کد خبر: ۱۳۱۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
در اين شورا آن يكدستي شوراي گذشته را كه عامل حركت‌هاي هياتي، پوپوليستي و غيرقانوني شده بود، شاهد نبوديم و بخشي از شفاف‌سازي‌هايي را كه انجام شده بايد مرهون حضور اصلاح‌طلبان در شوراي شهر فعلي بدانیم.
 بحث داغ روزهاي اخير به جز انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا، مباحث و مسائلي است كه در شهرداري و شوراي شهر تهران گذشته و مي‌گذرد؛ مانند واگذاري املاك شهرداري كه سبب چالش‌هايي در شوراي شهر پايتخت شد. شوراي شهر همواره براي اصلاح‌طلبان و اصولگرايان از اهميت ويژه‌اي برخوردار بوده است؛ چرا كه تعيين شهردار و تصميمات درباره مسائل شهري اگرچه در ظاهر موضوعي اجتماعي است؛ اما در عرصه سياسي جايگاه خاص خود را دارد و اكنون كه انتخابات شوراهاي شهر پنجم نزديك است، فعالان سياسي مشغول تصميم‌گيري براي چگونگي ورود به اين انتخابات هستند. درباره موضوع انتخابات شوراي شهر و حاشيه‌هايي كه اين روزها در اطراف ساختمان خيايان بهشت وجود دارد، غلامرضا انصاري عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر با «آرمان امروز» به گفت‌وگو پرداخته است كه در ادامه مي‌خوانيد.

به نظر مي‌رسد ساختمان خيابان بهشت يعني شوراي شهر تهران روزهاي آرامي را پشت سر نگذاشته است. دليل اين موضوع چه بود؟

برخي دنبال مشكل‌سازي هستند، اما كار شوراي شهر به شكل طبيعي پيش مي‌رود.

منظورتان از اين برخي كه به دنبال مشكل‌سازي هستند، چه کسانی هستند؟

برخي حيات خود را در جنجال مي‌بينند و آرزويشان اين است كه جوي در جامعه به وجود بياورند كه مشاركت مردم را دچار چالش كنند و مردم را از صندوق‌هاي راي فراري دهند. با توجه به شرايطي كه در دولت‌هاي نهم و دهم پديد آمد و به سبب آن، مشاركت مردم كاهش يافت، عملا كل جامعه متحمل خساراتي شد كه غيرقابل انكار است و همه شاهد و ناظر آن بودند.

اكنون که ۳ سال و اندي از فعاليت دولت يازدهم گذشته است، چه تغييراتي در ذهنيت مردم با توجه به عملكرد اين دولت ايجاد شده است؟

امروز مردم فهميده‌اند كه خودشان مي‌توانند شرايطي را در جامعه پديد آورند كه كيفيت خدمات و شرايط بهتر زيستن به وجود بيايد. بنابراين درچنين شرايطي، آنهايي كه به دنبال اين هستند تا تجربه شوراي اول و دوم را تكرار كنند، خواب پريشاني مي‌بينند كه تعبير نخواهد شد و مردم با هوشياري در انتخابات شوراي پنجم حضور پررنگي خواهند داشت. با توجه به اين شرايط بايد نتيجه گرفت كه در برگزاري انتخابات شوراي شهر پنجم، مشكلي ايجاد نخواهد شد و هرچه اين هوچیگري‌ها بيشتر ادامه پيدا كند، دلواپسان ماهيت خود را بيش از پيش براي مردم هويدا خواهند كرد.

شما براي شوراي شهر كانديدا خواهيد شد؟

اگر خدا بخواهد و مردم راي دهند، كانديدا مي‌شوم.

بالاخره تكليف ليست اصلاح‌طلبان براي انتخابات شوراي شهر چه شد؟

ما در قالب ائتلاف حركت خواهيم كرد. شوراي عالي اصلاح‌طلبان ضوابط را مشخص مي‌كند و قطعا ليست شوراي شهر در چارچوبي خواهد بود كه كيفي‌ترين، كارآمدترين و با تجربه‌ترين افراد در عرصه انتخابات شورا حضور پيدا كنند تا بتوانند با برنامه‌اي خوب به هدف برسند.

عملكرد شوراي شهر چهارم در مقايسه با شوراهاي شهر قبلي چطور بود؟

در اين شورا آن يكدستي شوراي گذشته را كه عامل حركت‌هاي هياتي، پوپوليستي و غيرقانوني شده بود، شاهد نبوديم و بخشي از شفاف‌سازي‌هايي را كه انجام شده بايد مرهون حضور اصلاح‌طلبان در شوراي شهر فعلي بدانیم. اميدواريم كه بتوانيم با قاطعيت بيشتر و برنامه هدفمندتري كه در حال تدوين است، آينده‌اي بهتر و بانشاط‌‌تر براي مردم تهران فراهم كنيم.

از فضايي صحبت كرديد كه دلواپسان در آن براي عدم برگزاري انتخابات مطلوب تلاش مي‌كنند، اما چرا اصلاح‌طلبان شورا براي رفع تلاش‌هاي آنها تلاشي ندارند؟

قرار نيست هميشه به دنبال موج ايجاد شده حركت كنيم. وظيفه ما سالم و روشن‌سازي وحركت بر مدار قانون است. بايد با توجه به سوگندي كه يادكرديم، از حقوق مردم دفاع كنيم. بنابراين مطمئن باشيد كاملا هوشمندانه در جهت آن سوگند حركت خواهيم كرد. اگر بي‌ادبي و حركات غيراخلاقي انجام مي‌شود، بهترين واكنش در برابر آنها سكوت است.

از مقوله شهري دور شويم و به انتخابات آمريكا بپردازيم. دلواپسان چنين القا مي‌كنند كه پيروزي ترامپ در انتخابات آمريكا به ضرر آقاي روحاني در انتخابات ۹۶ است. چنين تاثيري را بايد باور كرد؟

رفتار پوپوليستي كه در آمريكا شاهدش بوديم، در دوران قبل از دولت آقاي روحاني در كشور خودمان هم مشاهده شد كه بيشترين آسيب آن به مردم و جامعه ايران وارد آمد. اگر قرار باشد كه حركت‌هاي بدون برنامه و منطق در مديريت آينده آمريكا اتفاق بيفتد، بيشترين ضرر را مردم آمريكا پذيرا مي‌شوند. اگر متوليان سياست خارجي اجازه پيدا كنند هوشمندانه، با تدبير و با صلابتي كه در حوزه سياست خارجي شاهد آن بوديم، در چارچوب برجام هم حركت كنند، به‌طور قطع و يقين ضرري نخواهيم كرد و مي‌توانيم بيشترين بهره را ببريم. يادمان نرود ترامپ، تاجر است، منافعش را مدنظر دارد و اهل معامله است. اگر به شكل صحيح و هوشمندانه بتوانيم مذاكره كنيم و از ظرفيت مذاكره نهايت استفاده را ببريم، سود بيشتري عايد ايران خواهد شد. نبايد فراموش كرد آن دسته از هوچیگران و جنجال‌آفرينان كه دچار چالش شدند، هوچیگري و جنجال‌آفريني‌هايشان نه تنها به نفع گروه‌هاي دلواپس نيست، بلكه به ضرر كليت جامعه خواهد بود.

اصلاح‌طلبان بارها از آقاي روحاني به عنوان كانديداي نهايي خود در انتخابات ۹۶ نام برده‌اند. تاثير پيروزي آقاي ترامپ بر آراي آقاي روحاني را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

راي آوردن يك شخصيت پوپوليست در آمريكا، راي آقاي روحاني را افزايش خواهد داد؛ چرا كه مردم احساس خطر خواهند كرد و تلاش مي‌كنند جامعه به سمت يك جريان پوپوليستي و دلواپسانه حركت نكند. با تدبير، انديشه، درايت و برنامه مي‌توانيم با چالش‌هاي جديد مقابله مثبت داشته باشيم. ان‌شاءا... در انتخابات ارديبهشت، آراي آقاي روحاني افزايش خواهد داشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین