|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۱۳۰۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: «شبکه‌های ماهواره‌ای مانند بی‌بی‌سی و من و تو و...، در سال‌های اخیر تحریف تاریخ معاصر را جدی گرفته‌اند و برای مقابله با این دشمنی‌ها باید ما هم تاریخ را جدی‌تر بگیریم.»
جلسه 125 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلام‌علی حداد عادل رئیس این شورا برگزار شد.

 به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه، عناوین و سرفصل‌های درسی رشته تاریخ ایران در مقطع کارشناسی بررسی شد.

در بخشی از گزارش شورا درباره این رشته، به چرایی و فلسفه راه‌اندازی آن اشاره شد و درباره برخی از سرفصل‌های آن مانند فلسفه نظری تاریخ، فلسفه علم تاریخ، تاریخ در قرآن، کلیات تاریخ و تمدن اسلامی و تاریخ عصر نبوت بحث و گفت‌وگو شد.

در بخش دیگری از این گزارش تقویت نگاه انتقادی به متون غیربومی و پیش‌بینی ضمانت‌های لازم برای تحقق اسلامی‌سازی علم تاریخ نیز مورد توجه قرار گرفته است. پس از ارائه این گزارش، غلام‌علی حدادعادل، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: «هر چند تصمیم بر آن است که در مقطع کارشناسی، گرایش وجود نداشته باشد اما رشته تاریخ با توجه به گستردگی آن از این قاعده کلی مستثنی است.»

او افزود: «در مورد تاریخ ایران باستان با رأی شورا، این گرایش در مقطع کارشناسی‌ارشد راه‌اندازی می‌شود.»

حدادعادل به لزوم توجه بیشتر به رشته تاریخ اشاره کرد و گفت: «هجمه به انقلاب اسلامی و دستاوردهای بزرگ ملت ایران با تحریف تاریخ در جریان است. متاسفانه ظرفیت فضای مجازی هم به همجمه دشمنان با انقلاب اسلامی کمک کرده است. با نگاهی مختصر به شبکه‌‌های اجتماعی متوجه می‌شویم که تحریف تاریخ معاصر از اهم سرفصل‌های تهاجم فرهنگی علیه ملت ایران و انقلاب اسلامی است. ترویج ملی‌گرایی افراطی و بزرگ‌نمایی از برخی شخصیت‌های تاریخی، نادیده گرفتن خیانت‌های رژیم پهلوی به ملت ایران، قومیت‌گرایی و ترویج چهره‌های منحرف از برنامه‌های اصلی دشمنان است.»

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: «شبکه‌های ماهواره‌ای مانند بی‌بی‌سی و من و تو و...، در سال‌های اخیر تحریف تاریخ معاصر را جدی گرفته‌اند و برای مقابله با این دشمنی‌ها باید ما هم تاریخ را جدی‌تر بگیریم.»

او به برخی از مباحث مطرح‌شده درباره اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی اشاره کرد و گفت: «پذیرش بی‌رویه دانشجو و بی‌توجهی به بازار کار به‌ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی بسیار مضر بوده است. برخی از دانشگاه‌ها با روند فعلی به آموزش عالی کشور ضربه می‌زنند.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «براساس آخرین آمار 12 درصد از دانشجویان در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم و بهداشت، 55 درصد از دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی و 33 درصد هم در سایر دانشگاه‌ها و از جمله دانشگاه‌ها پیام نور و علمی کاربردی به تحصیل اشتغال دارند.»

او به برخی از تحلیل‌های ارائه شده در مورد تحول علوم انسانی در رسانه‌ها اشاره کرد و افزود: «برخلاف این تبلیغات هدف از ارتقا و تحول علوم انسانی به معنای کنارگذاشتن کامل علوم انسانی رایج و موجود نیست. هدف از این طرح توانمندسازی علوم انسانی در حل مشکلات جامعه است. خوشبختانه روند کار تحول و ارتقای علوم انسانی که با همکاری همه نهادهای مسئول در دست انجام است یک کار کارشناسانه است که با توجه و استفاده از همه سرمایه‌های علمی کشور در حال پیگیری است. البته همه نهادهای علمی و آموزشی باید با توان بیشتری وارد میدان شوند.»

او گفت: «مطالعه تاریخ نه تنها یک فعالیت علمی بلکه یک نیاز راهبردی برای ساخت آینده است.»

در ادامه این جلسه پس از بحث و تبادل‌نظر اعضا سرفصل‌های رشته تاریخ ایران با اصلاحاتی تصویب شد.

استفاده از ابزار ادبیات داستانی در آموزش تاریخ، ترویج آموزه‌های صحیح تاریخی برای جلوگیری از برخی رفتارهای غلط برآمده از ملی‌گرایی افراطی، توجه به اندیشه اسلامی در بررسی تاریخی و توجه بیشتر به کارآمدی فارغ‌التحصیلان این رشته. توجه بیشتر به سرفصل‌های مهارتی در برنامه درسی ارائه شده برای کارآمدی هر چه بیشتر فارغ‌التحصیلان این رشته و معطوف شدن آموزش رشته تاریخ به تربیت پژوهشگر و محقق مهمترین نظرات اعضای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی بود که در این جلسه بیان شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین