|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
»
کد خبر: ۱۳۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۱
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه پیش از مذاکرات ژنو طرفین به سمت تقابل می رفتند که به نفع هیچکس نبود، گفت: مسیر تحمیل شده به ما که رو به تقابل می رفت، متوقف و به سمت حل مساله پیش رفت.
«محمدجواد ظریف» شامگاه چهارشنبه در جمع ایرانیان مقیم امارات متحده عربی در باشگاه ایرانیان دوبی با تاکید بر اینکه اصرار داریم خود، آینده مان را بسازیم، افزود: برای این کار با وجود دشواری ها و کاستی ها، قدم نخست در مذاکرات برداشته شد.

وی ادامه داد: ما روند فزاینده فشار، تحریم و تندروی را از دو طرف دور کردیم؛ طرفین به سمت تقابل می رفتند که به نفع هیچکس نبود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با توجه به سابقه های قدرت های بزرگ، نمی تواند به آنها اعتماد کند، افزود: ملت ایران فرصتی برای قدرت های بزرگ فراهم آورد تا بار دیگر امتحان به دست آوردن اعتماد ملت را به آنها بدهد.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران، ادامه این مسیر را دشوار دانست و گفت: وارد حوزه ای شده ایم که می تواند در نهایت برای همه مردم در داخل کشور و ایرانیان مقیم خارج و همچنین همه منطقه مفید باشد و منطقه را از کابوس و بحران نجات می دهد.

وی با بیان اینکه فضا برای بازگشت ایران به بازارهای جهانی فراهم شده است، گفت: امکان همکاری برای کشورمان فراهم شد از این رو فعالان اقتصادی باید از این فرصت بهترین بهره برداری را بکنند.

ظریف افزود: با این هدف وارد بازی شدیم که با توکل به خدا و استقامت مردم، حقوق مردم تامین و تحریم ها نیز برداشته شود؛ به تعبیر رییس جمهوری، هم سانترفیوژها و هم چرخ زندگی مردم بچرخد.

وی خاطرنشان کرد: از امروز با هم قرار می گذاریم یکصدا و یکدل برای استفاده بهینه از این فرصت فراهم شده، برای اعتلای نام ایران و ایرانی با هم به پیش رویم و از هیچ تلاشی برای این هدف فرو گذاری نکنیم؛ ضمن آنکه با فراموش کردن جناح بندی سیاسی و منافع شخصی برای پیگیری منافع ملی و کسب احترام جهانی به پیش رویم.

ظریف وظیفه دستگاه سیاست خارجی کشور را تامین منافع ملی عنوان کرد و گفت: وظیفه دست اندرکاران عرصه سیاست خارجی پیشبرد آرمان ها و اهداف و منافع ملت ایران است به شکلی که بیشترین منافع با کمترین هزینه برای مردم تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی از مردم هزینه کرد، افزود: وظیفه ما این است که بیش از هر چیزی نگران منافع، دغذعه ها و حقوق مردم باشیم و آن را در نظر بگیریم. همچنین در جهت احقاق این حقوق، کسب منافع، کم کردن فشارها و افزایش احترام ایران و ایرانی در جهان تلاش کنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی افزود: ما نمایندگان یک تمدن بزرگ تاریخی هستیم؛ ایران و ایرانی باید در همه جای دنیا محترم بوده و هر جایی نام ایران برده می شود یادآور رافت اسلامی، پیشرفت و همدلی باشد.

وی نقطه اتکای دستگاه دیپلماسی ایران را مردم ایران دانست و افزود: مردم ایران با حضور و حماسه خود، امکان تنفس را بوجود آوردند و بار دیگر به دنیا از طریق صندوق های رای، روش زندگی خود، تعامل با دنیا و نگرش با دنیا را اعلام کردند.

ظریف با یادآوری اینکه دنیا چاره ای ندارد جز اینکه با احترام با ایران و ایرانی برخورد کند، افزود: نمی توان با فشار و ارعاب و تهدید با ایران و ایرانی برخورد کند.

ظریف تاکید کرد: آنهایی که فکر می کنند ایران با دستیابی به سلاح هسته ای به دنبال کسب قدرت است، منبع قدرت ایران را اشتباه گرفته اند زیرا منبع قدرت ایران سلاح کشتار جمعی نیست.

وی افزود: قدرت ایران بر مبانی و اصول انقلاب اسلامی است که امام راحل و رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید داشتند و این همان گفتمان اعتدال و میانه روی است.

رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد که دولت تدبیر و امید به توان قدرت مردم باور دارد و به همین دلیل از اینکه در کنار شش قدرت دنیا مذاکره کند و بیانیه نخواند، نگرانی ندارد.

ظریف تاکید کرد: ما مذاکره می کنیم چرا که اعتقاد داریم می توانیم از منافع مردم دفاع کنیم، چون اعتدال گفتمان اصیل انقلاب اسلامی را می دانیم.

وی در ادامه، تندروی را ناشی از خود کم نگری و ضعف عنوان کرد و یادآور شد: اگر نتانیاهو از آنچه به عنوان ˈدستیابی ایران به سلاح هسته ایˈ عنوان می کند هراس دارد، پس چرا نگران تعاملی است که در نتیجه آن به دنیا ثابت می شود ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست.

ظریف توضیح داد: آنها نگران این هستند که تصویر غیرواقعی که از ایران ساخته اند، آن را به پوششی برای توجیه جنایتهای خود و برخورداری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه در آورند.

وزیر امور خارجه استفاده از سلاح های هسته ای را از نظر شرعی حرام، به لحاظ اخلاقی نادرست و از نظر قانونی خلاف معاهدات بین المللی و استراتژیک و مخل امنیت بین المللی دانست و تاکید کرد که داشتن سلاح هسته ای نه برای ایران و نه برای هیچ کشوری تولید امنیت نمی کند.

وی با اشاره به سفرهای منطقه ای خود پس از توافق ژنو گفت: سیاست ما این است که به همسایگان خود اطمینان دهیم که بدانند از قدرت نظامی، جغرافیا، مردم و تاریخ خود برای تحمیل بر هیچ ملتی استفاده نمی کنیم و امنیت، آرامش و ثبات خود را در گرو آرامش و صلح جمعی می دانیم.

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه هیچ قدرتی نمی تواند در جهان ناامن، امن باشد تاکید کرد: ناامنی هر یک از کشورهای منطقه، ناامنی همه است.

ظریف با تاکید بر این که نیازمند اعتمادسازی هستیم، گفت: ما دنبال آن هستیم که کسی برای ما تعیین تکلیف نکند و خودمان آینده کشورمان را با عقلانیت، منطق و گفت وگو رقم بزنیم.

در ادامه این جلسه که با استقبال پرشمار ایرانیان مقیم امارات برگزار شد، شرکت کنندگان پرسش ها و نقطه نظرات خود را با وزیر امور خارجه در میان گذاشتند.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران که در جریان سفر منطقه ای خود امروز چهارشنبه به امارات سفر کرد، دیدارهای جداگانه ای را با رییس کشور امارات، نخست وزیر و همچنین وزیر امور خارجه این کشور داشت و درباره موضوعات دوجانبه، مسایل منطقه ای و بین المللی و توسعه روابط بویژه درحوزه های اقتصادی با آنان گفت وگو کرد.

ظریف در جریان این سفر، دعوت رییس جمهوری و معاون اول ایران را به همتای اماراتی شان ابلاغ کرد که با استقبال آنان روبرو شد و قرار است در اولین فرصت این دیدارها صورت گیرد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین