|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۱۲۹۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
روح فرهنگ در جامعه ایران باید دینی باشد . همه حوزه های فرهنگ باید چارچوب های دینی را پاس بدارند و کسی نمی‌تواند از مرزهای دینی عدول کند. ما در یک نظام فرهنگی زندگی می کنیم که ملک مشاع است.
وزیر پیشنهادی با بیان اینکه برای اولین بار نظام فرهنگی را آسیب شناسی کردند گفت:‌ اگر به من اعتماد کنید در خدمت فرهنگ، هنر و اصحاب فرهنگ خواهم بود و اگر مسئولیت ندهید باز هم در خدمت فرهنگ هستم.

 سید رضا صالحی امیری در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه) در جریان بررسی صلاحیتش در مجلس ضمن قدردانی از رئیس‌جمهور برای معرفی به مجلس و تشکر از موافقان و مخالفان گفت:‌ فرهنگ به مثابه اکسیژن در فضای جامعه است و فرهنگ می‌تواند تمام انسان‌های تشنه را سیراب کند. فرهنگ رود جاری دائمی برای تعالی فضیلت انسان ها است.

وی با بیان ایکه فرهنگ چهار جلوه اساسی انسجام، شخصیت سازی، هویت بخشی و  سازگاری را به دنبال دارد، گفت:‌جامعه فرهنگی جامعه ای است که در آن انسجام حکمفرما است و انسان‌ها شخصیت والایی دارند. انسان‌ها با یکدیگر سازگارند و از این منظر مقام معظم رهبری تعبیر زیبا را فرمودند که فرهنگ هویت ملت است و همه چیز مترتب به فرهنگ است. فرهنگ اقتصاد، حاشیه و ذیل سیاست نیست در واقع اقتصاد سیاست، حاشیه و ذیل فرهنگ هستند که باید به این مسئله توجه کرد. نمی‌توان فرهنگ را از عرصه‌های دیگر منفک کرد که با این نگرش و گفتمان رهبری باید فرهنگ را معرفی کرد.

صالحی امیری با اشاره به سابقه کاری و فعالیت هایش گفت: نزدیک به ۲۰ سال از عمرم را صرف مطالبات فرهنگی، اجتماعی کردم. دورانی پر افتخار در دستگاه امنیتی بودم که مطالبات فرهنگی رسانه ای از وظایف دائمی ما بود. برای اولین بار نگاه نرم افزاری از دید امنیتی را انجام دادیم و با تاسیس ۱۰ مرکز مطالعاتی تلاش شد نگاه نخبگان،  اندیشمندان و هنرمندان در تصمیمات امنیتی دخیل شوند.

وی با اشاره به فعالیتش در کتابخانه ملی گفت:‌ در دوره سه ساله حضورم در کتابخانه ملی گفت‌وگوی فرهنگی را در کشور نهادینه کرده و با نخبگان این پیام را دارم که با گفت‌وگو می توان مشکلات را حل کرد. ریشه گفتگو مباحثه است و که مباحثه ثمره حوزه علمیه است.

 وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: من برای اولین بار نظام فرهنگی را آسیب شناسی کردم و ۴۳ آسیب را در آن برشمردم. همچنین ۲۳ آسیب را در ارشاد شناسایی کردم و شناخت نسبی از زمینی دارم که می خواهم روی آن قدم بگذارم.

وی افزود: ما در نظام فرهنگی زندگی می کنیم که مجموعه نهادها،‌ ساختارها و قوانین و روابط حاکم بر آن است. گفتمان غالب در این زمینه ، گفتمان مقام معظم رهبری است که نفی تحجر ، تصلب و جزم اندیشی از یک سو و  نفی ولنگاری فرهنگی از سوی دیگر و در واقع آزاداندیشی فرهنگی را پیگیری می‌کند. در ذیل این گفتمان، گفتمان آقای روحانی قرار دارد که در پایه اعتدال، عدالت، عقلانیت و دیانت فرهنگی استوار است.

صالحی امیری یادآور شد:‌ روح فرهنگ در جامعه ایران باید دینی باشد . همه حوزه های فرهنگ باید چارچوب های دینی را پاس بدارند و کسی نمی‌تواند از مرزهای دینی عدول کند. ما در یک نظام فرهنگی زندگی می کنیم که ملک مشاع است. یک ضلع آن سیاستگذاری فرهنگی است که بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد، یک ضلع مجلس، یک ضلع روحانیت،‌ مراجع و ائمه جمعه،‌ یک ضلع نهادهای عمومی مثل دانشگاه آزاد،‌ شهرداری‌ها، سازمان تبلیغات و ضلع دیگر نهادهای مردمی هستند. وزیر باید بداند که باید تعامل، سازگاری و همگرایی را در دستور کار قرار دهد.

وی با بیان اینکه اگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نتواند با منظومه فرهنگی در جامعه سازوگار باشد دچار چالش می‌شود گفت:‌ اولین کار من در وزارت ارشاد در ۹ ماه آینده ایجاد ثبات و آرامش در محیط فرهنگی است چرا که توسعه در بستر اغتشاش و تنش شکل نمی‌گیرد. اصلاح طلب و اصولگرا، ولایتمدار و معتدل همه زیر سقف ولایت و انقلاب اسلامی و در یک دایره قرار دارند.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه وزارت ارشاد نباید وارد عرصه کار سیاسی شود ، ادامه داد: غیرسیاسی کردن حوزه فرهنگ از جمله مسائلی است که آن را پیگیری می‌کنم. انتقال بازی از زمین سیاست به فرهنگ از مسائل مهم است و سیاستمداران باید از بازی فرهنگ خارج شوند که لازمه آن انسجام و تعامل است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه انسجام و تعامل با خرده فرهنگ ها از مهمترین راهبردهای وی خواهد بود،  گفت: ما بدون درک یکدیگر نمی‌توانیم با هم همکاری کنیم. اقوام ایرانی واقعیت های این سرزمین هستند و ما نباید این سرمایه‌ها را انکار کنیم ما باید تنوع فرهنگی را به رسمیت بشناسیم وبدانیم همه زیر فرهنگ بزرگ ایران اسلامی زندگی می‌کنند. ما ضمن اعلام وفاداری به فرهنگ ملی،‌ تنوع فرهنگی را به رسمیت می شناسیم و می گوییم حق اقوام است که آنطور که فکر می‌کنند بیندیشند،  به زبان خود سخن بگویند و با آداب و رسوم خود پایبند باشند.

وی در پاسخ به یکی از مخالفان مبنی بر اینکه تحصیلات مربوط به حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست گفت:‌ بنده دکترای مدیریت دارم و در حوزه مطالعات و منازعات قومی در ایران و الگوی تنوع و انسجام فرهنگی در ایران بسیار کار کردم. طبیعتا کسی که تحصیلات مدیریت برنامه ریزی دارد می‌تواند دستگاهی را اداره کند.

صالحی امیری همچنین با بیان اینکه دغدغه رهبری ولنگاری، نفوذ فرهنگی و مقاومت فرهنگی است، گفت:‌بنده ولله معتقد به ولنگاری و لیبرالیسم فرهنگی نیستم چون لیبرالیسم فرهنگی مبتنی بر اومانیسم، سکولاریسم و فمنیسم است در  حالیکه اندیشه دینی ما مبتنی بر وحدانیت،‌ شریعت و وفقاهت است. نمی‌توان در جامعه‌ای که مبانی آن وحدانی است لیبرالیستم را تقویت کنیم.

وی تاکید کرد: بر این اساس پاسداری از مرزهای دینی و رفع دغدغه های مراجع و در راس آن مقام معظم رهبری وظیفه قطعی دستگاه فرهنگ کشور است از این رو بنده به جای شعار، سخنرانی، همایش  و بنر ساختاری ایجاد خواهم کرد و گزارش آن را به مجلس خواهم داد.

صالحی امیری با تاکید بر لزوم تقویت و توجه جدی کانون‌های فرهنگی و دینی و قرآنی در کشور گفت: استراتژیی که رهبری مطرح کردند آن است که روح حاکم بر فرهنگ باید فرهنگ دینی باشد. باید این را به صورت عملیاتی، برنامه‌ای و پروژه‌ای در سطح نظام فرهنگی اعمال کرد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم ایجاد سازوکاری برای نیازسنجی فرهنگی گفت: نظام تولید، ‌توزیع ،‌ ترویج و مصرف فرهنگی به سامان نیست.  این کار به الگویی نیاز دارد تا اینکه بدانیم چه چیزی را به چه میزان تولید کرده و چه کسانی باید در عرصه فرهنگی مصرف کنند. امروز در فضای مجازی با انبوهی از فرصت‌ها و تهدیدها روبرو هستیم ولی نمی‌توان انکار و اجبارسازی کرد و در مقابل آن باید به سمت درک و هدایت نیازهای نسل جوان رفت.

به گفته وی، باید این نیازها را به سمت اهداف متعالی انقلاب اسلامی احیا کرد. تقابل،  انکارسازی و اجبار سازی راه حل حوزه فرهنگ نیست. تعامل، گفت‌وگو، سازگاری و داشتن نگاه محبت آمیز به جوانان و اصحاب فرهنگ و  هنر باعث تعالی فرهنگ می‌شود.

صالحی امیری با اشاره به لزوم توجه به فرهنگ عمومی گفت:‌جامعه باید در حوزه اخلاقی تقویت شود . باید الزاما در حوزه اخلاق فردی در جامعه کار کنیم ، صداقت، پاکدستی، راستگویی، اعتماد به نفس، همگرایی و همنوایی و دیگر دوستی از اصول اخلاقی اسلامی و ایرانی است اما چرا در جامعه کم رنگ شده؟ باید روی سرمایه فرهنگی و اجتماعی در جامعه کار شود.

وی با بیان اینکه می‌تواند ابزار فرهنگی برای گفتمان سازی استفاده کرد، گفت:‌ گفتمان سازی از فرهنگ آغاز می‌شود و نباید در سطح دولت‌ها  باقی بماند بلکه باید به سطح جامعه منتقل شود. مردم باید به گفتمان اقتصادی نیاز داشته و در سبد نیازهایشان آن را ببینند. این نگاه به حوزه اقتصاد مقاومتی ضروری است.

صالحی امیری با اشاره به موضوع اقتصاد فرهنگ گفت: گردش مالی اقتصاد  فرهنگ در دنیا ۸۲۰ میلیارد دلار است که از این میزان سهم چین ۱۲۰ میلیارد دلار ،آمریکا ۸۰ میلیارد دلار ، کره ۴۲ میلیارد دلار و سهم جمهوری اسلامی ایران کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار است.

وی افزود: ما تقریبا یک هزارم گردش مالی صنعت فرهنگ را در دنیا داریم که این فاجعه آمیز است در حالیکه ظرفیت صنعت‌ هنر، فیلم ، خط ، نقاشی، تذهیب، انیمیشن، هنرهای تجمسی و صنایع دستی در این کشور می‌تواند در بلند مدت جایگزین صنعت نفت شود لذا باید طبق گفته رئیس‌جمهور برنامه استراتژیک کلان را در دستور کار داشت. حتما در صورت دادن رای اعتماد به مجلس در بودجه ۹۶ به دنبال بسترسازی و حمایت و سرمایه گذاری در اقتصاد فرهنگ خواهیم بود.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه صنعت فیلم ما در آسیا مقام چهارم را دارد و می‌تواند به مقام اول برسد گفت: صنعت نقاشی ما در منطقه اول است و می توان با استفاده از صنعت فرهنگ،‌اشتغال ایجاد کرد. همچنین حجم زیادی از نیروهای داخلی را به کار گرفت که باید به این نکات مهم توجه شود.

وی با بیان اینکه گردش مالی هنرهای تجسمی در جهان ۵۶ میلیارد دلار است گفت‌: این در حالی است که سهم ما به سرعت در حال افول است و باید توجه جدی به این موضوع شود.

صالحی امیری توجه جدی به معیشت و ا منیت فکری و شغلی هنرمندان، سینماگران،‌ مولفان و تمامی اصحابان فرهنگ و هنر به عنوان سرمایه‌های فرهنگ ملت را در دستور کارش عنوان و اظهار کرد: باید به موضوع بیمه هنرمندان نیز توجه شود . همچنین گسترش و تقویت تعاملات بین‌المللی فرهنگی برای شناساندن ارزش های فرهنگ ایرانی و اسلامی به جهانیان یک ضرورت است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به وضعیت نامطلوب کتابخوانی گفت:‌ نهاد کتابخانه های عمومی در وضعیت خوبی نیستند باید همه در گسترش کتاب و کتابخوانی کمک کنیم در حال حاضر روستاها در حوزه کتاب مشکل دارند و بسیاری از شهرها کتابخانه ندارند و کتابخوانی در ایران بسیار بسیار کم رنگ شده. در این حوزه به عزم ملی نیاز است.

صالحی امیری همچنین خطاب به نمایندگان و هیأت رئیسه مجلس گفت: به این باورم که مجلس در راس امور است. این ایده‌ای متعلق به امام و رهبری است و ما همگان باید این استراتژی را قبول داشته باشیم. لذا تعامل و همکاری حداکثر با مجلس یک استراتژی دائمی در این وزارتخانه خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه معیار حرکتش قانون است، گفت:‌ بنده هرگز به شما دروغ نخواهم گفت و به اموال مردم دستبرد نخواهم زد . هرگز رای جمعی را به رای فردی ترجیح نخواهم داد. تا جان دارم در ارشاد باشم یا نه در دفاع از حقوق اصحاب فرهنگ و هنر تلاش و از امام، رهبری و انقلاب  دفاع خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت:‌ خدایا تو شاهد باش پذیرش این مسئولیت برای نام و نان نبود برای کمک به اصحاب فرهنگ بود. با آگاهی این مسئولیت را قبول کردم تا به ملت بزرگ بگویم سربازان شما همیشه فداکاری خواهند کرد.





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین