|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۱۳۱۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲
به گفته این منابع مذاکرات میان عون و حریری درباره قواعد سیاسی اصلی است که چارچوب کلی دولت وفاق ملی را تشکیل می‌دهد.
منابع سیاسی لبنان پیش‌بینی کردند که طی روزهای آینده ساختار دولت جدید لبنان با ریاست سعد حریری مشخص شود.

به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، منابع سیاسی لبنانی اعلام کردند که سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان در حال گفتگو با میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان برای تشکیل دولت است و احتمالا طی دو روز آینده نشانه‌هایی از ساختار کابینه وی آشکار شود.

به گفته این منابع، سعد حریری به مشارکت جریان "المرده" به رهبری سلیمان فرنجیه در دولت پایبند است و در این باره هیچ مشکلی با میشل عون ندارد. میشل عون نیز هیچ ارتباطی با شایعات اخیر درباره وتوی وی علیه سلیمان فرنجیه برای شرکت در دولت ندارد.

این منابع تأکید کردند: میشل عون نخستین کسی بود که خواهان گشودن صفحه جدیدی در لبنان شد.

این منابع به فضای مثبتی که بر نشست حریری و نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در مقر دوم ریاست پارلمان در "عین التینه" حاکم بود، اشاره و تأکید کردند که نشست آن‌ها نشان می‌دهد ساختار کابینه جدید طی دو روز آینده مشخص خواهد شد.

به گفته این منابع هرگونه اختلاف زودگذری میان بری و حریری زیاد طول نخواهد کشید چرا که روابط این دو بسیار قوی است.این مسئله درباره روابط حریری با ولید جنبلاط، رئیس حزب "سوسیال ترقی‌خواه " نیز صدق می‌کند؛ چرا که هیچ کدام از آن‌ها از دیگری بی‌نیاز نیست و همکاری‌شان به ویژه در این مرحله حساس ضروری است.

این منابع فاش کردند که حریری تمایل دارد زنان نیز در دولت وی شرکت داشته باشند. وی به همگان در دیدارهای رسمی یا غیر رسمی گفته که می‌خواهد پستی به امور زن و خانواده اختصاص داده شود.

حریری نه تنها می‌خواهد زنان در دولت شرکت داشته باشند بلکه حتی می‌خواهد حدود ۲۰ درصد زنان عضو پارلمان باشند.

این منابع بعید ندانستند که کابینه وزارتی از ۲۴ وزیر تشکیل شود که البته نهایی کردن این موضوع به تکمیل مذاکرات بستگی دارد. قرار است عون و حریری به زودی دیداری داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که آیا این ساختار را می‌توان به صورت نهایی اجرا کرد یا باید تعداد وزرای دولت به ۳۰ تن افزایش یابد.

همچنین منابع سیاسی از وجود توافق مکتوبی میان "جریان آزاد ملی" و "القوات اللبنانیه" درباره برابری میان این دو در تعداد وزارتخانه‌ها و توزیع پست‌ها خبر می‌دهند. جریان آزاد ملی وجود چنین توافقی را انکار می‌کند اما به نظر می‌رسد که چنین توافقی وجود دارد.

به گفته این منابع مذاکرات میان عون و حریری درباره قواعد سیاسی اصلی است که چارچوب کلی دولت وفاق ملی را تشکیل می‌دهد.

همچنین منابع می‌گویند حزب الکتائب با رهبری سامی الجمیل پیش از آنکه میشل عون رئیس‌جمهور شود با وی به توافقی رسیده بود مبنی بر اینکه در قبال رأی دادن به عون در دولت شرکت داشته باشد. اما حزب الکتائب از این توافق شانه خالی کرد و به میشل عون رأی نداد. الکتائب همچنان مشغول بررسی موضع خود درباره شرکت در دولت است هرچند که علنا اعلام کرده که بیش از یک وزیر در دولت جدید خواهد داشت.

هرچند که به نظر می‌رسد نشانه‌های دولت جدید لبنان طی دو روز آینده مشخص شود اما تشکیل این دولت احتمالا مدت زمان زیادی به طول بینجامد چرا که برخی طرف‌ها خواهان پست‌های اضافی هستند.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین