|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۲
کد خبر: ۱۳۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۹
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد شبکه تشکل‌های مردم نهاد را خواستار شد و از تشکیل اتاق فکری با حضور تشکل‌های مردم نهاد، واحدهای صنعتی و دانشگاهیان در هر استان خبر داد.
معصومه ابتکار عصر امروز در نشستی با حضور سازمان‌های مردم نهاد، فعالان و کارشناسان محیط زیست با تاکید بر لزوم استمرار این جلسات اظهار کرد: خوشبختانه دولت یازدهم در موضوع به کارگیری توان، سرمایه و استعداد مردم در اداره امور کشور نگاه بسیار مثبتی داشته و مشارکت مردمی را به عنوان اصلی در اداره امور کشور قرار داده‌ است که این نگاه فضای معتدلی را برای حضور همه دیدگاه‌ها فراهم کرده است.

وی ادامه داد: سازمان‌های مردم نهاد دوران سختی را در سال‌های گذشته پشت سر گذاشته‌اند اما با این حال این تشکل‌ها سرسختانه از حقوق مردم ایران و محیط زیست که در قانون اساسی ذکر شده دفاع کرده و هزینه‌های بسیاری پرداخت کرده است که به همین دلیل در روز اول معارفه‌ام اعلام کردیم سازمان حفاظت محیط زیست نه تنها همه شکایت‌ها از رسانه‌ها و ان‌جی‌اوها را پس می‌گیرد، بلکه تمام تلاش خود را به کار می‌برد که در آینده هرگز به چنین مشکلی مبتلا نشویم و از خودسری‌ها، خودکامگی و عدم تحمل انتقاد دیدگاه مخالف مصون بمانیم.

معاون رئیس‌جمهور افزود: رشد و استمرار هر جامعه‌ای به فضای معتدل، آزاد، سالم و وجود تعامل اجتماعی در آن باز می‌گردد که اگر نتوانیم چنین فضایی را فراهم کنیم، قطعا دچار آسیب‌های بسیاری خواهیم شد، همانگونه که تاکنون نیز با این آسیب‌ها مواجه بوده‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دو رویکرد برای گسترش فعالیت سمن‌های زیست محیطی در دولت یازدهم وجود دارد، افزود: یک رویکرد دولت رویکرد کلی اجتماعی برای بست آزادی‌های مدنی و استفاده از منشور حقوق شهروندی است.

ابتکار با بیان اینکه منشور حقوق شهروندی روی سایت سازمان حفاظت محیط زیست قرار داده خواهد شد، افزود: از ‌آنجا که یکی از فصل‌های این منشور به محیط زیست باز می‌گردد آن را برای سنجش نظر فعالان محیط زیست و نهادهای مدنی بر روی سایت سازمان قرار می‌دهیم و از همه کارشناسان، دانشگاهیان و تشکل‌های زیست محیطی می‌خواهیم که دیدگاه خود را نسبت به این موضوع مطرح کنند.

وی تصریح کرد: باید از نگاه امنیتی و بسته‌ای که در گذشته وجود داشت به سوی دیدگاهی باز و توام با استقبال از ظرفیت‌های اجتماعی پیش برویم.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: رویکرد دوم در دولت یازدهم در این جهت است که بتوانیم زمینه زیست محیطی و توسعه پایدار را در دستگاه اجرایی محقق کنیم که اکنون این رویکرد باعث حذف محدودیت‌ها است و نگاهی که در گذشته نسبت به مساله محیط زیست وجود داشت دیگر نیست و به دنبال اجرای برنامه مشخص محیط زیستی در دولت جدید پیش می‌رویم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از ارائه گزارش وضعیت محیط زیست کشور برای گزارش 100 روزه ریاست جمهوری خبر داد و گفت: همچنین در اولین جلسه شورای عالی محیط زیست به افت شاخص‌های زیست محیطی (اِی جی آی) اشاره کردیم تا اقداماتی در این زمینه صورت گیرد و از شرایط دشوار فعلی خارج شویم.

ابتکار اضافه کرد: بحران آب، آلودگی هوا، خاک و آب ، گرد و غبار و مسائل مربوط به تنوع زیستی کشور که در حال حاضر شرایط بسیار نامطلوبی داشته و نیازمند یک بسیج اجتماعی جدی هستند از دیگر مسائلی است که در اولین جلسه شورای عالی محیط زیست به ‌آن اشاره شد.

وی با اشاره به برگزاری پنج نشست مشترک با ان جی اوها طی سفرهای استانی اظهار کرد: دعوت ما از ان جی اوها یک دعوت جدی و واقعی است برای اینکه با مردم همکاری و مشارکت داشته باشیم و بتوانیم وضعیت شاخص‌های زیست محیطی فعلی را به حد قابل قبول ارتقا دهیم.

وی تاکید کرد: حضور تشکل‌های مردم نهاد در سیاست‌گذاری‌ها قطعا به توانمندی، پویایی و شکل‌گیری یک نگاه تخصصی در آنها کمک خواهد کرد اما باید پیش از آن، سازوکارهای مردم‌سالار و بروکراتیک را فراهم کنیم.

معاون رئیس‌جمهور گفت: تشکل‌های مردم نهاد باید ابتدا شبکه‌ ان‌جی‌اوها را تشکیل دهند تا بتوانیم نمایندگانی به نیابت از همه تشکل‌ها را در جلسات از جمله جلسات شورای عالی محیط زیست داشته باشیم و نمی‌توانیم به هر تشکل به صورت موردی توجه کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اکنون اگر بخواهیم که چند کارشناس را به رئیس‌جمهور برای مشاوره معرفی کنم یا باید خودم شخصا این کار را انجام دهم که هیچ منع قانونی نیز ندارد و یا باید سازوکارهای دموکراتیک برای پیشنهاد نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد از سوی خود ‌آنها فراهم باشد که به همین منظور در ساخت شبکه تشکل‌های مردم نهاد تاکید کردیم.

وی تاکید کرد: هر چه به سمت شبکه‌سازی پیش برویم تاثیرگذاری ان‌جی‌اوها بیشتر خواهد بود و دیدگاه فعالان محیط زیست به عنوان نمایندگان مردم نفوذ بیشتری خواهد داشت.

وی همچنین از مکاتبه سازمان حفاظت از محیط زیست با رئیس‌جمهور و وزیر کشور برای تسهیل فعالیت‌های تشکل‌های مردم نهاد خبر داد و افزود: در مکاتبه‌ای با رئیس‌جمهور مشکلات و هزینه‌های تشکل‌های مردم نهاد را بازگو کردیم و وی سریعا رفع این موانع را خواستار شدند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: همچنین از وزیر کشور خواستیم مراحل ثبت و تاییدیه‌های قانونی تشکل‌های مردم نهاد زیست محیطی تسهیل شود و مساله شبکه‌سازی نیز در همان‌جا با وی مطرح شد.

ابتکار معرفی نمایندگان ان جی او های زیست محیطی را مطالبه فعلی دولت دانست و افزود: مهمترین نقش ان جی اوها جلب مشارکت مردمی، آموزش و اجرای طرح‌ها با کیفیتی بسیار بالاتر از نهادی دولتی است و اکنون اگر بودجه‌ای در اختیار داشته باشیم ترجیح می‌دهیم آن را برای توانمندسازی و ارتقای ساختارهای افزایش جلب مشارکت مردمی ، نظارت بهتر و ایجاد منابع درآمدی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم تک تک برای ان جی اوها هزینه کنیم یقینا اتفاق مثبتی نخواهد افتاد ، مگر آنکه انتخاب‌هایمان گزینشی باشد.

وی با تاکید بر اینکه ان جی اوها باید علاوه بر داشتن ارتباط تنگاتنگ با نهادهای دولتی فاصله خودشان را به عنوان یک سازمان غیردولتی حفظ کنند، افزود: این فاصله باید رعایت شود تا اگر جایی اشتباهی رخ داد بتوانند نسبت به آن هشدار دهند.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به تشکیل اتاق فکر در هر استان اظهار کرد: استانداری‌ها را موظف کردیم تا این جلسات را پیگیری کند.

وی تاکید کرد: برگزاری این جلسات برای این است که مردم جسارت پیدا کنند تا از حقوق خودشان دفاع کنند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین