کد خبر: ۱۳۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۶
معاون اول رییس جمهوری در پیامی به «کگالمه پتروس ماتلانته» معاون رییس جمهوری آفریقای جنوبی درگذشت نلسون ماندلا را به وی و ملت این کشور تسلیت گفت.
در پیام «اسحاق جهانگیری» آمده است: نام نلسون ماندلا برای ملت های آزادی خواه و همه آزادگان جهان نامی به یاد ماندنی و قابل احترام است.

در این پیام بیان شده است: او الگویی پرافتخار در مسیر صلح و آزادی و عزت نوع بشر از هر نژاد، مذهب و قومیت بود که دنیای پرآشوب و خشونت زده کنونی، همچنان وامدار و نیازمند مقاومت های الهام بخش ایشان در میل به جهانی عاری از خشونت و احترام به حقوق انسانی است.

در ادامه پیام معاون اول رییس جمهوری آمده است: فقدان این شخصیت بزرگ را به مسوولان، مردم آفریقای جنوبی و عموم دلبستگان منش ایشان در جهان تسلیت می گویم.

ماندلا، اولین رییس جمهوری سیاه پوست آفریقای جنوبی بود که از سال ۱۹۹۴ به مدت پنج سال این سمت را بر عهده داشت و بسیاری او را پدر آفریقای جنوبی می دانند.

رهبر پیشین آفریقای جنوبی علیه آپارتاید (تبعیض ن‍ژادی) مبارزه و در سال ۱۹۹۳ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

ماندلا که مدت ۲۷ سال زندانی بود، نقش برجسته ای در برقراری صلح در سایر مناقشات به عهده داشت. وی در دهه هشتاد در زندان دچار بیماری سل شد.

وی به رغم حبس طولانی مدت، دشمنان سابق خود را بخشید و به عنوان رییس جمهوری وقت از تمام نژادها خواست برای دستیابی به آشتی ملی همکاری کنند.


منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین