|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۲
افزایش نرخ تورم متوقف شد
کد خبر: ۱۳۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰
برگزاری جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، تشکیل کارگروه وصول منابع بلوکه شده ایران در خارج، لغو مصوبه دورکاری، ناگفته های پژویان از شورای رقابت، افزایش 5 میلیون تومانی وام مسکن مهر، کاهش نرخ تورم، رکوردزنی شاخص بورس، انتخاب رئیس جدید اتاق بازرگانی ایران و صحبت‌های وزیر نفت در اجلاس وزارتی اوپک از مهمترین رویدادهای اقتصادی هفته جاری است.
در هفته گذشته بانک مرکزی نرخ تورم آبان ماه سال جاری را 40 درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه را نیز 31.9 درصد اعلام کرد. طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم در آبان ماه نسبت به ماه گذشته 0.4 درصد و همچنین تورم نقطه به نقطه نیز 4.5 درصد کاهش نشان می دهد.
 
همچنین در این هفته شاخص کل بورس از کانال 84 هزار واحد عبور کرد و رکورد جدیدی را در بازار سرمایه کشور به ثبت رساند. بر این اساس ارزش بازار سرمایه به 412 هزار میلیارد ریال رسیده است.

تشکیل کارگروه ویژه وصول منابع بلوکه شده ایران در خارج

همچنین در این هفته چهارمین جلسه شورای گفتگوی دوت و بخش خصوصی در دولت یازدهم برگزار شد و تنها فرد دولتی که در این جلسه حضور یافت، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی بود.

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه این نشست به خبرنگاران از تشکیل کارگروه ویژه‌ای در این بانک برای پیگیری وصول منابع بلوکه شده ایران در بانکهای خارجی خبر داد و گفت: یکسان‌سازی نرخ ارز تا نیمه دوم سال ۹۳ انجام خواهد شد.
 
تیغه شمشیر و خنجر در مقابلم بود
 
جمشید پژویان رئیس شورای رقابت که در هفته گذشته استعفا کرده بود، در این هفته طی یک نشست خبری ناگفته هایی را از وضعیت شورای رقابت و مرکز ملی رقابت اعلام کرد و گفت: تشکیلاتی که قدرت و صندلی خود را از دست می دادند، در مقابل تصمیمات شورا مقاومت می کردند؛ همچون تشکیلاتی که بغل گوش محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت هستند.

وی با تشریح دلایل استعفای خود از ریاست شورای رقابت گفت: استعفای خود را روز یکشنبه هفته گذشته نوشتم و آن را دوشنبه یا سه شنبه پیش به رئیس جمهور ارائه کردم و  رونوشت آن را به وزیر اقتصاد و سایر دستگاه ها که الزامی بود، ارائه کردم.

شافعی رئیس اتاق ایران شد
 
در هفته جاری انتخابات رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در پی استعفای محمد نهاوندیان برگزار شد که با رای اعضای هیات نمایندگان اتاق، غلامحسین شافعی به عنوان رئیس جدید پارلمان بخش خصوصی انتخاب شد.
 
لایحه بودجه 93 یکشنبه هفته آتی در مجلس
 
محمد باقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری اعلام کرد: در هماهنگی با رئیس مجلس لایحه بودجه سال آینده کل کشور یک شنبه هفته آینده تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود.

وی تاکید کرد: دولت طبق قول خود در پانزدهم آذرماه آماده تقدیم لایحه بودجه به مجلس است اما از آنجایی که 15 آذر جمعه و تعطیل است ارائه بودجه به مجلس به هفته بعد موکول شده است.

افزایش مبلغ وام مسکن مهر به 30 میلیون تومان
 
سیدمحمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن از افزایش سقف مبلغ وام مسکن مهر به 30 میلیون تومان در آینده‌ای نزدیک خبرداد و گفت: ساخت حدود یک میلیون و 100 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است.
 
لغو مصوبه "دورکاری" دولت دهم
 
محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور پس از بررسی اجرای طرح دورکاری از زمان ابلاغ آن در 7 مهرماه سال 89 تاکنون به معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد: بنا به 10 دلیل از جمله فراهم نبودن زیرساخت‌ها، نارضایتی کارکنان، دورشدن افراد از محیط کار و کاهش امنیت شغلی، مصوبه دورکاری تا زمان فراهم شدن زیرساخت‌های لازم لغو می‌شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در نامه ای خطاب به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نتایج بررسی و آسیب شناسی این طرح از زمان اجرا تاکنون را اعلام کرده است.

درخواست‌های 3 ایرلاین برای برقراری پرواز مستقیم به آمریکا
علی محمد نوریان قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی از درخواست‌های 3 ایرلاین ایرانی برای برقراری پرواز مستقیم به آمریکا خبر داد و با اعلام جزئیات اجرای برنامه متنوع سازی و آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، گفت: در آزادسازی نرخ سوخت شرایط ایرلاین‌ها هم در نظر گرفته می شود.

جزئیات مذاکرات ایران با رنو و پژو

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت این هفته در حاشیه همایش بین المللی خودرو در جمع خبرنگاران از انجام مذاکره با رنو و پژو فرانسه خبرداد و گفت: رنو و پژو از جمله شرکت‌هایی هستند که از سال های دور با شرکت‌های خودروسازی ایران همکاری داشتند اما به خاطر تحریم اجباری مجبور به قطع رابطه با ایران شده بودند.

وی افزود: رنو و پژو خودروهای جدیدی را با کمک خودروسازان ایرانی به بازار عرضه خواهند کرد. با توجه به تصمیماتی که در مذاکرات گروه 1+5 گرفته شد، امیدواریم تا آخر دسامبر موانع تحریم خودروسازان ایرانی از میان برداشته شود و بتوانیم همکاری مشترکی را با خودروسازان خارجی داشته باشیم.

برگزاری اجلاس وزیران نفت اوپک

همچنین در این هفته یکصد و شصت و چهارمین اجلاس وزیران نفت اوپک به میزبانی وین (دیروز چهارم دسامبر آغاز بکار کرد) برگزار شد. به گزارش مهر، در این اجلاس با تصمیم اعضای اوپک سالم البدری لیبیایی یک سال دیگر به عنوان دبیرکل سازمان اوپک ابقا شد.

بیژن نامدار زنگنه در شانزدهمین اجلاس وزارتی اوپک اعلام کرد: کشورهای عضو اوپک باید درهای جدیدی را برای بازگشت تهران به بازارهای جهانی نفت باز کنند. به زودی تحریم‌ها علیه نفت جمهوری اسلامی ایران برداشته می‌شود و تهران صادرات نفت خود را افزایش می‌دهد.

زنگنه گفت: ایران از نظر تکنیکی هیچ مشکلی در خصوص افزایش صادرات و برگشتن به ظرفیت 4 میلیون بشکه در روز ندارد. صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران به دلیل تحریم‌ها کاهش یافته اما مشکلات تحریم در حال برطرف شدن است و ایران اراده قوی برای بازگشت دوباره به بازارهای جهانی دارد و کشورهایی که سهم ایران را در اوپک تصاحب کرده‌ا‌ند باید به شرایط و موقعیت قبلی خود برگردند.


منبع:اقتصاد آنلاین
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین