|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۲۹۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵
وزیر کشور گفت: قانون دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی در دولت در دستور کار اصلاح است و در آینده به مجلس ارائه می‌شود که با تصویب آن بسیاری از نواقص و خلاءهای این بخش رفع خواهد شد.
 وزیر کشور گفت: قانون دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی در دولت در دستور کار اصلاح است و در آینده به مجلس ارائه می‌شود که با تصویب آن بسیاری از نواقص و خلاءهای این بخش رفع خواهد شد.

عبدالرضا رحمانی‌ فضلی، در دیدار با شوراهای روستا و دهیاران استان کردستان که امروز، 13 آبان ماه در مجتمع فجر سنندج برگزار شد، خدمت به روستاییان و توسعه روستاها را امری ضروری دانست و اظهار کرد: مسئولان نظام به لحاظ شرعی و دینی و رسالت‌های قانونی باید در حوزه توسعه روستاها تلاش مضاعفی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه پتانسیل و ظرفیت‌های بسیار زیادی در سطح روستاها وجود دارد که باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد، افزود: بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها، زمینه توسعه همه جانبه را در روستاها فراهم کرده و مشکلاتی را که در مهاجرت روستاییان به شهرها با آن موجهیم، کم خواهد کرد.

رحمانی فضلی با اعلام اینکه نظام برنامه‌ریزی نادرست موجب عدم توازن و تعادل در کشور شده که آثار آن را در مهاجرت روستائیان به شهرها شاهد هستیم، بیان کرد: عدم برنامه‌ریزی صحیح در کشور موجب شکاف‌های اجتماعی، اقتصادی، فقر، آسیب‌های اجتماعی و ... شده است و هر میزان که برای آنها هزینه کنیم، این شکاف‌ها قابل جبران نیستند.

وی عنوان کرد: رفع نابرابری‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و توجه به مناطق روستایی در نظام قانون‌گذاری کشور عنوان شده است.

وزیر کشور یکی از بزرگترین سرمایه‌های مدیریتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور را شوراها و دهیاری‌ها دانست و اعلام کرد: این دو حوزه مدیریتی در کشور بسیار زحمت‌کش، فعال و کم ادعا هستند.

وی به اقدامات وزارت کشور در حوزه تقویت و حمایت دهیاری‌ها و شوراهای شهر و روستاها اشاره کرد و افزود: طی سه سال گذشته تلاش کردیم تا نواقص و خلاءهای موجود در قانون شوراها را برطرف کرده و منابع و امکاناتی به شوراهای اسلامی شهر و روستاها تخصیص یابد.

وی با اشاره به اینکه توسعه باید درون‌زا بوده و با استفاده از امکانات طبیعی و انسانی فراهم شود، گفت: مشارکت مردم محوری‌ترین اصل در بحث توسعه است.

وزیر کشور بیان کرد: گام نخست برای رسیدن به توسعه، تقویت نیروهای انسانی است که فکر و اندیشه توسعه‌ای داشته باشند تا بتوانند این تفکرات را به مرحله اجرا درآورند.

وی با بیان اینکه علیرغم اقدامات مناسبی که در زمینه‌های مختلف در روستاها انجام شده، در حوزه اشتغال‌زایی و تولید دچار عقب افتادگی شدید هستیم، بیان کرد: بخشی از این عقب‌ماندگی در بحث اشتغال و تولید به نظام برنامه ریزی، عقب‌افتادگی تاریخی و نظام پولی و بانکی مربوط می‌شود.

رحمانی فضلی وجود انگیزه در روستاها را لازمه رفع عقب ماندگی‌ها و اشتغال‌زایی دانست، عنوان کرد: وجود انگیزه در روستاها باعث می‌شود که هم از لحاظ اشتغال و هم از لحاظ تولید، روستا رشد قابل توجهی داشته و مهاجرپذیر باشند.

وی با بیان اینکه استان کردستان دارای ظرفیت‌ها و منابع غنی است، یادآور شد: اما به دلایل مختلف قبل و بعد از انقلاب، این منطقه از عقب افتادگی‌هایی برخوردار است و عمق عقب افتادگی‌های این استان نیازمند توجه ویژه است.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه استان‌هایی همچون کردستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، ایلام و لرستان به صورت ویژه مدنظر قرار گرفته‌اند.

رحمانی فضلی در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه امروز کردستان در امنیت کامل قرار دارد در حالی که آن سوی مرزهای این استان در اقلیم کردستان عراق، با داعش و گروهک‌های تکفیری مواجه شده‌اند.

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: امروز جنگ در منطقه خاورمیانه به ویژه در کشورهای عراق و سوریه ضررهای زیادی به بار آورده است که ادامه این روند به سود دشمنان و به ضرر مسلمانان خواهد بود.

وزیر کشور مهمترین مسئله را وحدت و انسجام دانست و گفت: با وحدت و انسجام، استان به توسعه دست خواهد یافت که باید این مسئله سرلوحه کارها باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین