|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۱۳۲۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۰
رسانه های المان گزارش دادند: باراک اوباما برای آخرین بار به عنوان رئیس جمهور آمریکا به پایتخت آلمان که از آن نزدیک‌ترین هم‌پیمان واشنگتن یاد کرد، آمد تا سیاست آمریکا با ریاست جمهوری ترامپ را برای متحدان اروپایی روشن کند.
 رسانه های المان گزارش دادند: باراک اوباما برای آخرین بار به عنوان رئیس جمهور آمریکا به پایتخت آلمان که از آن نزدیک‌ترین هم‌پیمان واشنگتن یاد کرد، آمد تا سیاست آمریکا با ریاست جمهوری ترامپ را برای متحدان اروپایی روشن کند.

دویچه وله گفت که باراک اوباما شامگاه چهارشنبه (16 نوامبر/26 آبان) وارد برلین شد و در هتل 'آدلون' اقامت گزید. نخستین دیدار غیررسمی او با آنگلا مرکل، مجلس شامی بود که به افتخار رئیس جمهور ایالات متحده برگزار شد.

پلیس آلمان برای آخرین دیدار رئیس جمهور ایالات متحده از این کشور تدابیر امنیتی ویژه‌ای تدارک دیده بود. به گفته پلیس وضعیت بسیار آرام بود و هیچ رویداد غیرمنتظره‌ای پیش نیامد.

اولین دیدار رسمی اوباما با مرکل برای بعدازظهر پنجشنبه (17 نوامبر) برنامه‌ریزی شده است. سران دو کشور پس از این دیدار در کنفرانس مطبوعاتی شرکت می‌کنند.

برای شامگاه پنجشنبه، ضیافت شامی به افتخار رئیس جمهوری امریکا در مقر صدراعظم آلمان برنامه‌ریزی شده است که در آن شمار بزرگی از دیپلمات‌ها و چهره‌های برجسته علمی و فرهنگی دو کشور شرکت دارند.

اوباما پیش از سفر به آلمان از آنگلا مرکل به عنوان 'نزدیک‌ترین هم‌پیمان' در عرصه بین‌المللی نام برد. او گفت که آمریکا و آلمان به طور مشترک این مسئولیت را به عهده دارند تا 'رشد و پیشرفت در جامعه بین‌المللی در سایه آزادی' گسترش یابد.

اوباما و مرکل جامعه بین‌المللی را به بهره‌برداری درست و مناسب از روند جهانی‌شدن فرا خوانده‌اند تا پیشرفت 'بر پایه ارزش‌ها و برداشت‌های ما' صورت گیرد.

اوباما در نخستین روز سفر در گفت‌وگویی با رسانه‌های جمعی بر بهره‌گیری از روند جهانی‌شدن به عنوان یک فرصت تاریخی تأکید کرد. او گفت که اگر از دستاوردهای این روند به گونه‌ای متعادل و عادلانه استفاده نشود، دور نیست که 'کشورهای صنعتی شاهد اغتشاش‌های بیشتری' باشند.

اوباما بر رابطه تفاهم‌آمیز با صدراعظم آلمان تأکید کرد.

این بار ششم است که اوباما به آلمان می‌آید. نخستین سفر او در سال 2008 و زمانی صورت گرفت که نامزد ریاست جمهوری آمریکا بود. با ورود او به برلین ده‌ها هزار نفر از اهالی شهر با شور و هیجان از او استقبال کردند.

در دوران 8ساله‌ زمامداری اوباما، به رغم اختلاف‌نظرهای جزئی، روابط دو کشور نزدیک و دوستانه بود.

از سال 2015 امریکا و آلمان با مبادلات تجارتی به حجم 173 میلیارد یورو ( 185 میلیارد دلار)، به بزرگترین شریک معاملات برای همدیگر تبدیل شده‌اند

آخرین سفر اوباما به برلین در شرایطی صورت می‌گیرد که اروپا پس از پیروزی دونالد ترامپ، نگران سمت‌گیری و سیاست آینده آمریکا است. متحدان اروپایی آمریکا از اوباما انتظار دارند که در روشن شدن این چشم‌انداز به آنها کمک کند.

برای روز جمعه 18 نوامبر، دیداری با سران اروپایی برنامه‌ریزی شده است. فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا، ترزا می، نخست وزیر بریتانیا و ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا برای دیدار با اوباما و مرکل به برلین می‌آیند.

اوباما آخرین سفر اروپایی خود را روز سه‌شنبه از یونان شروع کرد. او پس از اقامتی سه روزه در برلین، برای شرکت در اجلاس اقتصادی آسیا پاسیفیک (آپک) به سوی پرو پرواز می‌کند.

او در پایتخت پرو و در حاشیه اجلاس آپک با شی جین‌پینگ، رئیس جمهور جمهوری خلق چین دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین