کد خبر: ۱۳۱۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵
علی خرم، استاد حقوق بین الملل درباره علت عقب نشینی ترامپ به آفتاب یزد می گوید: «علت این عقب‌نشینی آن است که ترامپ از طریق حزب بالا نیامده است. او دو راه بیشتر ندارد یا باید تکروی کند و نظر شخصی خود را ادامه دهد یا تسلیم حزب جمهوری‌خواه شود.
  بالاخره انتظارات به پایان رسید و دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا اولین مصاحبه خود را انجام داد. او در این مصاحبه برنامه‌های آینده خود را اعلام کرد و خطاب به معترضان گفت که از ریاست جمهوری او نهراسند و آنچه گذشت زمان جدایی میان آنها را کمتر خواهد کرد. ترامپ همچنین اعلام کرد که افزایش آزارهای نژادی علیه مسلمانان و لاتین‌تبارها در آمریکا او را «ناراحت» کرده است و خواهان پایان دادن به این خشونت‌هاست. این طور به نظر می رسد که ترامپ سعی در آن دارد که خود را آنگونه نشان دهد که پیش از انتخابات نبوده است. اما چه چیز او را به عقب نشینی واداشته است؟ آیا حالا که او رئیس جمهور آمریکا شده شعارهایش را فراموش کرده است؟

ولین سخنرانی، اولین عقب نشینی

از همان زمان که آرای ایالت ها شمرده شد و ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا برای سخنرانی کوتاهی به کمپین حامیانش رفت، سخنرانی‌ای را انجام داد که کسی انتظارش را نداشت. او اعلام کرد که خواهان پیدا کردن زمینه های مشترک با کشورها خواهد بود و نه درگیری و خصومت. او گفت که با همه روابط خوبی خواهد داشت و به جامعه بین‌الملل گفت علی‌رغم اولویت منافع آمریکا با همه تعامل خواهد کرد.

ترامپ خود را رئیس جمهور همه مردم آمریکا معرفی کرد؛ او گفت که به خانواده کلینتون احترام می‌گذارد و به نظرش اوباما انسان باهوش و خوبی است، در حالی که پیش از این او را دروغگو و هیلاری کلینتون را فاسد خوانده بود.

او همچنین خطاب به افرادی که نسبت به ریاست جمهوری او و ایجاد شکاف در کشور ابراز نگرانی کرده‌اند، گفت: به هیچ وجه نترسید. ما قرار است کشور را به اوج برگردانیم اما در حال حاضر به هیچ وجه وحشت نکنید.

**تغییر 360درجه

همانطور که همگی می‌دانیم این سخنان و واکنش‌ها از ترامپ زمین تا آسمان با آن ترامپی که در زمان انتخابات می‌شناختیم تفاوت دارد و می‌توان این سخنان را عقب نشینی ترامپ دانست، اما آیا این عقب نشینی برای فرونشاندن خشم تظاهرکنندگان است یا علت دیگری دارد و آیا این عقب نشینی سبب از دست رفتن اعتماد کسانی که مجذوب این شعارها شده‌اند، نمی‌شود؟

علی خرم، استاد حقوق بین الملل درباره علت عقب نشینی ترامپ به آفتاب یزد می گوید: «علت این عقب‌نشینی آن است که ترامپ از طریق حزب بالا نیامده است. او دو راه بیشتر ندارد یا باید تکروی کند و نظر شخصی خود را ادامه دهد یا تسلیم حزب جمهوری‌خواه شود.

دو دستیاری که ترامپ انتخاب کرده هر دو از تندروهای جمهوری‌خواه هستند که نشان می‌دهد او تسلیم حزب شده است.»

وی در ادامه افزود: «به ویژه بخش تندرو حزب به نام تی پارتی که در واقع آنها برای ترامپ دولت معین می‌کنند. از این نظر وقتی ترامپ تسلیم حزب شود دیگر نمی‌تواند ترامپ قبل از انتخابات باشد. او به عنوان رئیس‌جمهوری که به حزب وابسته است باید درصدد آرام کردن مردم برآید. از آن طرف نیز چون تظاهرات بسیاری در شهرهای مختلف آمریکا برعلیه او شده است، سعی می‌کند آرامش را برگرداند و از آنکه حزب جمهوری خواه و مردم علیه او نشوند پرهیز کند، بنابراین طی روزهای آینده باز هم از او عقب‌نشینی خواهیم دید و او سعی خواهد کرد تا مواضعش را معتدل تر کند.»او در پاسخ به این سوال که آیا این عقب‌نشینی سبب خواهد شد تا رای‌دهندگان به او از ترامپ ناامید شوند، گفت: «این امر یک سال طول می‌کشد. برای مثال در مورد این اظهارنظر او که گفته بود بین مکزیک و آمریکا دیوار می‌کشم و پول آن را مکزیک می دهد یا آنکه حدود 25 میلیون نفر مهاجران لاتین تبار را از کشور بیرون می‌کنم باید بگویم که او قادر نخواهد بود به این وعده‌ها عمل کند و همین باعث خواهد شد تا آمریکایی‌هایی که فکر می‌کردند ترامپ مهاجران را بیرون خواهد کرد و برای آنها شغل ایجاد می‌کند متوجه می‌شوند که وضعیت تغییری نکرده است و از ترامپ دور می‌شوند. اما این پروسه حداقل یک سال طول خواهد کشید.»

خرم در پاسخ به این سوال که ترامپ گفته است طرح کشیدن دیوار بین مکزیک و آمریکا را حتما عملی خواهد کرد، آیا او هم می‌خواهد هم دل طرفدارانش را به دست بیاورد و هم تظاهرکنندگان را، می‌گوید:

«ترامپ حرف‌های گنده‌گنده‌ای زده است و برای این حرف‌های گنده‌گنده باید جست‌وجو کند و ببیند که کدام یک از این وعده‌ها را می‌تواند عملی کند و با کدام یک از آنها جمهوری خواه‌ها مخالفت ندارند. بعید است با طرح کشیدن دیوار بین آمریکا و مکزیک، جمهوری خواهان موافقت کنند مگر آنکه او این کار را با پول شخصی خود انجام دهد که آن هم آنقدر عدد بالایی دارد که از پس آن نیز برنخواهد آمد. پس ترامپ مجبور است به یک یک شعارهایی که داده است پس بگیرد و در این صورت به موجودی معمولی تبدیل خواهد شد.»

وی در ادامه گفت:«ممکن است ترامپ آن قدر تسلیم حزب خود شود که حزب او را تعدیل کند. ترامپ یک سال دیگر ترامپ شش ماه گذشته نخواهد بود. اگر چنین شود او دیگر برای حزبش ضرری نخواهد داشت و کنترل می‌شود.» وی درادامه سخنانش گفت: «جمهوری خواهان سعی دارند با کاندیدایی که برنده انتخابات شده است برای خود فرصت ایجاد کنند و نمی‌توان پیروزی ترامپ را پیروزی جمهوری خواهان دانست وباید گفت رای بالای جمهوری خواهان در سنا و کنگره سبب کنترل بیشتر ترامپ خواهد شد.»

همانطور که همگی می‌دانیم سخنان و واکنش‌های جدید ترامپ زمین تا آسمان با آن ترامپی که در زمان انتخابات می‌شناختیم تفاوت دارد و می‌توان این سخنان را عقب نشینی ترامپ دانست، اما آیا این عقب نشینی برای فرونشاندن خشم تظاهرکنندگان است یا علت دیگری دارد

علی خرم: علت این عقب‌نشینی آن است که ترامپ از طریق حزب بالا نیامده است. او دو راه بیشتر ندارد یا باید تکروی کند و نظر شخصی خود را ادامه دهد یا تسلیم حزب جمهوری‌خواه شود

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین