|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۱۳۲۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
رئیس جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر خود به استان البرز در جمع نخبگان، ایثارگران و برگزیدگان این استان گفت که امروز در کشور مشکلات بزرگی داریم اما در مقابل، ملتی بزرگ تر از مشکلات داریم.
 رئیس جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر خود به استان البرز در جمع نخبگان، ایثارگران و برگزیدگان این استان گفت که امروز در کشور مشکلات بزرگی داریم اما در مقابل، ملتی بزرگ تر از مشکلات داریم.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با اشاره به اینکه وجود سلیقه های مختلف اشکالی ندارد چرا که با اراده خداوند شکل گرفته است، گفت: باید از فرصت ها و شرایط کشور استفاده کرد.

وی افزود: بی جهت نباید وقت خود را صرف دعواها بی ارزش کنیم چرا که باید معیار درستی معین کرده و بر مبنای آن امور انجام شده را مورد سنجش قرار دهیم.

روحانی اضافه کرد: در هر استانی با دنیایی مشکلات مواجه هستیم و البرز نیز که در کنار پایتخت قرار دارد و بخشی از آب آشامیدنی کشور را تامین می کند و بسیار ویژگی های منحصر به فرد دارد، نیز درگیر مشکلات جدی است.

**ایران ظرفیت های بالا دارد

رییس جمهوری گفت: چرا باید ایران عزیز ما با این همه استعداد اینگونه باشد، مگر مقام معظم رهبری در چشم انداز 20 ساله نفرمودند که ما باید از نظر اقتصادی، صنعتی وعلمی در منطقه اول باشیم.

وی افزود: از سال 84 که رهبری معظم انقلاب چشم اندار 20 ساله را ابلاغ کردند در جلسه مفصلی فرمودند هیچ سیاستی بعد از قانون اساسی بالاتر از چشم انداز 20 ساله نیست.

دکتر روحانی تاکید کرد: مگر بنا نبود در مساله تورم، تورم پایین، رشد علمی و فناوری جلو برویم، در تجارت پیشی بگیریم، مگر قرار نبود در منطقه اول باشیم برای اینکار تعامل سازنده با جهان که جز سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است، نیاز است.

وی ادامه داد: شاید برخی تعامل سازنده با جهان را جور دیگری می گویند، اکنون 11 سال از چشم انداز 20 سله عبور کرده ایم، رشد ما چقدر است کشورهای همجوار با رشد اقتصادی بالا، کشورهای شمالی ما به عنوان کشورهای استقلال یافته رشد اقتصادی آنها 7 تا 8 درصد است، حال رشد اقتصادی ما چقدر است؟

وی یادآور شد: در پایان سال 92 که ما دولت را تحویل گرفتیم رشد اقتصادی ما 6/8 درصد منفی بود و ای کاهش این رقم صفر بود، چرا اینجور بود، تورم و سرمایه گذاری ، جذب سرمایه چی بود و ...

رییس جمهوری گفت : ما باید این کشور را آباد کنیم، یکی از نیازهای حتمی برای آن داشتن سرمایه است، تمام سرمایه های دولتی و خصوصی به اندازه آن سرمایه ای که برای رشد کشورنیاز است.

**نیازمند 200 میلیارد دلار سرمایه در بخش نفت و گاز هستیم

وی ادامه داد: در نفت و گاز بیش از 200 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم ، ما نمی خواهیم با ذهن مردم بازی کنیم ، ما یک منبع مشترک نفت بین ایران و عراق داریم ، عراق شرکت های خارجی را از چند سال پیش به این محل آورده است.

روحانی گفت : زمانی که من دولت را در سال 92 تحویل گرفتم در غرب کارون ما روزانه حدود 45 هزار بشکه نفت استخراج می کردیم. ما باید بالای یک میلیون و 40 هزار بشکه در رزو در غرب کارون نفت استخراج کنیم اگر این کار را نکنیم طرف مقابل ذخایر را برمی دارد.

رییس جمهوری گفت: 2 روز پیش رفتیم و فاز نخست یادآوران را افتتاح کردیم و میزان برداشت ما در غرب کارون به روزانه 300 هزار بشکه رسیده است.

روحانی گفت: در فاز بعدی برداشت نفت از منطقه غرب کارون 18 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است. اکنون در حال برداشت از این منبع بزرگ نفت هستیم که ظرفیت آن 67 میلیون بشکه است ولی در حال حاضر 5 درصد از آن برداشت می شود.

رئیس جمهوری اضافه کرد: با این شرایط 95 درصد از منبع از بین می رود که اگر شرایطی فراهم شود که این میزان 2 درصد افزایش یابد، 33 میلیارد دلار بر درآمد کشور افزوده می شود.

وی افزود: با فناوری فعلی همین 5 درصد مورد بهره برداری قرار می گیرد و برای ارتقاء فناوری توان داخلی وجود ندارد و باید علم این موضوع را از خارج کشور به داخل منتقل کنیم.

رئیس جمهوری همچنین گفت: باید به اراده و توان خود متکی باشیم و هرگاه با یک کشور خارجی تعامل ایجاد کردیم به دنبال افزایش توان داخلی با استفاده از فناوری های آنان باشیم.

روحانی تاکید کرد: در بحث سانتریفیوژها در سال 67 این امکان توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی وارد کشور شد که به واسطه آن توان تولید این امکان سال ها بعد محقق شد که اگر این اقدام انجام نمی شد امروز 20 سال عقب بودیم. آیت الله هاشمی رفسنجانی حق بزرگی بر گردن صنعت هسته ای کشور دارد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون به دلیل نداشتن فناوری برای استخراج نفت، کشورهای همسایه از این منبع بیشتر برخوردار می شوند.

رئیس جمهوری با تاکید بر ضرورت انتقال فناوری به کشور، اظهار داشت: در کنار این امر باید ساخت آن را نیز به خوبی فرا بگیریم.

وی به تولید قطعات هواپیمای ایرباس در کشور اشاره کرد و گفت: در قراردادی که در این زمینه منعقد شده ساخت برخی از قطعات هواپیمای ایرباس در کشور صورت می گیرد تا ایران و سایر کشورها از این قطعات بهره مند شوند. باید از این فرصت ها بهره کافی برد.
رئیس جمهوری استفاده از این فرصت ها را عامل اقتدار ایران در دنیا دانست.

روحانی با اشاره به اینکه استان البرز با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی که دارد می تواند اقدامات بزرگی در کشور انجام دهد که گاهی قرن ها مردم جهان از آن بهره ببرند، گفت: به دست آوردن علم، درست کردن جامعه و اصلاح فرهنگ جامعه، صبر و استقامت و تلاش مضاعف می خواهد.

وی افزود: این استان در کنار مشکلات فراوان استعدادهای بسیار زیادی دارد و نیاز است استاندار البرز در جلساتی مستمر با فرهیختگان استان از این ظرفیت بزرگ بهره ببرد. در این استان باید فرهیختگان تعامل داشته باشند تا البرز بیش از پیش آبادتر شود.
رئیس جمهوری با جلسه خود با وزرا و استاندار البرز درباره این استان اشاره کرد و اظهار داشت: نیازمندی های فراوانی برای استان مطرح شد که یکی از اهم آنها خروج زندان ها از کرج بود که این موضوع دنبال می شود. همچنین باغ سیب معروف نیز طی جلساتی با بنیاد مستضعفان به فضای مناسبی برای تفریح مردم و بقای این باغ تبدیل شود.

**اربعین جاودانه است

بسیار خوشحالم از اینکه در این ایام موفق شدم در حضور مردم فهیم و بزرگوار استان البرز و شهرستان کرج حضور یابم تا خودم و هیات همراه بتوانیم از نظرات شما و مشکلات و انتظارات این استان بیشتر آگاه و آشنا شویم و در حد توان و امکان بتوانیم برای این استان بسیار مهم و استراتژیک برای کشور، قدمی برداریم.

روحانی تصریح کرد: خداوند هیچ عملی را بدون اندازه آن عمل مزد نمی دهد و بیشتر می دهد. همیشه مزد خداوند برتر و والاتر از مقدار عملی است که بشر در پیشگاه خداوند انجام می دهد. اما گاهی اجرا و مزد بی پایان و بی حساب و نامتناهی است.

وی افزود: خداوند می گوید که صابران اجر و مزدشان بدون حساب است. یعنی چقدر خداوند مزد می دهد و چگونه تلافی می کند؟ امام حسین (ع) چه کرد. او هر چه آنچه داشت، عزیزترین افرادش و بهترین سرمایه هایش را در راه آرمان و اهداف خود تقدیم کرد.

روحانی گفت: امام حسین (ع) می گوید همه تلاش، کوشش و قیام و جهاد من برای اصلاح امور جامعه بوده است. کمبودهای جامعه را جبران کنند و جلوی انحرافات جامعه را بگیرند. آرمان امام حسین (ع) همین است امر به معروف و نهی از منکر و استقرار نیکی ها، خوبی ها و زدودن بدی ها و مفاسد از جامعه.

وی ادامه داد: عشق امام حسین (ع) در قلوب مردم چه می کند؟ این همه از واقعه کربلا و عاشورا گذشته است، آن روزی که بازماندگان حادثه کربلا، خانواده های عزیز شهیدان کربلا که به عنوان اسیران را به کوی و برزن می بردند، وقتی به آن صحنه جهاد و ایثارگری بازگشتند و به خاک عزیزان خود افتادند، آن منظره و اربعین با تاریخ، فرشتگان آسمان و راه حق چه کرد؟ خداوند خواست اربعین امام حسین (ع) جاودانه شود.

رئیس جمهوری گفت: زینب (س) و بچه های امام حسین (ع) وقتی روی قبر امام حسین (ع) افتادند چه گفتند، وقتی آب فرات را دیدند یاد چه منظره هایی در عاشورا افتادند. این حادثه آنقدر عظیم بوده که خداوند خواسته اربعین امام حسین (ع) جاودانه شود. این همه مرد و زن، کوچک و بزرگ از همه ملیت ها و اقوام پشت مرزها آمده اند تا به کربلا بروند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین