|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۱
کد خبر: ۱۳۲۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴
رئیس دفتر رئیس جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت: اقتصاد امروز ایران پیام آبادانی دارد و این پیام را به جهانیان نیز می دهد.
 رئیس دفتر رئیس جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت: اقتصاد امروز ایران پیام آبادانی دارد و این پیام را به جهانیان نیز می دهد.

محمد نهاوندیان عصر چهارشنبه در جلسه سرمایه گذاری و توسعه استان البرز که در آخرین سفر دور اول سفرهای استانی کاروان تدبیر و امید با حضور رئیس جمهوری در سالن اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور واقع در کرج برگزار شد، با اشاره به برگزاری چنین جلساتی که با ابتکار دولت تدبیر و امید انجام می شود، افزود: این ابتکار به ثمرات بسیار ملموسی منجر شد و توانست فضای کسب و کار و تعامل بین سیاست گذاران و فعالان اقتصادی را در یک شرایط جدید در کشور قرار دهد.

وی اظهار داشت: این پیام آبادانی از جامعه و کشور ما به جهان و جهانیان منعکس شده که همان عرصه اقتصادی است.

وی گفت: مردمی که در عرصه دفاع مقدس ایستادگی کردند همان مردم هستند و جوانان آن ها هستند که اکنون در عرصه اقتصادی حماسه آفرینی می کنند.

نهاوندیان افزود: اقتصاد ما در سال های اخیر پیام ایستادگی و مقاومت در مقابل تحریم ها و محدودیت ها را دارد و ملت ما ایستادند و موانع را عزت مندانه برداشتند و زنجیرهای ظالمانه را شکستند و پس از رفع آن موانع مرحله خیزش و رشد دوباره است که به سرعت آغاز شده است.

وی بیان داشت: کسانی که گمان می کردند باتحریم های فلج کننده اقتصاد ایران را به رکود کشیده اند ولی اقتصاد دوباره حرکت کرد و رشد منفی متوقف شد و در مسیر رشد پایدار قرار گرفته که باید این حرکت ادامه یابد.

وی گفت: هرکسی در این مسیر وظیفه ای دارد و دولت در این مسیر سه وظیفه مشخص دارد که اولین آن ایجاد فضای ثبات اقتصادی و برنامه ریزی است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری دومین وظیفه دولت را بهبود محیط کسب و کار دانست و افزود: در این مسیر بایستی هزینه های محیط را برای فعالان اقتصادی کم کنیم و مقررات زدایی کنیم و وظیفه سوم نیز فراهم سازی زیرساخت ها است.

وی اظهار داشت: در سال های اخیر در هر سه این حیطه ها گام های موثری برداشته شده و کسی نمی تواند ادعا کند اقتصاد ایران با ثبات است.

نهاوندیان ادامه داد: در بازار کالا و خدمات از شرایط ملتهب قیمت ها فاصله گرفته ایم و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی باور کرده اند حرکت کاهش تورم حرکتی است که آمده تا بماند و قرار نیست التهابات تکرار شود و این بزرگترین هدیه ای است که برنامه ریزی بلند مدت می دهد.

وی گفت: فعال اقتصادی می خواهد با امکان سنجی طرحش را مورد مطالعه قرار بدهد و این عوامل بیرونی را مورد توجه قرار دهد و این ها سواد اقتصادی است.

این مسئول بیان داشت: در بهبود محیط کسب و کار راه بلندی داریم و این میراث متراکم بروکراسی اقتصادی مشکلات زیادی دارد اما همین چند تصمیم که سه سال قبل گرفته شده آثارش در همین شاخص بهبود محیط کسب و کار نشان داده شده است.

وی با اشاره به اینکه در امنیت اقتصادی باید گام های جدی برداشته شود اظهار امیدواری کرد که در این دوره با همکاری که در دولت و مجلس وجود دارد در بحث مقررات زدایی گام های بلندتری برداریم.

نهاوندیان گفت: در زیر ساخت ها از موجبات افتخار امت ایران اسلامی است که پس از انقلاب کار جدی شده و کمتر کشوری در منطقه ما و در آسیا وجود دارد که این مقدار اهتمام به زیر ساخت ها در سطح روستاها وجود داشته باشد.

وی افزود: سرمایه گذاری عظیمی در راه، گاز و برق کشور شده غیرقابل انکار است و هدف گازرسانی به اکثر قریب به اتفاق روستاها اتفاق مهمی است به طوریکه در این سه سال یک اهتمام بیش ازپیش روی زیرساخت ارتباطات و اتصالات و هم صنعت ریلی با کشورهای همسایه به صورت جدی دنبال شده است.

نهاوندیان با اشاره به اینکه ایران به قطب اتصال ریلی تبدیل می شود گفت: در صنعت هواپیمایی با رفع تحریم مقدمات بازگشت ایران به جایگاهی که داشته پیش روست به طوریکه با نوسازی ناوگان هوایی مجددا پروازها رشد یابد.

وی اضافه کرد: در کنار وظایف دولت واحدهای صنعتی نیز وظایف بزرگی بر دوش دارند که در بایستی در این مسابقه توانمندی اقتصادی موانع برداشته شود و هر گاه یک بنگاه خود را بازیگر میدان ببیند و خود را در یک اقتصاد رقابتی ببیند موفقیت محقق می شود.

وی گفت: در یک رقابت اقتصادی سالم با کالاهای خارجی باید اقتصاد ایران و خارجی رقابت کنند و به فروش برسانند و این واحدهای اقتصادی ما هستند که هدف تراز مثبت تجاری و عدم اتکاء به نفت را تحقق می بخشند به طوریکه در سال گذشته به این آرزو دست یافتیم و صادرات نفتی پیشی گرفت .

نهاوندیان افزود: بایستی فراورده هایی غیر از نفت و گاز مجموع نیازهای وارداتی کشور را در بخش خدماتی و کالایی تامین کنند که آن روز روز استقلال اقتصادی است.

وی با بیان اینکه البرز به عنوان نه بخشی از تهران بلکه همسایه بزرگ تهران جایگاه بزرگی در صنعت و اقتصاد نوین دارد، بیان داشت: پیش بینی جلسه های سفر آینده خوبی را بری البرز رقم می زند.

وی گفت: نیازهای زیرساختی را استاندار بیان کرده و امروز در همین جلسه قسمت هایی اشاره می شود و بیشتر در جلسه شورای اداری استان البرز مطرح می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اکنون کشور ما خود را آماده برگزاری چهلمین روز شهادت سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش می کند و میلیون ها نفر از مردم کشور ما و دیگر کشورها در ابعاد بی نظیری این سنت درخشان زیارت را در حماسه پیاده روی اربعین به نمایش می گذارند.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: این همایش یک پدیده بی نظیری است که در شرایطی که دنیا در مقابل تروریسم تکفیری که پیامی جز ویرانی، کشتار و نابودی ندارد پیام واقعی اسلام را که اسلام نبوی و علوی است در یک پیاده روی حق طلبانه و در عین حال مسالمت آمیز می بینند.

وی افزود: بعد از 14 قرن عاشقان اهل بیت (ع) دست از حق خواهی این حماسه مظلومانه برنداشته یعنی هیچ وقت از حق خواهی دست برنمی داریم و مسیر ما مسیر فرهنگی و معنوی و صلح دوستانه است و تا زمانی که کسی به ما حمله نکند به دیگری تعرض و تجاوز نمی کنیم.

نهاوندیان ادامه داد: این ابلاغ عملی پیام اباعبدالله الحسین (ع) است و این رشد فرهنگی و اجتماعی را باید ستود.

در این نشست نمایندگانی از بخش خصوصی و فعالان اقتصادی و تعاونی ها به بیان دیدگاه و نظرات و مشکلات خود پرداختند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین