|
|
امروز: يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۲
کد خبر: ۱۳۳۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵
وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای بلاروسی خود گفت: نقشه راه باید پیش از نشست وزرای خارجه کشورهای شرکت کننده در مذاکرات نرماندی تهیه شود.
وزیر خارجه روسیه امروز (سه شنبه) اظهار کرد، دستگیر کردن دو سرباز روسی توسط نیروهای اوکراینی در نزدیکی مرز با شبه جزیره کریمه "اقدامی تحریک آمیز" است.

 به نقل از خبرگزاری رویترز، نیروهای امنیتی اوکراین روز دوشنبه اقدام به دستگیر کردن دو سرباز روس در نزدیکی مرز این کشور با شبه جزیره کریمه کردند. کی‌یف اعلام کرد، این دو سرباز نیروهای فرار کرده از ارتش اوکراین هستند که در اراضی تحت کنترل این کشور دستگیر شده‌اند اما مسکو تاکید کرده این سربازها در داخل خاک کریمه دستگیر شده‌اند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به خبرنگاران در شهر بلاروس گفت: ما معتقدیم ربوده شدن این سربازان یک اقدام تحریک آمیز انجام شده از سوی سرویس اطلاعاتی اوکراین علیه شهروندان روسیه و در خاک روسیه بوده است.

در همین حال وزارت دفاع روسیه نیز از کی‌یف خواست تا این دو افسر روسی با نامهای "ماکسیم اودینتسوف" و "آلکساندر بارانوف" را به روسیه بازگرداند و ربودن آنها را یک اقدام تحریک آمیز خواند.

به گفته این وزارتخانه این دو سرباز روس در تاریخ 20 نوامبر ربوده شده اند و با عبور آنها از مرز به منطقه میکولایف در اوکراین منتقل شده اند و ظاهرا هدف آشکاری برای طرح اتهامات مجرمانه علیه آنها وجود دارد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه همچنین امروز گفت، مسکو این امکان را در نظر دارد که نمونه‌های مواد شیمیایی مورد استفاده تروریستها در حلب سوریه را که به شکل مستقل جمع آوری شده‌اند، به سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در شهر لاهه به منظور تحلیل و بررسی بدهد.

اوایل ماه جاری میلادی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، نمونه‌های جمع آوری شده از شهر حلب سوریه ثابت می‌کنند که شبه نظامیان در حملاتشان در این شهر از گاز کلر استفاده کرده‌اند.

لاوروف به خبرنگاران گفت: ما اکنون در حال بررسی این امکان هستیم که به شکل مستقل اقدام به تحویل نمونه‌های جمع آوری شده به سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی در شهر لاهه کنیم.
وی خاطرنشان کرد، نمونه‌های جمع آوری شده جای هیچ گونه شک و تردیدی باقی نمی‌گذارند که شبه نظامیان در شرق شهر حلب از این مواد شیمیایی به عنوان سلاح استفاده کرده‌اند. وزیر خارجه روسیه همچنین خاطرنشان کرد: از کارشناسان سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی تقاضا کرده‌ایم تا به منظور بررسی این اطلاعات از شهر حلب بازدید کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه رهبران این سازمان این درخواست ما را به دلیل نگرانی‌های امنیتی رد کردند اما ظاهرا خودداری آنها ناشی از فشارهای همکاران غربی ما بوده است.

لاوروف در ادامه اظهاراتش گفت، هنوز هیچ اتفاق نظری در خصوص شکل دهی به یک به اصطلاح نقشه راه برای حل و فصل جنگ در شرق اوکراین وجود ندارد.

رهبران روسیه، فرانسه، آلمان و اوکراین در تاریخ 19 اکتبر در شهر برلین مذاکراتی را در فرمت نرماندی به منظور بررسی وضعیت اوکراین انجام داده و در آن در خصوص نقشه راهی برای راه حل صلح آمیز در اوکراین بحث کردند.

لاوروف ادامه داد: این روسای جمهور گفته اند به مجرد این که دستیاران آنها توافقات را هماهنگ کنند پس از آن وزیران امور خارجه این کشورها نیز باید به منظور تصویب این توافقات نشستی را داشته باشند.

وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای بلاروسی خود گفت: نقشه راه باید پیش از نشست وزرای خارجه کشورهای شرکت کننده در مذاکرات نرماندی تهیه شود.

او تاکید کرد: تا کنون هنوز توافق و اتفاق نظر بر سر این نقشه راه به وجود نیامده است.

لاوروف اظهار داشت، دستیاران  رهبران کشورهای شرکت کننده در مذاکرات نرماندی تماسهای مرتبی با یکدیگر در زمینه شکل دهی به نقشه راه مذاکرات دارند.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین