کد خبر: ۱۳۱۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
در زمان جنگ ایران و عراق، ما بسیار به منطقه‌های جنگی می‌رفتیم و خاطرم هست که حتی یک برگه مأموریت هم نداشتیم. خیلی از خبرنگاران جامعه اطلاع‌رسانی آن دوره در این شرایط از بین رفتند و در آن زمان نتوانستند به حقی که باید برسند؛ مشایخی و بغدادی چه شدند؟
«محسن خزایی» نه نخستین کسی است که در چنین موقعیت‌هایی کشته می‌شود و نه آخرین نفر خواهد بود. خبرنگاری جنگِ رفتن به دل خطر است، تنها جنگ است و گلوله و موشک و آرپی‌جی، هر دو طرف میدان جنگ شلیک می‌کنند و فرد هرطرف که باشد ممکن است مورد اصابت و آسیب قرار گیرد. این نوع روزنامه‌نگاری کار شجاعانه‌ای است و یکی از دشوارترین و خطرناک‌ترین انواع روزنامه‌نگاری به حساب می‌آید. اتفاقی که افتاده این است که یک انسان در هر سنی، دیگر رابطه‌اش با این دنیا قطع شده و بازماندگان او تحت‌الشعاع این اتفاق قرار می‌گیرند. اگر انجمن های صنفی و نهادهای حمایتی فعال باشند وظیفه‌شان پیگیری راه‌های قانونی، اداری و سیاسی است اما اخذ حقوق خبرنگار درگذشته و تأمین مسائل مالی خانواده مرحوم برعهده آنها نیست؛ مسئول تمام عواقب این حادثه نیز سازمانی است که خبرنگار را اعزام کرده و این سازمان موظف است نیازهای بازماندگان فرد را تأمین کند. به طور مثال در کشور ما هم مطمئناً قوانینی وجود دارد، به‌عنوان مثال می‌دانیم که به خانواده شهید کربلایی رسیدگی کرده‌اند اما من از کم و کیف آن بی‌خبرم چون خودم تاکنون به این موضوع مبتلا نشده‌ام. البته به طور مثال در فیلیپین تشکیلات رسانه‌ای با کمک‌های مردمی این کار را انجام می‌دهند. یک خبرنگار بقیه عمر طبیعی‌اش را هدیه می‌کند به سازمان کارفرما، در حالی که این بقیه عمر می‌توانست در اختیار خود او و خانواده‌اش باشد؛ فرستادن روزنامه‌نگار به فضای جنگ وظیفه سنگینی است و عواقب زیادی دارد که کارفرما باید تقبل کند. در کشورهای دیگر که قوانین مشخص‌تری در این زمینه دارند بعد از چنین حادثه‌ای به خانواده و بازماندگان خبرنگار کشته‌شده بسیار رسیدگی می‌شود و اهمیت زیادی برای آنها قائل خواهند شد.

در زمان جنگ ایران و عراق، ما بسیار به منطقه‌های جنگی می‌رفتیم و خاطرم هست که حتی یک برگه مأموریت هم نداشتیم. خیلی از خبرنگاران جامعه اطلاع‌رسانی آن دوره در این شرایط از بین رفتند و در آن زمان نتوانستند به حقی که باید برسند؛ مشایخی و بغدادی چه شدند؟ گودرزی چه سرنوشتی پیدا کرد؟ در روزنامه‌نگاریِ جنگ، ساعتی که از خانه بیرون می‌زنی و راه می‌افتی باید این را در نظر داشته باشی که این راهی خطرناک و پر از درگیری است.

خدا رحمت کند عزیزانی چون شهید خزایی که در این شغل پرخطر، در راه انجام وظیفه حرفه‌ای خودشان از بین رفتند.
مراسم تشییع پیکر شهید محسن خزایی، امروز ساعت 9:30 صبح در مسجد بلال سازمان صداوسیما برگزار می شود.

علی‌اکبر قاضی زاده 

استاد روزنامه نگاری

منبع: ایران



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین