|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۵
نماینده ایران در اجلاس امنیتی اردن:
کد خبر: ۱۳۲۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۰
نماینده ایران در اجلاس امنیتی اردن گفت: خلع سلاح رژیم صهیونیستی برای حفظ رژیم عدم اشاعه در خاورمیانه ضروری است.
 نماینده ایران در اجلاس امنیتی اردن گفت: خلع سلاح رژیم صهیونیستی برای حفظ رژیم عدم اشاعه در خاورمیانه ضروری است.

مراسم افتتاحیه اجلاس امنیتی امان، با حضور شخصیت‌های عالی‌رتبه از جمله عبدالله گل رئیس‌جمهور سابق تركیه، ایاد علاوی معاون رئیس‌جمهور عراق، شاهزاده سمیه بنت حسین رئیس انجمن علمی پادشاهی اردن، آدام شینمن نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریكا در امور خلع سلاح و لاسینا زربو دبیر اجرایی كمیته سی‌تی‌بی‌تی سازمان ملل متحد، مهمانانی از كشورهای مختلف منطقه از جمله ایران و نمایندگان رسانه‌های گروهی در پایتخت اردن برگزار شد.

در روز اول این اجلاس دو روزه كه با موضوع  آینده نظام عدم اشاعه در خاورمیانه برگزار شد، لاسینا زربو با اشاره به اینكه ایده خاورمیانه عاری از سلاح‌های كشتار جمعی ابتدا توسط ایران و در چهار دهه قبل مطرح شد و سپس مصر هم با ایران همراه شد، شرایط بعد از برجام را موقعیت مناسبی جهت پیگیری این ایده و آرمان مهم در خاورمیانه تلقی کرد.

در ادامه، آدام شینمن نیز برجام را یكی از مهمترین دستاوردهای تاریخ عدم اشاعه توصیف و بر لزوم حفظ آن تاكید کرد.

در بخشی از این اجلاس، عبدالله گل با اشاره به بیانیه سه‌جانبه تهران در سال ٢٠١٠ با همراهی برزیل و تركیه، تلاش‌های این كشور را در حصول به برجام موثر دانست.

ایاد علاوی نیز بر توسعه همكاری‌های همه‌جانبه در شرایط جدید منطقه تاكید و همكاری‌های جدید نفتی و انرژی را میان عراق و اردن را از جمله این همكاری‌ها دانست.

در ادامه این جلسه، علیرضا میریوسفی رئیس مركز مطالعات خاورمیانه وزارت امور خارجه، با اشاره به قطعنامه ٦٨٧ شورای امنیت سازمان ملل در سال ١٩٩٥ برای تمدید نامحدود معاهده عدم اشاعه هسته‌ای موسوم به ان‌پی‌تی، ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای را نیز جزء لاینفك این قطعنامه دانست و بر لزوم اجرای این قطعنامه و تشدید فشارها بر رژیم صهیونیستی برای خلع سلاح هسته‌ای تاكید کرد.

میریوسفی با اشاره به اینكه آمریكا، انگلستان و روسیه، بانیان و پیشنهاددهندگان اصلی این قطعنامه بوده‌اند، مسئولیت این كشورها را در جهت وادار کردن این رژیم برای خلع سلاح هسته‌ای گوشزد و افزود: اكثر كشورهای اسلامی و عدم تعهد با توجه به تعهد شورای امنیت و آمریكا مبنی بر خلع سلاح این رژیم در قالب قطعنامه ٦٨٧ بعنوان یك مجموعه مرتبط به هم، به تمدید نامحدود ان‌پی‌تی در سال‌های ١٩٩٥ تا ٢٠٠٠ پیوستند و به همین علت ادامه این وضعیت به مشروعیت و تداوم نظام عدم اشاعه لطمه اساسی می‌زند.

میریوسفی با اشاره به تاكید مجدد اجلاس  بازبینی ان‌پی‌تی در سال ٢٠١٠ بر ایجاد خاورمیانه عاری از تسلیحات كشتار جمعی افزود: كشورهای اسلامی و عدم تعهد بارها نارضایتی خود را از این وضعیت اعلام و حتی تهدید به تجدید نظر در تصمیم قبلی خود در سال ٢٠٠٥ کرده‌اند. لذا در شرایط مناسب پیش آمده پس از برجام و خاتمه بحران ساختگی پرونده هسته‌ای ایران، بانیان این قطعنامه و سایر طرف‌ها همگی وظیفه دارند به تعهداتشان برای تشدید فشار به این رژیم در جهت خلع سلاح هسته‌ای عمل كنند.

بر اساس این گزارش، نماینده آمریكا در این نشست با اذعان به طرح این موضوع در قطعنامه مذكور و سایر اسناد سازمان ملل،  پیچیدگی‌های موضوع خلع سلاح را از دلایل عدم خلع سلاح هسته‌ای دانست.

نشست‌های روز دوم این اجلاس به موضوع آینده برجام و شرایط منطقه‌ای پسابرجام اختصاص خواهد داشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین