|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۱۲۹۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
حدود دو سال پیش سقوط موصل در حالی صورت گرفت که شهر تقریبا بدون هیچگونه مقاومتی و از همه بدترناشی از بی کفایتی عجیب ارتش عراق تسلیم داعش شد.اما این یک طرف ماجرا بود.
متین مسلم در وبلاگش نوشت - اهمیت و سوال چرایی سقوط موصل حدود 2 سال پیش، آنجاست که چگونه ممکن و تقریبا از محالات است این حجم از نیروها و در منطقه مستقرشوند بدون آنکه ارتش ترکیه و نیروهای پیشمرگه کرد و دیگر منابع نظامی عضو ائتلاف ازآن بی‌اطلاع بوده باشند! اردوغان که می‌گوید پرواز یک پرنده از چشم ارتش ترکیه مخفی نمی‌ماند! هیچ‌گاه به این سوال جواب نداد.

هرجور محاسبه می‌کنم فرمول ابوبکر بغدادی درست از آب در نمی‌آید. یک جای کار ایراد دارد!

در اوج جنگ موصل و در حالی که نیروهای عراق در حال ورود به شهر هستند انتشاریک فایل صوتی از ابو بکر بغدادی رهبر داعش که پیروانش را دعوت به حمله به عربستان و ترکیه می کند با معادلات قدیمی و شناخته شده از این گروه همخوانی ندارد.اینکه صدا واقعا متعلق به ابوبکراست یانه؟ چندان اهمیتی ندارد.این بی اهمیتی ناشی از عدم اطمینان از زنده بودن اوست که هفته گذشته خبر هایی از زخمی شدنش منتشر شد. پاره یی گزارش ها نیز حکایت از متواری شدن بغدادی و عزیمت وی به همراه 80 نفر از هوادرانش به سوی مرزهای غربی عراق و حرکت به سمت رقه در سوریه داشت. بغدادی در این فایل صوتی(اگر متعلق به او باشد)با خونسردی بدون آنکه مشخص کند در موصل است یانه؟ هوادرانش را به آنچه مقاومت انتحاری یا به قول خودش استشهادی خواند دعوت و خطاب به آنها می گوید" بهای ماندن در سرزمینتان با افتخار،هزاران برابر ساده تر از عقب نشیتی با شرم است".این تروریست حرفه یی که نام اصلی اش ابراهیم سامری و متولد موصل است از هواداران خود می خواهد شب کسانی که کافر توصیفشان می کند به روز تبدیل کنند و جویبار هایی از خون به راه بیاندازند.آنگاه فرمان می دهد هوادرانش سعودی ها و ترک ها را بکشند.لحن سخن و جهت توصیه های او نشان می دهد(با تاکید بر صحت صدا)ابوبکربغدادی احتمالا جایی در موصل پنهان شده. فواد الحسین مسئول دفتر بارزانی نیز گفته اطلاعاتی دریافت کرده که نشان می دهد رهبر داعش در موصل حضور دارد. تمامی این گزارش ها به خودی خود حکایت از آن دارد اویا امکان خروج از شهر برایش فراهم نیست یا جایی برای فرار و پنهان شدن ندارد. رفتن احتمالی به مسیر رقه هم اورا به هدفی متحرک اما در دسترس تبدیل خواهد کرد.از طرفی منابع نظامی در منطقه این موضوع را راد نمی کنند که رهبر داعش احتمالا به دنبال ایجاد جریانی انحرافی و اطمینان دادن به طرف مقابل که در شهر حضور دارد، با هدف عدم پیگیری رد او برای خروج از شهراست. بغدادی می داند داعش بدون او به انتهای خط خواهد رسید.مشکل من در محاسبه 3 گانه رابطه جنگ داعش - بغدادی و فرمان او در همین جاست.

1- حدود دو سال پیش سقوط موصل در حالی صورت گرفت که شهر تقریبا بدون هیچگونه مقاومتی و از همه بدترناشی از بی کفایتی عجیب ارتش عراق تسلیم داعش شد.اما این یک طرف ماجرا بود. آن زمان موضوع استقرار نیروهای داعش در مناطق شمالی موصل ودر نهایت ورود آنها از مناطق شمالی و غربی به شهر در میان هیاهوی تسلیم و فرار سربازان عراقی گم شد. اهمیت این مسئله آنجاست که دو سال پیش هیچکس به این سوال جواب نداد "" چگونه ممکن و تقریبا از محالات است این حجم از نیرو ها،تجهیزات و سلاح های سنکین و نیمه سنگین در منطقه مستقرشوند بدون آنکه ارتش ترکیه و نیروهای پیشمرگه کرد و دیگر منابع نظامی عضو ائتلاف ازآن بی اطلاع باشند!".اردوغان که می گوید پرواز یک پرنده از چشم ارتش ترکیه مخفی نمی ماند هیچگاه به این سوال جواب نداد!.

2- شدت جنگ و ناامنی ویرانگری که در مدت کمتر از یک ماه منجر به سقوط موصل و تسلط داعش بر آن شد دقیقا زیر نظرارتش ترکیه و نیروهای کرد اقلیم صورت گرفت. حتی آنها اگر مدعی غافلگیری اولیه شوند(که فرض محالی ست)با زهم جای این سوال باقی ست چرا در ادامه وارد ماجرایی نشدند که امروز مدعی آن شده اند.

3-حداقل طی 2 سال و نیم گذشته ترکیه متهم کمک به داعش برای استخراج نفت عراق و سوریه و خرید ارزان قیمت آن بوده است.ظاهرا بشکه یی بین 10 تا 12 دلارو روزانه حدود 200 تا 350 هزار بشکه. خاطره حملات ماه نوامبر سال گذشته هواپیما های جنگی روسیه به تانکر های حامل نفت داعش در سوریه که بخش از سیکل عمومی تجارت سیاه ترک ها از نفت عراق و سوریه بود هنوز در اذهان زنده است.

4- اینکه داعش این حجم از سلاح ها و تجهیزات کاربردی و نظامی را چگونه به دست آورده؟ سوال بی پاسخی نبوده و نیست. امارات،عربستان و قطر حداقل در دو مورد قطعی متهم اصلی هستند. نخست تامین سخاوتمندانه سلاح ودوم ارسال آن از مرزهای جنوبی ترکیه به سمت جبهه های جنگ. ابتدای ماه جولای امسال توقیف تعدادی زیادی کانتینر ترکیه حامل سلاح درمنطقه آدنا و قاضی انتب به بهانه ارسال کمک های بشر دوستانه به سوریه، موجی از رسوایی عربی - ترکی را به همراه داشت.ارسال هرچند برای سوریه صورت گرفت اما نشان دهنده مدل عملیاتی آنها در کمک به بلوک عمومی داعش در منطقه و مشخصا عراق بود.

5- اکتبر 2014اعتراض آشکارآقای جو بایدن معاون آقای اوباما درانستیتو سیاست دانشگاه هاروارد از یک سو وانتشار ایمیل های قدیمی خانم کلینتون اواسط ماه اکتبر سال جاری در افشای ارسال کمک های سخاوتمندانه متحدان عرب (مشخصا امارات - عربستان و قطر)به داعش از سوی دیگر، هرگونه ابهام در میزان بی صداقتی این متحدان را برطرف می کند.حال ابوبکر بغدادی خواهان جنگ با ترکیه و عربستان شده است!!.او با دادن آدرس غلط به دنبال تطهیر چه کسانی ست؟. این همان معادله مجهول در تقاضای حمله به دوستان وفاداراست.

matinmos@gmail.com
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین