کد خبر: ۱۳۲۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵
آمریکا با هدف حمایت از تروریست های تکفیری درصدد است با اجرای یک طرح توطئه آمیز در مرزهای لبنان و سوریه برای مقاومت لبنان مانع تراشی و در تحرکات آن ایجاد اخلال کند.
 آمریکا با هدف حمایت از تروریست های تکفیری درصدد است با اجرای یک طرح توطئه آمیز در مرزهای لبنان و سوریه برای مقاومت لبنان مانع تراشی و در تحرکات آن ایجاد اخلال کند.

« مارلین خلیفه» خبرنگار لبنانی در پایگاه خبری « لبنان 24» فاش کرده است که همزمان با آغاز دوره جدید ریاست جمهوری لبنان ، چندین طرح بین المللی (غربی – آمریکائی)در خصوص اردوگاه های آوارگان سوری و مرزهای زمینی لبنان با سوریه به بهانه حمایت از لبنان و کمک به ارتش لبنان مطرح شده است.

وی افزوده است: در این چارچوب آمریکا درصدد است ایده ایجاد مناطق امن برای آوارگان سوری را در منطقه مرزی بین سوریه و لبنان و داخل خاک لبنان در ازای ارائه کمک های بیشتر به ارتش لبنان مطرح سازد البته به شرط اینکه تنها طرف کنترل کننده مرزها نیروهای ارتش باشند.

به نوشته خلیفه سازمان ملل متحد با این طرح آمریکا مخالفت کرده اما « دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا هم با آن موافق است.

وی خاطرنشان کرده است: ترکیه مدعی شده که نگران بمباران آوارگان

پایگاه لبنان 24 به نقل از چند منبع دیپلماتیک غربی نوشت: سفیران منطقه ای عضو گروه حمایت بین المللی از لبنان بعد از جلسه اخیر خود با «سعد حریری» نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید لبنان ، در خصوص این طرح پاسخ مثبتی شنیده اند.

مارلین خلیفه در ادامه گزارش خود می نویسد: در رابطه با مرزهای زمینی لبنان و سوریه، آمریکا و انگلیس پس از دیدار« هوگو شورتر» سفیر انگلیس و «دانی هول» کاردار سفارت آمریکا در بیروت با ژنرال « جان قهوجی» فرمانده ارتش و گفت وگو درباره طرح مرزهای زمینی، بیانیه مشترکی را صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: این جلسه فرصتی برای بحث درباره حمایت های مستمر انگلیس و آمریکا از نیروهای مسلح لبنان و طرح مرزهای زمینی را فراهم کرد که شامل پروژه های ساخت و ساز و ارائه امکانات آموزشی و تجهیزات با هدف ایمن سازی کلی مرزهای بین لبنان و سوریه است.

در نشست های مشابه، طرح سیاسی که اخیرا در سطوح عالیرتبه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و اقتضای سیطره ارتش لبنان بر تمام مرزهای لبنان با سوریه است، تکمیل می شود.

این طرح باعث احیای مجدد بحث افزایش اختیارات نیروهای بین المللی مستقر در جنوب لبنان (یونیفل) که در قطعنامه 1701 شورای امنیت به آن اشاره شده است، نمی شود چون توسعه اختیارات نیروهای یونیفل نیازمند صدور قطعنامه جدید در این شورا است که در زمان حاضر به خاطر وتوی روسیه دستیابی به آن میسر نیست.

خلیفه نوشت: در چارچوب تحرکات سفیران کشورهای عضو گروه حمایت بین المللی از لبنان (روسیه، آلمان، آمریکا، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه، چین، و مسئول هماهنگ کننده سازمان ملل در لبنان و نماینده اتحادیه عرب) نشست سفیران این کشورها با سعد حریری بازتاب مثبتی را به دنبال داشته اما این درحالی است دیدار آنها با ژنرال «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان پاره ای سوال ها را به همراه داشته است.

در گزارش های ارسال شده از سوی این سفیران برای کشورهای متبوع خود آمده است: در بیشتر وقت جلسه با «جبران باسیل» وزیر امور خارجه گفت وگوهایی انجام شد در حالی که بیشتر مایل بودیم نظر شخص رئیس جمهوری را بشنویم اما درباره حریری وضع فرق می کرد و او در حضور مشاوران ارشد خود به روشنی راجع به طرح اقتصادی خود حرف زد.

سفیران این کشورها اهتمام زیادی به طرح اقتصادی جدید حریری نشان داده اند.

این خبرنگار لبنانی افزود: طرح حریری در یک بازه زمانی 5 ساله قصد دارد جانی به اقتصاد لبنان بخشیده و قوانین تشویق سرمایه گذاری در لبنان را احیا کند و قوانین تجاری و مربوط به ارتباطات را نوسازی کرده و توجه ویژه ای به محیط زیست داشته باشد.

سفیران این گروه که انتظار می رود تا پایان سال جاری میلادی تشکیل جلسه بدهند، امید زیادی به تشکیل سریع دولت جدید لبنان دارند و امیدوارند که وزارتخانه های فنی به متخصصان و کارشناسان سپرده شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین