|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۱۲۹۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
در انتخابات شوراها نیز حاضر هستیم و در حال حاضر در حال شناسایی افراد در کشور هستیم و با قدرت پیش می رویم، حتی اگر گزینه توانمند در دیگر احزاب همفکر و همسوی ما حاضر باشند معرفی خواهند شد.
رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه برجام موتور تحریم علیه ایران را متوقف کرده است، گفت: مذاکرات سیاسی باعث شد مسیر تحریم مسدود شود.

سید محمد صادق خرازی در سفر خود به استان مرکزی در جمع دانشجویان استان مرکزی در دانشگاه آزاد اسلامی اراک در خصوص ارزیابی تجربیات تاریخی کشور در مناسبات بین المللی و شرایط حاکم بر نظام جهانی، گفت: هر انسان هوشیاری می‌خواهد بداند سرنوشت جامعه‌اش چگونه رقم خورده و چگونه تحت تاثیر کنش‌ها و واکنش‌ها شرایط متفاوتی را متحمل می‌شود.

وی تصریح کرد: هر انسانی می‌خواهد بداند آیا مسیری که نظام و انقلاب و جمهوری اسلامی در سیستم سیاسی ما انتخاب کرده‌اند در مناسبات جهانی جواب می‌دهد یا خیر و آیا شناخت و معرفت ما از تحولات نظام بین المللی و منطقه‌ای درست است یا خیر؛ یا فقط می‌توانیم به شعارهای آرمانی و احساسات هیجانی بسنده کنیم تا خود را راضی نگه‌داریم؟

خرازی گفت: ایران در یکی از مهم‌ترین مقاطع تاریخ تاثیرگذاری خود قرار گرفته است. کسانی که با علم تاریخ سروکار دارند، کسانی که محک و اندازه‌گیری‌های تاریخی را معیار ارزیابی وضعیت بهروز یا وضعیت ناگوار ما می‌دانند بر دو نگاه متفاوت در شبستان سیاسی ایران داوری می‌کنند.

وی افزود: یکی از نگاه‌های مذکور این است که ما در نظام بین‌الملل و سیاسی جهان ناچاریم خود را منطبق قرار دهیم و در چنین تطبیقی نرم‌های بین‌المللی را بپذیریم و اصول استقلال کشور و اصول امنیت ملی را بر مبنای نرم‌های جهانی برای خود قرار دهیم.

خرازی ادامه داد: عده دیگری معتقدند چنین نگاهی به کاهش قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی منتج خواهد شد، کاهش قدرت بازدارندگی کشور به معنای ضعیف شدن پایه‌های امنیت ملی است که این خود به معنای حضور بیگانگان در ایران و آسیب دیدن قلمرو استقلال، آزادی و نهادهای مدنی تشکیل شده در ایران است.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه آرمان بشری روزگاری استقلال بود، تصریح کرد: در اوایل قرن ۲۰ به دلیل اینکه ایالات متحده تجربه‌های خشونت‌بار استکباری خود را بروز نداده بود، در اکثر کتب مهم سیاست خارجی و داخلی و آزادی، مهم‌ترین مهد دموکراسی و آزادی را ایالت متحده می‌پنداشتند؛ اما طی یک قرن تکنولوژی انفورماتیک توانست جهان را به هم نزدیک‌تر کند. در چنین فرآیندی مشاهده کردیم که آرمان دموکراسی و آزادی از منظر متفکران آمریکایی چیزی جز خودخواهی برای خود و بدخواهی برای دیگران نیست.

وی افزود: تمام تجربه ما از آرمان انسان امروز زمانی تجلی پیدا می‌کند که مبتنی بر استقلال، شناخت و معرفت بومی و ملی قرار گیرد. بیگانگان و قدرت‌های خارجی به هیچ قیمتی حاضر نیستند قدرت و اقتدار و امنیت را که سه مولفه امروز نظام بین‌الملل است در سینی نقره‌ای به ملت‌های دیگر هدیه کنند.

خرازی اظهار کرد: نمایندگان مردم ایران در صحنه جهانی توانسته‌اند گلیم خود را از آب بیرون بکشند و امروز ایران با پشتوانه محکم و قوی در صحنه‌های جهانی سخن می‌گوید.

وی در ادامه افزود: اگر ما به عنوان یک ملت و امت توانسته‌ایم در این مرحله از تاریخ، قدرت و امنیت مردم را به گونه‌ای تضمین کنیم که در صحنه مناسبات جهانی دارای افتخار باشند، مربوط به نوع نگرش و معرفت بزرگان ما از نظام بین‌الملل است.

خرازی با بیان اینکه مهمترین دغدغه زندگی امروز بشر امنیت است، اظهار کرد: مهمترین دغدغه انسان آمریکایی، اروپایی، نیویورکی، خاورمیانه و ... امنیت است. امروز این امنیت در ایران در اوج خود حفظ شده است، اما در کشورهای منطقه و کشورهای پیشرفته جهان وضعیت دیگری را شاهد هستیم که این مهم به نوع نگرش و شناخت بزرگان هر منطقه بستگی دارد.

وی تصریح کرد: تمام دولت‌های فعلی و گذشته همه در این نکته متحد هستند که دولت در ایران توانست قلمرو، استقلال و امنیت ملی را به برکت این مردم حفظ کند لذا امروز بحران را در ایران شاهد نیستیم.

خرازی گفت: مفهوم امنیت از دیدگاه نرم‌های بین‌المللی این است که از خانه خود به راحتی خارج و با تضمین سلامتی به راحتی به خانه برگردید، امنیت به معنای این است که یک مستشار خارجی بر ما سلطه نداشته باشد، امروز دیگر شاهد این مستشاران خارجی نیستیم.

وی اضافه کرد: مفهوم امنیت این است که پول و امکانات شما توسط دیگران هزینه نمی‌شود.

خرازی گفت: دو واژه مهم نظام بین‌الملل شامل ثبات و حیات است که امروز در جمهوری اسلامی به برکت وجود مردمی که شعارهای ضد استکباری آنها با شعارهای عقلانی پیوند خورده، در اوج خود قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مفهوم امنیت ملی و استقرار آن، توان و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در یک شعار اساسی نهفته است و مفهوم آن حفظ قلمرو اساسی نظامی است که می‌خواهد بر پایه ارزش‌ها موقعیت استقلال خود را حفظ کند.

به گزارش ایسنا، رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اینکه آیا برجام در سیاست خارجی ایران و زندگی مردم ایران فرجامی مثبت به همراه داشته یا خیر، اظهار کرد: اگر از پدیده برجام به عنوان یک مائده آسمانی تعبیر شود، اشتباه است.

وی افزود: اگر بخواهیم مولفه‌هایی که ایران در برجام انجام داده را به صورت سود و زیان هزینه‌ای محاسبه کنیم می‌توان ارزیابی کرد که برجام ماشین تحریم علیه ایران را متوقف کرده است و مذاکرات سیاسی باعث شد این مسیر مسدود شود.

خرازی با اشاره به نکته دیگری که برجام داشت، اضافه کرد: استقلال مالی و پولی ما از بین رفته بود و بیگانگان در تجارت برای ما تعیین تکلیف می‌کردند، اما برجام توانست این مهم را نیز متوقف و موقعیت کنونی را پدید آورد.

وی با بیان اینکه برجام موقعیت تکنولوژی ایران را حفظ کرد، ادامه داد: اگر در ابعاد مختلفی مذاکرات با قدرت‌های بزرگ را ارزیابی کنیم می‌بینید در بسیاری از عرصه‌ها موقعیت تکنولوژیک ایران حفظ شده است. اینکه در برخی اوقات ناچار شدیم کوتاه بیاییم، همان نرمش قهرمانانه‌ای است که رهبر معظم انقلاب به عنوان واقعیت در سیاست خارجی از آن یاد کرده‌اند.

خرازی تاکید کرد: برجام و مذاکره کنندگان کشور توانستند با چشم‌انداز رو به جلو گام‌های بلندی را بردارند، اما اگر این برجام بخواهد در صحنه‌های مذاکرات منطقه‌ای، مناسبات نظام بین‌الملل و ... به عنوان الگو استفاده شود موجب کاهش قدرت بازدارندگی ایران می‌شود و این یعنی کاهش توان ملی ایران که یکی از خطرات بزرگ است.

وی اضافه کرد: برجام یک واقعه بود که آغاز و تمام شد. اگر از برجام به عنوان مائده آسمانی بهره گرفته شود دچار خطای استراتژیک شده‌ایم چراکه طرف مقابل به بسیاری از تعهدات خود پایبند نبوده است و طبق گفته رئیس جمهور ادامه و موفقیت برجام منوط به همکاری طرف مقابل است.

خرازی گفت: برجام یک حادثه بود، اگر بخواهیم برجام یک، دو، سه و ... را مطرح کنیم، عقل سیاسی و انقلابی نمی‌تواند آنرا بپذیرید و این یعنی کاهش توان، قدرت، ظرفیت و استعداد ملی ما.

وی با تاکید بر اینکه باید قدر امنیت کشور را دانست، افزود: بسیاری از شخصیت‌های بزرگ خارجی که به ایران سفر می‌کنند تحت تاثیر این امنیت و مجد و بزرگی مردم ایران قرار می گیرند. این موقعیت را مرهون تلاش بی‌تکلف، خدمات ارزنده و مجاهدت‌های شهیدان و بزرگان این سرزمین هستیم و آنرا باید قدر بدانیم.

به گزارش ایسنا، خرازی در پایان به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با تاکید بر اینکه عامل بدبختی ما شیر نفت موجود در جیب دولت است، گفت: جهان به این شکل اداره نمی شود.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، خرازی در دیدار با اعضای شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان مرکزی با اشاره به اینکه نتیجه انتخابات سال ۸۴ ناشی از رفتار ما اصلاح طلبان بود و به ماهیت خارجی و عوامل قدرت وابسته نبود، اظهار کرد: رفتارهایی چون خود بزرگ بینی، عدم درک واقعیت‌های جامعه و مشکلات و خواسته‌های مردم و عدم فهم و شناخت دقیق مشکلات جامعه عامل شکست در انتخابات سال ۸۴ بود.

وی با بیان اینکه هر چند در این انتخابات ۳۲ میلیون رای سهم اصلاح طلبان بود و از این بعد ما پیروز میدان بودیم، گفت: اگر در سال ۸۴ رای با تامل و تدبیر به صندوق افتاده بود هشت سال کشور در گیر هرمان و اندوه نمی‌شد. اختلافات ما اصلاح طلبان باعث شد که هشت سال فلاکت بار را پشت سر بگذاریم و قبل از محاکمه هر کسی باید خودمان را محاکمه کنیم، در اثر رفتار ما بود که این شرایط رقم خورد و نباید اجازه تکرار آن را داد.

خرازی هدف از تشکیل حزب ندای ایرانیان را تحقق وحدت، اتحاد و محبت و ایجاد رابطه بین کنشگران اصلاحات دانست و گفت: اکثر اعضای این حزب از جوانان هستند که برای تحقق آرمان‌های بلند خود تلاش می‌کنند و امید است که اصول و مبانی فکری ما را مورد توجه قرار دهند و اگر ایراداتی وجود دارد در جهت رفع آنها ما را یاری رسانند.

وی تصریح کرد: اهداف این حزب مشخص است و اعتقاد داریم که آنچه که توسط بزرگان ما انجام گرفته است و در چارچوب منافع و امنیت ملی است باید حراست و پایداری شود .

به گزارش ایسنا؛ در ادامه این نشست خبرنگاران سوالات خود را از رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان مطرح کردند و وی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص انتخابات سال آینده اظهار کرد: حزب ندای ایرانیان نیز همپای اصلاح طلبان دیگر یک رای خواهد داشت و حتما با قدرت در کنار همفکران خود خواهد بود به هیچ عنوان اشتباهات گذشته را تکرار نخواهیم کرد.

وی عنوان کرد: دولت مطلوب و آرمانی نداریم و چاره‌ای جز در نظر گرفتن اولویت‌ها و منافع ملی نداریم. کار ما مشخص است و حضوری قدرتمندانه در انتخابات پیش رو خواهیم داشت و موانعی نیز در مسیر دولت فعلی برای موفقیت در انتخابات آینده نمی‌بینم.

 خرازی با تاکید بر اینکه کاندیدای مورد نظر برای انتخابات مشخص است، اما امکان معرفی آن وجود ندارد، این کاندیدا در کنگره حزب معرفی خواهد شد.

وی در خصوص انتخابات شوراها نیز گفت: در انتخابات شوراها نیز حاضر هستیم و در حال حاضر در حال شناسایی افراد در کشور هستیم و با قدرت پیش می رویم، حتی اگر گزینه توانمند در دیگر احزاب همفکر و همسوی ما حاضر باشند معرفی خواهند شد.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با اشاره به اینکه ما انتقاداتی به دولت داشته ایم، اما روند اعلام آنها به گونه ای نیست که موقعیت دولت به خطر بیفتد، افزود: باید همزیستی سیاسی را تجربه کنیم این امر الزاما به معنای همفکری نیست بلکه می‌توان با وجود عقاید متفاوت شکیبایی سیاسی از خود نشان داد.

وی با بیان اینکه جوانان سرمایه های ما هستند و برای هر حرکت سیاسی باید در کنار افراد خردمند، جوانان نیز حاضر باشند و این امر در حزب ندای ایرانیان با حضور ۹۵ درصدی جوانان محقق شده است، گفت: هدف ما تربیت جوانان نخبه است. حزب در جهت هم افزایی و استحکام مواضع همفکران فعالیت دارد و از طرفی آرمان نیز مشخص است و معتقدیم که دولت آرمانی خود را شکل خواهیم داد دولتی که با رای مردم شکل گیرد و پاسخگوی مردم باشد و مشکلات جامعه را همپای تحول جهانی ارزیابی کند.

خرازی با تاکید بر اینکه امروز جهان با شیر نفت در جیب دولت اداره نمی شود، اظهار کرد: مصدق نفت را ملی نکرد بلکه نفت را دولتی کرد و آنرا عملا از دست استثمار خارج کرد و در دست استبداد قرار داد. عامل همه بدبختی‌ها و عقب ماندگی‌ها وجود همین شیر نفت در جیب دولت است.

وی تاکید کرد: نتیجه انتخابات را من رقم نمی‌زنم بلکه مردمی که امروز با مشکلات اقتصادی، علمی، معیشتی و ... مواجهند رقم می زنند. باید به شعارها و واقعیت‌های جامعه توجه کرد و اگر دولت فعلی در مسیر قانونی حرکت کند قطعا با رای بالا چهار سال دیگر خدمت خواهد کرد.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه مردم هوشمند هستند و با شعارهای آسمان کوب دلگرم نمی شوند، افزود: در دولت قبل بیشترین پول ها در روستاها خرج شد اما در انتخابات ۹۲ بیشترین رای به روحانی از روستاها به صندوق افتاد، این مهم نشان می دهد که تا چه میزان سطح آگاهی و دانایی مردم بالا رفته است و متوجه شعارها هستند.

خرازی تصریح کرد: ما ملتی با دو مولفه غنی تاریخی و هویت ملی هستیم و امام خمینی(ره) بزرگترین نقش را در دوران دفاع مقدس ایفا کرد و هویت ملی را به ایران بازگرداند و این مهم نشان می دهد که امام یکی از ملی گراترین افراد در تاریخ روحانیت شیعه است و امید است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که تجربه تلخ گذشته با تدبیر و نگاه ژرف اصلاح طلبان تکرار نشود.



لینک کوتاه
برچسب‌ها :

    انتخابات
    اصلاح‌طلبان
    انتخابات رياست جمهوري
    برجام
    نداي ايرانيان

اخبار مرتبط

    صادق خرازی: کنشگران سیاسی، قدر امنیت کشور را نمی‌دانند
    خرازی خبر داد
    احراز صلاحیت تعدادی از چهره‌های جوان حزب "ندای ایرانیان"
    رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان :
    تمرکز ما بر این است که ژنرال‌زدایی در حزب انجام گیرد

    کانال تلگرام ایسنا
    ایرانسل

نظرات

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین