|
|
امروز: دوشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۱۳۱۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
این میزان نفر ساعت کار در قالب اشتغال زایی مستقیم روزانه 600 نفر عمدتا نیروهای بومی خرمشهر در قالب پیمانکاران اجرایی و ناظرین ساخت این سکوها آنهم در شرایط آب و هوایی نامناسب، صورت گرفته که این خود نشانگر تحقق اقتصاد مقاومتی است.
عرشه 2هزارو 600 تنی فاز 20 پارس جنوبی پس از رسیدن به موقعیت مخزن پارس جنوبی، روز شنبه بر روی جکت خود در آب های خلیج فارس با موفقیت نصب شد.

 این عرشه که ساخت آن با همت متخصصان ایرانی انجام شده است روز سه شنبه 3 آبان ماه پس از عملیات موفق بارگیری، از یارد صنعتی شرکت تاسیسات دریایی ایران توسط بارج ابوذر 110 به خلیج فارس رسیده است و با نصب آن روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت خواهد کرد.

کشتی اوشنیک 5000 بزرگ ترین کشتی لوله گذار و نصاب که متعلق به شرکت تاسیسات دریایی است، با حضور در موقعیت مخزن و پس از رسیدن شناور حامل سکوی 20، این عرشه را بر روی جکت خود نصب کرده است.

عملیات هوکاپ و راه اندازی سکوی ٢٠ بلافاصله پس از نصب آغاز شده و این سکو هم اکنون به ایستگاه پایانی توسعه رسیده است.

سرپرست فازهای 20و21 پارس جنوبی گفت: این سکو تا نیمه ماه بهمن امسال یعنی کمتر از 3 ماه پس از عملیات نصب ، راه اندازی می شود.

علیرضا عبادی افزود:سهم فازهای 20و21 از پارس جنوبی دو سکو، هر کدام با ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب گاز است که تمامی مراحل ساخت، بارگیری، نصب و راه اندازی آنها نتیجه تلاش و باور متخصصان ایرانی بوده و تحت نظارت تیم های کنترل کیفیت حاصل شده است.

وی یادآورشد:برای ساخت سکوهای فازهای 20و 21پارس جنوبی بیش از 6،3 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه زمان صرف شده است.

عبادی اظهارداشت: این میزان نفر ساعت کار در قالب اشتغال زایی مستقیم روزانه 600 نفر عمدتا نیروهای بومی خرمشهر در قالب پیمانکاران اجرایی و ناظرین ساخت این سکوها آنهم در شرایط آب و هوایی نامناسب، صورت گرفته که این خود نشانگر تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: استفاده حداکثری از توان و ظرفیت های تولیدکنندگان داخلی در ساخت دو سکوی 20و21 باعث شده است تا برای اولین بار سیستم های کنترل این سکوها شامل ( ای سی دی ، دی سی اس، اف و جی) که نقش کنترل تمامی سازوکارهای سکو را برعهده دارند و به نوعی قلب سکو محسوب می شوند توسط یکی از شرکت های ایرانی طراحی، ساخته و نصب شود.

سرپرست فازهای 20و21 پارس جنوبی اظهارداشت:عرشه غول پیکیر فاز 20 پارس جنوبی، 1300 تن سازه فلزی ، 42 هزار اینچ قطر لوله کشی، 600 تن تجهیزات مکانیکی ، 90 کیلیومتر کابل کشی، 900 عدد تجهیز برقی و ابزار دقیق را در خود جا داده است.

وی گفت:علاوه براین جکت 4 پایه و پایل ها 3200 تن وزن دارد و برای ساخت آن 467 هزار نفر ساعت زمان صرف شده است.
این مقام مسئول اضافه کرد: برای ساخت انسیلاری هرفاز هم 223 هزار نفر ساعت زمان صرف شده و 2هزار و 250 تن سازه فلزی،4هزار و 100 اینچ قطر لوله کشی و یک کیلومتر کابل کشی در این مرحله انجام شده است.

سرپرست طرح توسعه فازهای 20و 21 پارس جنوبی گفت:این بخش از فعالیت ها شامل عرشه میانی (بی اس پی )و عرشه مشعل (اف اس پی ) هر کدام به وزن 75 تن ، 2 جکت سه پایه (بی اس پی ) و (اف اس پی ) با پایلها هر کدام به وزن 800 تن، 2 پل ارتباطی هر کدام به وزن 160 تن و مشعل هر کدام از سکوها به وزن 150 تن است.

در بخش فراساحل طرح ساخت 2سکوی دریایی در مجموع شامل 22 حلقه چاه، دو رشته خط لوله 32 اینچی انتقال گاز از سکوهای اصلی به پالایشگاه خشکی در مجموع به طول تقریبی 210 کیلومتر، دو رشته خط لوله 4.5 اینچ دریایی جهت انتقال گلایکول درمجموع به طول تقریبی 210 کیلومتر و کابل دریائی (فیبر نوری) جهت اتصال سکوهای دریائی به SPIFON1، درمجموع به طول 26کیلومتر در دستورکار بوده است.

به گفته عبادی فعالیت های باقیمانده خطوط لوله دریا و راه اندازی خط لوله فاز 21 تا پایان آبان ماه و خط لوله فاز 20 تا دی ماه سال جاری به پایان می رسد.

او درباره اجرای خط لوله بخش خشکی فازهای 20و 21 هم گفته عملیات اجرایی لوله های 32 و 4 اینچ خط لوله خشکی این فازها به طول کلی 12 کیلومتر با وجود موانع متعدد از جمله جاده های اصلی و فرعی پالایشگاه های منطقه، کابلها و لوله های زیر زمینی به پایان رسیده است.

راه اندازی سکوی یک میلیارد فوت مکعبی فاز 21 نیز در حال اتمام بوده و تا پایان ماه جاری تحقق می یابد.

درحالی فعالیت های بخش فراساحل فازهای 20و21 به مراحل پایانی خود رسیده که بخش پالایشگاهی این فازها هم درتدارک میزبانی تمام و کمالی برای دریافت گاز ارسالی از حوزه دریاست.

4 ردیف شیرین سازی وظیفه پالایش گاز ترش را برعهده دارند.ردیف اول شیرین سازی ماه های گذشته با گاز ترش فازهای 6تا 8 راه اندازی شد.

ردیف دوم هم هم اکنون در شرایط مناسبی برای راه اندازی پس از دریافت خوراک از فراساحل قرار دارد. این دو ردیف یک میلیارد فوت مکعب گاز سکوی 21 را پالایش و به واحد ارسال گاز یا همان یونیت 106 ارسال می کنند.

نکته قابل توجه در بخش پالایشگاهی فازهای 20و21 این است که یونیت های زیست محیطی از جمله بازیافت گوگرد از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده و بنا براعلام سرپرست این فاز تلاش می شود تا پیش از ورود گاز ترش از حوزه دریا راه اندازی واحد آغاز شود.
به دلیل پیچیدگی فعالیت های ساخت این واحدها و نیاز به کاربرد تجهیزات حساس، راه اندازی این واحد ها عموما زمان زیادی را صرف می کند.
راه اندازی به موقع واحدهای زیست محیطی فازهای 20و21 اتفاقی بسیار خوب برای جلوگیری از ورود مواد آلاینده به منطقه پارس جنوبی است.

اقدامی که به گفته عبادی مورد تاکید ویژه شرکت نفت و گاز پارس قرار داشته و باعث شده است تا برنامه توسعه واحدهای جانبی یونیت های زیست محیطی این فاز و سایر فازهای پارس جنوبی از طرف کارفرما به پیمانکاران ابلاغ شود.

فازهای 20و21 پارس جنوبی آخرین طرح توسعه ای است که در منطقه پارس یک درحال اجرا بوده و با تکمیل آن پرونده توسعه فازهای این منطقه بسته می شود.

مدیرعامل و مجریان شرکت نفت و گاز پارس اخیرا اعلام کرده اند طبق برنامه ریزی های انجام شده پس از تکمیل فعالیت های اجرایی در راستای برداشت از میدان مشترک، توسعه و ارتقای سطح کیفی واحدهای زیست محیطی پالایشگاه ها در دستور کار قرار می گیرد.

علاوه براین برنامه های تکمیلی این شرکت در راستای تولید پایدار و حفظ زنجیره ارزش با ساخت اولین سکوی فشار افزای پارس جنوبی در فاز 11 آغاز خواهد شد.

آنطور که محمد مشکین فام گفته است ، 20 سکوی افزایش فشار در سال های آینده جهت جلوگیری از افت فشار در پار جنوبی باید ساخته شود.

طرحی که امید می رود با اجرای آن برای نخستین بار درفاز 11 پارس جنوبی، نوید بخش ورود تکنولوژی نوینی در عرصه ساخت سکوهای غول پیکیر فشار افزای در ایران باشد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین