|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴
»
کد خبر: ۱۳۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۲
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با بیان این که هیچ حکومتی از بستن و تنگنا قرار دادن فضای دانشگاهی، نفع نبرده است، گفت: اعتدال این نیست که اگر معتدلیم چشم بر هر افراطی گری ببندیم.
عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: امیدوارم بارور شدن تشکل های دانشجویی، محقق شود.

سید حسن خمینی با بیان این که این گونه فضا، مطالبه هیچ کسی نیست، اضافه کرد: انتظار می رود که جهت و شیب حرکت مطلوب باشد که اگر این دو ویژگی محقق شود، قابل قبول است.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی درباره ضرورت های اعتدال هم گفت: اینکه شما صرفا معتدل باشید خوب است اما اعتدال به شرطی به عنوان یک واقعیت اجتماعی به حساب می آید که تلاش کنیم آن را ایجاد و برای آن بسترسازی کنیم.

وی افزود: اعتدال منفی یعنی اینکه خودمان معتدل هستیم و به خوبی زندگی خود را می گذرانیم. اما اعتدال مثبت یعنی اینکه ما هم خودمان معتدلیم و هم مقابل هر تندروی می ایستیم.

سید حسن خمینی ادامه داد: اعتدال یعنی اینکه در اعتدالمان ثابت قدم هستیم و برای اینکه اعتدال در جامعه تحقق پیدا کند، تلاش می کنیم.

وی تصریح کرد: چه بسا انسان هایی شخصا معتدل باشند اما وقتی در چارچوب ها و شاکله هایی قرار می گیرند، به جریانات بسیار افراطی هم مربوط و منتسب شوند.

یادگار امام راحل(ره) با بیان این که باید برای رفتن به سوی اعتدال مثبت تلاش کرد، اظهار داشت: نقطه کانونی این مساله مانند سایر حرکت های اجتماعی، جریانات جوان هستند که یکی از مهمترین ارکان آن تشکل های دانشجویی است.

سید حسن خمینی با توصیه به اینکه باید مراقب بود اعتدال به معنای منفی خود جلوه نکند، تصریح کرد: اینکه ما متعدل باشیم و هرکس هم سر جای خودش، کارش را انجام دهد، صحیح نیست.

وی تصریح کرد: اعتدال گرایان مثبت، تلاش می کنند بقیه هم اعتدالگرا شوند و به اعتدال گرایش یابند؛ همانطور که عارف مثبت اینگونه است و در کناره حرکت نمی کند؛ بلکه در متن جامعه قرار می گیرد.



** فضای عمومی کشور بهتر از گذشته است

سید حسن خمینی خاطر نشان کرد: بحمدالله فضای عمومی کشور، اگر نگوییم مطلوب است، می توانیم بگوییم از قبل بهتر است.

وی با بیان این که باید در یک جریان جوان علاوه بر شاخص های ایدئولوژیک، جهت و شیب هم متناسب باشد، گفت: مفهوم واقعی«اعتدال» باید در جامعه گسترش یابد و هر حرکت اجتماعی باید دارای «جهت» و «سرعت» مناسب باشد.

وی تصریح کرد: طبیعی است به هیچ نقطه ای نمی رسیم که آرمانی باشد. آرمان ها باید باشند تا راه گم نشود زیرا اگر آرمان دست یافتنی بود، آرمان نبود.

سید حسن خمینی در بخش دیگری از سخنانش به دو نوع عرفان مثبت و عرفان منفی اشاره کرد و افزود: کار عارف، گام برداشتن در مسیر خدا و این است که دنیا و مافیها را مظهر او ببیند.

وی با بیان این که تفاوت عرفان با علوم دیگر این است که آنها برای موجودات، حسّه وجودی قائل هستند اما عارف برای ما سوی الله هیچ حسّه وجودی قائل نیست، گفت: عارف می گوید همه چیز از خداست که البته گاهی در بیان این موضوع غلو شده است.

خمینی با بیان این که طبق بیان عارفان اگر به «من» قائل شویم، دوگانگی را پذیرفته ایم، افزود: عارف به نقطه ای می رسد که هر آنچه غیر خداست از دید او رخت بر می بندد.

وی ادامه داد: تا اینجا، صفت مشترک میان عارف مثبت و عارف منفی است اما کار اصلی عارف از اینجا به بعد شروع می شود.

یادگار امام راحل(ره) یادآور شد: همین عرفان گاهی باعث خمودگی و بی تحرکی می شود و بیغوله نشینی را به دنبال می آورد اما گاهی هم باعث می شود تا عارف به متن اجتماع بیاید که همین امر، تفاوت میان عرفان اهل بیت(ع) و عرفان صوفیه است.

سید حسن خمینی اظهار داشت: عارف مثبت در متن جامعه است و چشم خود را بر ما سوی الله می بندد اما نسبت به دستورات خداوند و اجرای آن در جامعه بشدت حساسیت دارد.

وی با بیان اینکه مظهر عرفان مثبت امیرالمؤمنین(ع) است، گفت: آن حضرت در جنگ جمل، پرچم را به دست گرفت و جمعیت را شکافت و به جلو رفت و در عین حال می بینیم که قطب الاقطاب صوفی ها نیز به همین علی(ع) می رسد.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: عرفا چهار سفر دارند که در آخرین مرحله آن، عارف باید در متن جامعه حرکت کند و در همین نقطه است که تفاوت عرفان و صوفیه پیدا می شود؛ و الا هر دو آنها در ارزش قائل نشدن برای ما سوی الله یکسان هستند.

سید حسن خمینی تصریح کرد: پس عرفان حماسه خلق می کند و ایجاد شور و شعور و حرکت می کند و می گوید چون خدا دستور داده است، من حرکت می کنم.

وی با بیان این که مشابه این تقسیم بندی در مورد اخلاق هم صدق می کند، افزود: در اخلاقی که منسوب به مسیحیت است، انسان اخلاقی زندگی می کند اما این اخلاق فقط در حوزه شخصی اش محدود می ماند.

وی خاطر نشان کرد: اما اخلاق اسلامی این است که اخلاقی زندگی کنیم و سعی کنیم جامعه را نیز اخلاقی سازیم.

وی، یادآور شد: البته نوع سوم هم هست که کسانی خودشان اخلاقی نیستند اما می خواهند جامعه را اخلاقی کنند .
منبع: جماران
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
پرسیا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
0
0
به حق که یادگار آن امام بزرگوار هستید،نمی دانم چرا از سیاست کنار کشیدید اما مابه شما نیاز داریم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین