کد خبر: ۱۳۱۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹
ترکیه هرگز نمی‌خواهد که روابطش با عراق دچار مشکل شود اما همه باید بدانند که نباید بی‌عدالتی رخ دهد. 1.5 میلیون سنی عرب، 400 هزار ترکمان و 100 هزار کرد در موصل هستند. ما باید از آن‌ها حمایت کنیم.
رئیس‌جمهوری ترکیه با استقبال از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد به نظر می‌رسد دولت ترامپ از پیشنهادهای ترکیه درباره حل بحران سوریه و عراق حمایت بیشتری می‌کند.

 خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) گزارش کرد: «رجب طیب اردوغان به هنگام بازگشت از سفر رسمی خود به بلاروس در جمع خبرنگاران درباره پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت کسانی که در خیابان‌ها نسبت به پیروزی ترامپ اعتراض می‌کنند، در واقع نشان می‌دهند که در قبول روند دموکراتیک انتخابات ناکام مانده‌اند. این اعتراضات به زودی پایان خواهد یافت.»

رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: «در دوران برگزاری مبارزات انتخاباتی در آمریکا، آنکارا طرف هیچ یک از کاندیداها را نگرفت. برای ترکیه هیچ فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس‌جمهوری شود، روابط دوجانبه نیز همانند گذشته ادامه خواهد یافت. ما معتقدیم تلاش برای ارتباط گیری با یکی از کاندیداها پیش از برگزاری انتخابات کار مناسبی نیست. ما این اطمینان را داده‌ایم که هرکسی را که مردم آمریکا به‌عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب کنند، ما نیز با وی همکاری خواهیم کرد.»

اردوغان با تاکید بر کمک اعضای فتح‌الله گولن (رهبر مخالفان دولت ترکیه) به هیلاری کلینتون در دوران رقابت‌های انتخاباتی‌اش گفت: «آمریکایی‌ها اعلام کردند که در این مورد تحقیقات انجام خواهد شد.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان گفت‌وگوی تلفنی‌اش با دونالد ترامپ پس از پیروزی در انتخابات آمریکا گفت: «من این موفقیت را به وی تبریک گفتم. قرار است او در 20 ژانویه (1 بهمن) به‌طور رسمی ریاست‌جمهوری را تحویل بگیرد. ممکن است پیش از این زمان مذاکراتی با وی داشته باشیم. من امیدوارم که ترکیه از کشورهایی باشد که ترامپ بعد از عهده‌گیری ریاست‌جمهوری در اولین فرصت به آنجا سفر کند.»

وی درباره عراق نیز گفت: «ترکیه هرگز نمی‌خواهد که روابطش با عراق دچار مشکل شود اما همه باید بدانند که نباید بی‌عدالتی رخ دهد. 1.5 میلیون سنی عرب، 400 هزار ترکمان و 100 هزار کرد در موصل هستند. ما باید از آن‌ها حمایت کنیم. اعزام نظامیان ترکیه به مناطق مرزی در ارتباط با تلاش‌های ما در حمایت از مبارزه گروه‌های میانه‌رو با داعش است. ما از نزدیک تحولات سنجار، تل‌عفر و موصل را دنبال می‌کنیم. کمپ نظامی ما در بعشیقه برای کمک به محلی‌های آن منطقه وارد عمل شده است. در پاسخ به کسانی که از ما می‌خواهند این کمپ را ترک کنیم جوابمان نه است. ما نیروهای خود را برای آموزش نیروهای محلی اعزام کرده‌ایم. این گروه‌های آموزش دیده در مبارزه با داعش کلیدی هستند. ما نمی‌توانیم آن‌ها را نادیده بگیریم.»

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین