کد خبر: ۱۳۰۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۶
این همایش روز گذشته در محل مجلس قدیم با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، دادستان کل کشور، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اهمیت منابع آبی گفت: آبخوان‌داری و آبخیزداری بسیار اهمیت دارد. مصرف آب را باید مدیریت کنیم و کشاورزی ما باید راندمان مصرف آبش را افزایش دهد.

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در همایش سیاست‌های کلی محیط زیست، اجرا و نظارت ضمن اشاره به عملکرد خوب نهادها در حوزه این سیاست‌ها گفت: ما اصل ۴۴ را هم که با تفسیر درستی از سیاست‌های رهبری فراهم شده بود، آماده کرده بودیم و اگر آن نیز همینطور که شما سیاست‌های کلی محیط زیست را پیگیری می‌کنید، پیگیری شده بود، امروز اقتصاد ما کاملاً رقابتی بود، اما متأسفانه این طور نیست و بسیاری از سیاست‌ها فقط اسمی از آنها در نوشته‌ها است.

 این همایش روز گذشته در محل مجلس قدیم با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، دادستان کل کشور، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این همایش افزود: تلاشی که محیط زیست کرد که هم در تهیه بندها و هم در پخته کردن آنها و هم در تصویب آن در مجمع نقش داشتند، کار بسیار مهمی است و در زمان مناسبی هم انجام شده است.وی ادامه داد: اگر الان دنیا نفهمیده بود که چه بر سرش می‌آید و چه آینده بدی را با اعمال خودش برای کره خاکی و آبی به وجود خواهد آورد، کار به این خوبی پیشرفت نمی‌کرد. قبلاً تلاش می‌شد امریکا را هم وادار کنند به این مسأله بپیوندد، اما حاضر نبودند. چین هنوز هم برای پذیرفتن این موضوع دشواری دارد، اما خوشبختانه امروز دنیا فهمیده است و این هم طبیعت اوضاع آفرینش است که گاهی تا طبیعت به حد خطر نرسد، مردم و جامعه آگاه نمی‌شود. تا پریشان نشود کار، به سامان نمی‌رسد. هر وقت دیدید بلاها متراکم و انبوه شد، منتظر رفع بلا باشید. آن زمان هم مردم به فکر می‌افتند و راهکار پیدا می‌کنند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: خشکسالی‌ها، این آسیب‌هایی که به تالاب‌های ما رسیده و کویرزایی که رخ داده و این هوای آلوده که مرتباً از زمین به آسمان گرد و غبار می‌فرستد، مردم را قانع کرده که باید فکری کنیم زیرا آلودگی‌ها بسیاری از مردم را مریض و فقیر کرده است.

وی ادامه داد: دنیا در آستانه یک حرکت است، اما این حرکت کار آسانی نیست. اگر این سیل‌ها، طوفان‌ها و اتفاقات سال‌های اخیر رخ نداده بود، آنها هم به این آسانی متوجه نمی‌شدند و بیشتر خراب می‌کردند. در اخبار خواندم سال‌ها است که کشورهای زیادی بحث می‌کنند که در قطب جنوب منطقه‌ای را مشخص کنیم که محفوظ بماند و هیچ دست اندازی در آن رخ ندهد. یکی از مخالفان سرسخت، شوروی سابق و حالا روسیه بود، اما سرانجام ۵۰ کشور مرتبط اجماع کردند و ۱۵۰۰ کیلومتر را تصویب کردند که آنجا طبیعتش بهم نخورد.رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به هر حال مهمترین پیروزی این است که امریکا هم به پیمانی پیوست که در دولت سازندگی نخستین اجلاسش را در آرژانتین داشتیم، اما آنطور که باید جدی گرفته نشد. این بار پیمان پاریس جدی‌تر گرفته شده و سهم‌بندی خوبی شده و پیمان‌های دیگری هم لازم است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: اگر می‌دانستیم آلودگی هوا چه بر سر ما می‌آورد اجازه نمی‌دادیم موتورسیکلت‌هایی که به اندازه یک اتوبوس آلودگی ایجاد می‌کنند، حرکت کنند یا ماشین‌هایی تولید کنیم که این همه سوخت مصرف و آلودگی تولید می‌کنند.

محیط زیست را نمی‌توان منطقه‌ای حفظ کرد

وی ادامه داد: باید از مسائل اساسی حرف بزنیم. باید کاری کنیم یک مسأله، سوخت و انرژی است با این شکل که الان انرژی تولید می‌کنیم یعنی با سوخت فسیلی و آن هم ناقص، خطر ایجاد می‌کنیم خیلی وقت است دنیا دنبال منبع انرژی است که آلودگی ایجاد نکند. مسأله دیگر آب است. در کشورهایی که دائم بارندگی و منابع آبی دارند خیلی محسوس نیست، اما حالا دیگر همه کشورها فهمیده‌اند که محیط زیست را نمی‌توان منطقه‌ای حفظ کرد ما هر چه محیط زیست خود را حفظ کنیم، وقتی همسایگان ما آلوده باشند، این آلودگی به ایران منتقل می‌شود یعنی دنیا از این نظر هم دهکده کوچکی است و کم کم دنیا برای آلوده کردن مجازات هم تعیین می‌کند.آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: در مسأله آب هم باید ببینیم چه کنیم که آب ارزان و فراوان در اختیار بشر قرار بگیرد. ما از لحاظ وظیفه دانشگاهی به فکر افتادیم در دانشگاه آزاد سیاستگذاری کنیم و در راه‌های حفظ محیط زیست گام‌های بزرگی برداریم که یکی همین مسأله انرژی است. خوشبختانه حوادث اخیر و برجام هم به داد ما رسید. الان چند کشور پیشرفته دنیا شریک شده‌اند و با این شعار که خورشید را روی زمین بیاوریم، صنعتی را دنبال می‌کنند، خیلی هزینه کرده‌اند و فرضیه‌ها درست کرده‌اند و نشد، اما حالا رسیده‌اند که یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در جنوب فرانسه می‌سازند که ۵۰ درصد هم پیشرفت کرده و قرار است نه از نوع شکاف هسته‌ای بلکه از گداخت و جوش هسته‌ای انرژی عظیم را تولید کنند. ما هم از همان زمان به فکر افتادیم و در دانشگاه آزاد با کار روی پلاسما شروع کردیم و الان حرف اول پلاسما در کشور را می‌زنیم.

مالچ پاشی برای کاهش غبار خودش بلای دیگری است

وی افزود: برای مسأله آب هم مدتی است که در شرکت‌های دانش بنیان یعنی حدود هزار شرکت و ۷۵۰۰ آزمایشگاه روی مسأله آب کار می‌کنیم. ما قبلاً غبارها را با مالچ‌پاشی تثبیت می‌کردیم، اما این خودش بلای دیگری ایجاد می‌کرد. الان به موادی رسیده‌ایم که بدون آلودگی خاک را تثبیت می‌کند. الان زمینی ۵۰ هکتاری را که کانون گرد و غبار بوده آزمایش کردیم و کاملاً تثبیت شده است.

نمی دانم چرا این سیاست آبخوان‌داری فراموش شد

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های ما وظیفه سنگینی دارند، اظهار داشت: ما قبلاً فکرهایی برای مسأله آب کرده بودیم که متأسفانه ماند و از دست ما رفت. یکی از راه‌های بسیار ارزان، آبخوان‌داری است که من نمی‌دانم چرا این سیاست آبخوان‌داری فراموش شد. باید این آبخوان داری را احیا کنیم البته راهکار فوری‌تر ما الان آن است که مصرف آب را کاهش دهیم. گیاه‌هایی که آب کافی دارند آن را درست مصرف می‌کنند، اما در کشور ما که ۹۵ درصد آب آن را کشاورزی می‌برد راندمان پایینی دارد که می‌توان راندمانش را دست‌کم ۳ برابر کرد. ما قدر آب را در گذشته ندانستیم و تازه امروز کم کم می‌فهمیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطرنشان کرد: بقیه سیاست‌های کلی که در بخش‌های مختلف ابلاغ شده، نیز باید مثل محیط زیست که آن را پیگیری می‌کند و امسال گزارش یکساله‌شان ما را خوشحال می‌کند، پیگیری شود. بقیه سیاست‌ها هم عالمانه تهیه شده و اگر همه این سیاست‌ها را مبنا قرار دهیم آن زمان است که توسعه پایدار خواهیم داشت. توسعه پایدار تنها با محیط زیست نمی‌شود و خیلی چیزها را باید رعایت کنیم تا به توسعه پایدار برسیم.

ابتکار: انتشار اطلس مناطق حفاظت شده کشور بزودی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیزبا بیان اینکه ابلاغ اهداف توسعه پایدار در سال گذشته اتفاق مثبتی بود که همزمان با ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست صورت گرفت، گفت: همزمان با ابلاغ این سیاست‌ها دو جهت‌گیری خوب جهانی داشتیم، علاوه بر این، این موضوع با تصویب برنامه ششم توسعه و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی همراه و همزمان شد.هرچند گله داریم که در بطن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به محیط زیست توجه نشده است.معصومه ابتکار  با بیان اینکه مسأله تغییر اقلیم امروزه مسأله روز دنیاست گفت: در حال حاضر بیش از 1.5 درجه افزایش دما را در کشور تجربه می‌کنیم. علاوه بر آن کاهش بارش را نیز در 30 سال گذشته داشته‌ایم. اینها مسائلی است که برای همگان قطعی و مشهود است.

ابتکار با بیان اینکه اگر امروز کیفیت هوا در کلانشهرها نسبت به سه سال گذشته بهبود پیدا کرده است، مربوط به اقداماتی است که در این دولت اجرایی شده است، افزود: می‌توانیم ادعا کنیم که امسال نسبت به سال 92، 60 روز بهتر و سالم‌تر داشته‌ایم که این موضوع نشان‌دهنده همکاری بین بخشی دستگاه‌ها است.
ابتکار با اشاره به اینکه روی اطلس محیط زیست در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنیم، گفت: روز گذشته از اطلس پستانداران، دوزیستان، خزندگان، پرندگان و ماهیان داخلی ایران که حاصل تلاش چندین ساله محققان داخلی و خارجی بود، رونمایی شد. این اطلس‌ها می‌تواند محل تصمیم‌گیری برنامه‌ریزان کشور باشد. همچنین اطلس مناطق حفاظت شده کشور که 11 درصد از خاک ایران را در بر می‌گیرد، به زودی منتشر خواهد شد.

محسن رضایی: سریالی بودن برخی اتفاقات محیط زیستی احتیاج به بررسی امنیتی دارد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این همایش با تأکید بر اینکه خلأ رصد تهدیدات محیط زیستی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: در زمینه اجرای سیاست‌های کلی محیط زیست احتیاج به ضابط قوه قضائیه در حوزه محیط زیست داریم و باید پلیس تخصصی برای این موضوع ایجاد شود.
محسن رضایی افزود: آتش سوزی پی‌درپی جنگل‌ها ممکن است که در اثر افزایش درجه حرارت هوا باشد ولی وقتی این اتفاق به صورت سریالی صورت می‌گیرد احتیاج به نگاه و بررسی امنیتی و سیاسی دارد. نمی‌توان همه این موضوع را به عوامل طبیعی ارتباط داد بنابراین خلأ رصد تهدیدات محیط زیستی در کشور وجود دارد و بهترین بخش برای پیگیری این موضوع سازمان حفاظت محیط زیست است. رصد امنیت محیط زیستی باید با همکاری دستگاه‌های امنیتی صورت گیرد و افرادی که در آن کار می‌کنند باید هم کارشناس محیط زیستی باشند و هم جنبه امنیتی داشته باشند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: طی 10 سال آینده مطالعات خودمان را روی سیاست‌های کلی محیط زیست ادامه خواهیم داد تا در صورت نیاز تغییرات و اصلاحات سیاست‌ها صورت گیرد.

پزشکیان: آمادگی مجلس برای تصویب قوانین زیست محیطی

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر تدوین برنامه‌های راهبردی برای حمایت از محیط زیست تصریح کرد: نمایندگان مجلس آمادگی دارند هر قانونی را برای حمایت از این حوزه تصویب کنند.مسعود پزشکیان افزود: در شرایط کنونی لایحه خاک و آب در مجلس مطرح است و نمایندگان مردم در خانه ملت آمادگی دارند، هر قانونی را برای حمایت از این حوزه تصویب کنند.

دادستان کل کشور: دستگاه‌های دولتی در تخریب طبیعت مسابقه گذاشته اند

 دادستان کل کشور روز گذشته با حضور در همایش سیاست‌های کلی محیط زیست گفت: با تمام احترامی که برای ریاست سازمان حفاظت  محیط زیست قائل هستیم اما باید بگویم این سازمان در انجام وظایف خود موفق نبوده است. حجت‌الاسلام «محمدجعفر منتظری» افزود: البته اقدامات انجام شده توسط این سازمان را هم نادیده نمی‌گیریم اما در جامعه دیده می‌شود که عملکرد آن خوب نبوده است. وی افزود: شاهد تجاوزاتی به منابع طبیعی، جنگل‌ها و اراضی ملی هستیم که جلوگیری از آنها یکی از وظایف سازمان  حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه‌های مرتبط است.
منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین