|
|
امروز: شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۳۲۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
این فرد نفوذی به طالبانی گفته بود که ابوبکرالبغدادی به طور مرتب از مشاوران ارشدش مشورت می‌گیرد. یکی از مشاوران ارشد او، یک فرد سعودی بوده که بر قوانین فقه اسلامی تسلط خاصی داشته است.
عملیات آزادسازی موصل که از 4 هفته پیش آغاز شده، داعش و به ویژه ابوبکر البغدادی، فرمانده این گروه را در وضعیت بی سابقه و عجیبی فرو برده است.

 رویترز در گزارشی به نقل از منابع موثق، روایتی هراسناک از وضعیت نیروهای داعش در داخل موصل و همچنین وضعیت روانی این روزهای ابوبکر البغدادی منتشر کرده است.

 داعش بر شبکه‌ای از کودکان جاسوس که «اشبال الخلیفه» خوانده می‌شوند، استوار است. هاشم الهاشمی، مشاور دولت عراق و تحلیلگر مسائل داعش می‌گوید: «این پسران نوجوان، دائما به گفته‌های کودکان و جوانان دیگر گوش داده و اطلاعاتی درباره پدران، برادران و دیگر اعضای خانواده آن‌ها جمع‌آوری می‌کنند. در هر خیابانی 1 یا 2 جاسوس نوجوان دیده می‌شوند که در حال جاسوسی از افراد بزرگسال هستند.»

البته این شبکه بزرگ جاسوسی داعش، برای خود این گروه نیز تبدیل به پاشنه آشیلی شده است. لاهور طالبانی، فرمانده یگان مبارزه با تروریسم پیشمرگه‌های کرد می‌گوید که این فرآیند باعث شده تا حجم زیادی از انرژی داعش صرف جاسوسی از خودشان شود. همین موضوع به فراگیری ترس از این که اطلاعات از جمع این گروه در حال درز به بیرون است، منجر شده است.

طالبانی می‌گوید که در درون خود داعش، طرح‌های سرنگونی متفاوتی علیه ابوبکر البغدادی مطرح می‌شود. یک نمونه از آن در ماه گذشته فاش شد و فرماندهان داعش 58 تن از مظنونان به مشارکت در آن روند را اعدام کردند.

این فرمانده کرد می‌گوید که او تا همین چند ماه پیش یک عامل نفوذی در میان حلقه نزدیک به ابوبکر البغدادی داشته است. این فرد نفوذی سابقا عضو القاعده بود. به گفته طالبانی، پس از این که موصل به دست داعش افتاد، این فرد شروع به نفوذ به صفوف داعش کرد و پس از مدتی کوتاه به دلیل سوابقش موفق شد که در ساختار داعش به عنوان یک افسر نظامی معرفی شود. این نفوذی، در مدتی که در میان اعضای داعش بوده «اطلاعات ارزشمندی» در اختیار نیروهای کرد قرار داده است.

این فرد نفوذی به طالبانی گفته بود که ابوبکرالبغدادی به طور مرتب از مشاوران ارشدش مشورت می‌گیرد. یکی از مشاوران ارشد او، یک فرد سعودی بوده که بر قوانین فقه اسلامی تسلط خاصی داشته است. این فرد خبر داده که «بغدادی از یک قدرت کاریزماتیک برخوردار است و گروهی از مشاوران در قالب کمیته‌های مختلف حول او شکل گرفته‌اند. همین کمیته‌ها هستند که اصلی‌ترین تصمیم‌ها به ویژه تصمیم‌های نظامی را اتخاذ می‌کنند.»

این عضو سابق القاعده به طالبانی گفته که چندین بار با ابوبکر البغدادی دیدار داشته است. در آخرین دیدار او قصد داشته که ابوبکر البغدادی را ترور کند اما چند روز جلوتر از این دیدار هویت او فاش می‌شود. طالبانی می‌گوید چند ماه پیش او را به صورت علنی اعدام کردند.

جلاد داعش از سر بردن کُردها می گوید

داعش بر شبکه‌ای از کودکان جاسوس که «اشبال الخلیفه» خوانده می‌شوند، استوار است. هاشم الهاشمی، مشاور دولت عراق و تحلیلگر مسائل داعش می‌گوید: «این پسران نوجوان، دائما به گفته‌های کودکان و جوانان دیگر گوش داده و اطلاعاتی درباره پدران، برادران و دیگر اعضای خانواده آن‌ها جمع‌آوری می‌کنند.»
 
 
روش‌های خشونت‌بار داعش در برخورد با مخالفانش، در گفت و گویی‌هایی که هفته گذشته رویترز با دو عضو اسیر شده داعش انجام داده، بازگو شده‌اند. رویترز با این دو اسیر در مقر یگان ضد تروریسم پیشمرگه‌ها در شهر سلیمانیه گفت‌و‌گو کرد. در این گفت و گو یک مقام امنیتی کُرد و یک بازجو نیز حاضر بودند اما هیچ یک در روند گفت و گو دخالتی نداشتند.

علی کحطان یکی از اسیرانی است که با رویترز گفت و گو کرده است. او 21 سال سن دارد و پس از آن بازداشت شد که 5 پیشمرگه کُرد را در یک ایست بازرسی به هنگام حمله داعش با حویجه به قتل رساند.

او می‌گوید که از سن 13 سالگی وارد جنگ شده است. او ابتدا عضو القاعده بوده و سپس وقتی تحت آموزش‌های مذهبی یکی از دوستان خود قرار می‌گیرد به عضویت داعش در می‌آید و در مسجد شهر حویجه آموزش نظامی بیشتری می‌بیند. او می‌گوید که در جریان آموزش‌های نظامی به او یاد داده‌اند که چگونه از کلت و سلاح‌های خودکار استفاده کند. همچنین به او یاد داده‌اند که چگونه می‌توان با سرنیزه سلاح AK 47 گلوی دشمن را پاره کرد.

کحطان در این گفت و گو گفت که سال گذشته امیر محلی داعش به او دستور می‌دهد که سر 5 پیشمرگه کرد را ببُرد. سپس امیر داعش در محل منتظر می‌ماند تا او کارش را تمام کند. او می‌گوید: «هیچ چیزی نمی‌فهمیدم. همه 5 نفر را با سرنیزه سلاح سر بریدم. بعد از آن به خانه رفتم و خیلی راحت شام خوردم.»

او گفته که شبه نظامیان داعش دیگر حرفی درباره فتح بغداد نمی‌زنند و فقط تمرکزشان بر موصل است و این که چگونه سربازان بیشتری برای دفاع از موصل جذب کنند.

زندانی دوم، بکر صالح بکر، همانند کحطان 21 ساله است و به هنگامی که برای انجام یک انفجار انتحاری به کردستان عراق رفته بود بازداشت می‌شود. او گفته که داعش برای نخستین بار از طریق فیس بوک تلاش کرده تا او را برای جنگ در موصل جذب کند. بکر می‌گوید که داعش چندان امیدی به جذب نیرو از میان جوانان عراقی ندارد زیرا داعش با پیوستن سیل زیادی از جنگجویان خارجی رو‌به‌رو است که طی سال گذشته از مرز ترکیه گذشته و به موصل رسیده‌اند.

ابوبکر البغدادی کجا پنهان شده است؟

مقام‌های امنیتی عراقی معتقدند که ابوبکر البغدادی در شهرموصل حضور ندارد بلکه به منطقه البعج، صحرایی در کنج استان نینوا رفته که هم مرز با سوریه است. البعج، تقریبا 20 هزار نفر جمعیت دارد و عموم ساکنان آن از افراط گرایانی هستند که نشان داده‌اند وفاداری خاصی به داعش دارند.

این منطقه‌ای است به شدت صعب العبور که پس از سرنگونی صدام حسین، تونل‌های بسیار زیادی در آن برای قاچاق سلاح از سوریه به عراق در آن ساخته شده است.

یگان مبارزه با تروریسم پیشمرگه‌های کرد می‌گوید که اگر موصل از چنگ داعش خارج شود و بغدادی اسیر یا کشته شود، باز هم داعش همچنان پابرجا می‌ماند. بارزانی، رئیس شورای امنیت پیشمرگه‌های کردستان می‌گوید که «شبه‌نظامیان داعش به جنگ نامتقارن ادامه خواهند داد و ما بمب‌گذاران انتحاری آن‌ها را در عراق یا کردستان شاهد خواهیم بود.»

او تخمین می‌زند که تقریبا 10 هزار بمب‌گذار انتخاری وابسته به داعش در عراق و سوریه وجود دارد که آماده‌اند تا بمب‌گذاری‌های انتخاری در سراسر عراق انجام دهند.
منبع: آنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین