کد خبر: ۱۳۱۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
بحث شما درست است اين شركت پديده، پديده شوم دولت قبل است، آن زمان كسي جلوي قصه را نگرفت. به جز 1 ميليون و 100 هزار متر مربع در شانديز و بيش از 900 هزار متر مربع در كيش ساختند. فكر نكنيد تنها مربوط به استاند خراسان است. صدا و سيما 17 ميليارد پول براي تبلغي گرفت. صدا و سيما همكار اين جرم است.
نماینده مردم تهران در جریان سئوال از وزیر کشور درباره پدیده شاندیز،«وقتی ما ریگی را از آسمان به راحتی می‌کشانیم زمین،‌ایشان چطور می‌گوید مشکل پدیده به سادگی حل نمی‌شود.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، سئوال از وزير كشور در مورد « علت عدم پيگيري به وضعيت سهام داران پديده شانديز چيست؟» در جلسه علني سه شنبه-25 آبان در مجلس مطرح شد.

در ابتدا وزير كشور فرصت داده شد تا به بيان پاسخ بپردازد. در ادامه مصطفي كواكبيان به نمايندگي از جانب سئوال كنندگان پشت تريبون مجلس رفت. او ابتداي صحبت‌هايش را به شفاف سازي در رابطه با دلايل ملي خواندن اين سئوال اختصاص داد و گفت: بنده به قيافه ام ميايد كه سئوال سياسي از وضعيت احزاب و حتي از املاك نجومي شهرداري داشته باشم اما خدا را شاكر هستم كه انگيزه شخصي ندارم و سهامدار اين شركت هم نيستم. اما مشكلي كه وجود دارد باعث شده است كه اين مسئله را مطرح كنم.

وي خطاب به رحماني فضلي كه سئوال در مورد پديده شانديز را ملي نميدانست، اينگونه پاسخ داد: اين سئوال حتما ملي است.‌ براي من عجيب است كه شما ميگوييد اين ملي نيست. 15 نفر از نمايندگان وقتي به پليس فتا رفتيم گفتند مهم ترين موضوع در اين حوزه بحث پديده است.

كواكبيان با اشاره به تجمع مال باختگان پديده شانديز، تأكيد كرد كه «اگر تجمعي باشد و اتفاقي بيفتد نه انحراف است،‌ نه فتنه،‌اين ها مردمي هستند كه از سهامدار اين شركت پديده هستند. من در جريان هستم كه خانواده هايي در مورد اين موضوع به طلاق كشيده شدند و فرزندانشان از دانشگاه دست كشيدند.حتي يك موردي خانواده مقتول از خانواده قاتل قول گرفته بود كه 100 ميليون تومان در پديده سرمايه گذاري كنند. الان خانواده قاتل گفتند كه تو رو خدا كاري كنيد، خانواده مقتول ميگويد اگر پول را ندهيد ميرويم از حكم را اجرا ميكنيم.

*صدا و سيما 17 ميليارد تومان براي تبليغ پديده پول گرفته بود

اين نماينده مردم تهران در مجلس، افزود: بحث شما درست است اين شركت پديده، پديده شوم دولت قبل است، آن زمان كسي جلوي قصه را نگرفت. به جز 1 ميليون و 100 هزار متر مربع در شانديز و بيش از 900 هزار متر مربع در كيش ساختند. فكر نكنيد تنها مربوط به استاند خراسان است. صدا و سيما 17 ميليارد پول براي تبلغي گرفت. صدا و سيما همكار اين جرم است.

كواكبيان معتقد است:«درست است در آن دولت بي انضباطي مالي زياد بود اما ما از دولت تدبير و اميد توقع داريم كه اين مشكل را حل كند. چرا شما وقتي همان موقع در ديوان محاسبات بوديد جلوي قصه را نگرفتيد؟ من نميخواهم بحث شخصي داشته باشم،‌ميخواهم چاره بينديشيم. دوستان در گزارش‌هايي كه دادند ميگويند مصوبه 16 بندي كه در سال 94 بود و يك مصوبه در مرداد امسال در 6 بند تصويب شد با حضور رئيس بورس،‌بانك مركزي، اقتصاد بودند. ولي خدا وكيلي آقاي رحماني در اين سه ماه چه اتفاقي افتاده است. استاندار شما توجه نداشته است و براي صدور حكم براي هيئت مديره تعلل كرد.»

پس از اتمام بخش اول صحبت‌هاي كواكبيان، رحماني فضلي مجدد پشت تريبون رفت.

بعد از پاسخگويي وزير كشور،{اینجا}  نوبت به كواكبيان رسيد و او با لحن انتقادي خود خطاب به رحماني فضلي گفت: همه نمايندگان شنيدند بيش از 200 جلسه داشتند اما چه نتيجه اي حاصل شده است. 14 ماه از مصوبه 8 شهريور ميگذرد اما نتيجه چه شده است؟ آقاي وزير ميگويند ما نميتوانيم اين را به فرابورس ببريم. مردم توقع دارند كه اين مصوبات اجرا شود. واقعا در سطح دولت اين توانمندي وجود ندارد كه وزير اقتصاد و رئيس بورس مجاب شود؟ اينكه بگويم وزير اقتصاد و بورس مخالفت دارد خب معلوم است. اگر قرار نبود،شركت پديده، پديده نباشد،‌نياز به اين ستاد تدبير نبود.

*مشكل پديده در اين دولت به وجود نيامده است

وي افزود: من باز هم تاكيد ميكنم مشكل پديده در اين دولت به وجود نيامده است اما براساس آمار مغازهايي در مشهد در همين دولت،‌ آگهي ميزدند كه ما سهام ميپذيريم. اتفاقا تبليغاتي هم در اين دولت انجام شده است. شايد دستگاه قضايي و دادستاني بي تقصير نباشد،‌ شايد اگر از اول اعلام نميكردند كه مرد بياييد سهامتان را بفروشيد،‌به اين مشكل نمي‌خورديم.

*وقتي ريگي را در آسمان ميگيريم، ميگويند پديده به راحتي حل نميشود

كواكبيان با اشاره به مشكلات مشابه با شركت پديده، تصريح كرد: ما مشكل پديده را حل نكرديم،‌ميزان، ثامن الحج به ترتيب به اين مشكل برخورد كردند.  وقتي ما ريگي را از آسمان به راحتي ميكشانيم زمين،‌ ايشان ميگويد پديده به سادگي حل نميشود. سيستم اطلاعاتي،‌مو شكي ما اين قدر قدرتمند است بعد اين مشكل پديده  ناكارامدي ما رانشان ميدهد.

وي خطاب به رحماني فضلي گفت: وزير به وجدان خود پاسخگو باشد كه چرا اين مشكل حل نشده است، بنده مشكل شخصي ندارم اما با اين جواب وزير، با تأكيد بيشتر اين موضوع را پيگيري ميكنم. پاسخ وزير من را قانع نمي‌كند. من قانع نشدم اما يك فرصت يك ماه فرصت ميدهيم و اگر پاسخي نگرفتيم استيضاح را به جريان نمي اندازم.

در اين زمان علي مطهري كه رياست جلسه را به عهده داشت، اين نحوه بيان كواكبيان را براي رأي گيري نادرست دانست و گفت كه« اين حالت كه قانع نشدم اما راي گيري نميكنم را نداريم بايد بگوييد قانع نشدم راي بگيريد يا بالعكس.»

كواكبيان نيز در ادامه اين ديالوگ‍هاي پينگ پنگي به مطهري گفت كه «من نميتوانم خودم را گول بزنم كه قانع شدم اما قانع نشدم و فرصت يك ماه ميدهم. دكتر مطهري شما صاحب اختياريد كه هر چه ميگوييد، من ميگويم قانع نشدم اما نميخواهم راي گيري شود،‌دروغ هم نميخوهم بگويم.»

در اين زمان ميكرفون كواكبيان قطع شد و مطهري حكم به راي گيري در مورد سئوال داد و سرانجام نمايندگان مجلس سئوال را وارد دانستند و از پاسخ وزير قانع نشدند تا به اين ترتيب رحماني فضلي، كارت زردش را از مجلس دريافت كند.

*مطهري: چرا موضوعي تا امنيتي نشود،‌پيگيري نميشود/وزير مقصر نيست

البته پس از پايان رأي مطهري فرصت را مناسب ديد و تريبون را براي خودش باز كرد و خطاب به وزير كشور و نمايندگان مجلس گفت: من يك توضيح دهم كه قطعا مقصر وزير نيستند ما يك مشكل عمومي داريم كه اين وقايع رخ ميدهد مثل همين پديده و ثامن كه بايد پرسيد چرا براي دادن مجوز از ابتدا دقت نميشود؟ تبليغ صدا و سيما براي چه بود؟  آيا صرف پول ميتواند تبليغ ميكنند؟ چرا در كشور ما اين حالت است كه تا موضوع حالت امنيتي پيدا نكند پيگيري نميشود؟ آيا ورود قوه قضائيه درست بوده است؟ به قول كواكبيان شما 300 جلسه بگذاريد و درو هم چايي بخوريد تا مشكل سهامداران حل نشود فايده ندارد. وزیر کشور وقتی بگذارد و این موضوع را حل کند.

در این زمان گويا وزير كشور درخواست كرده بود كه صحبت كند و مطهری خطاب به او گفت: این مساله خلاف آیین نامه است که وزیر بار دیگر صحبت کند اما با توجه به اینکه خود من صحبت کرده‌ام شما نیز صحبت کنید.

رحمانی فضلی در حالی که میکروفن او خاموش بود سخنانی بيان كرد و پس از آن مطهری از قول وزير گفت که وزیر می‌گوید من نمی‌توانم قولی بدهم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین