|
|
امروز: دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۱۲۹۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
تصميم نادرست در مديريت نيز يكي ديگر از مشكلات است و گاهي در ادارات صورت خريدهاي جزئي را بررسي ميكنيم اما در جايي كه مثلاً مدير به دليل برخورد سليقهاي ميلياردها ضرر و زيان وارد كرده، توجهي به اين موضوع نمي شود و به عبارتي دنبال نخود سياه مي گرديم.
نماینده سازمان بازرسی کل کشور با طرح این سوال که چرا با این همه قوانین بازدارنده همچنان شاهد فساد اداری هستیم از وضعیت موجود ابراز نگرانی کرد.

فتحي در اولين همايش هم انديشي ادارات بازرسي دانشگاه هاي علوم پزشكي منطقه 5 كشور افزود: چرا با وجود اين همه سازمان ها و واحدهاي نظارتي و نظام هاي كنترلي باز هم شاهد سوء جريان در سازمان ها هستيم و علل و عوامل فساد چيست؟

وي يادآور شد: اگر علل و عوامل اين موارد را شناسايي نكنيم و ريشه آن را به معناي واقعي نخشكانيم با مشكلات بسياري مواجه خواهيم شد. فتحي با اشاره به انواع فساد گفت: فساد سياه ناهنجارترين نوع است و اگر با آن مبارزه نشود جامعه را از درون ميپوساند كه اختلاس يك مورد آن است؛ فساد خاكستري نيز از نظر نخبگان زشت و مذموم است و حتي بخشي از توده مردم آن را فساد نمي دانند و در اين خصوص ميتوان به عدم پرداخت ماليات اشاره كرد.

وي افزود: فساد سفيد نيز علي رغم كوچك و كم اهميت بودن، جزئي از فرهنگ جامعه شده و از اين قبيل مي توان به سفارش كردن و سفارش پذيري براي انجام امور اداري و موارد مشابه اشاره كرد كه يكي از آفت هاي جامعه محسوب مي شود. نماينده سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به قانونهاي سلامت اداري، مبارزه با فساد، مبارزه با پولشويي، مبارزه با تخلفات اداري، پيشگيري و مبارزه با رشوه گفت: چرا با وجود اين همه مقررات و قوانين ما شاهد پديده زشت فساد اداري هستيم و حقوق هاي نجومي، تباني و زد و بند در معاملات وجود دارد آيا واقعاً قوانين و مقررات مشكل دارد و يا ضعف از ما است!

فتحي افزود: چرا با وجود اين همه دستگاههاي نظارتي كارآيي لازم را نداريم اگر علت يابي نكنيم، هيچ قرص و شربتي مشكل را رفع نمي كند و البته نقد منصفانه هم اهميت به سزايي دارد. وي گفت: برخي سازمان ها از ماده هاي استثنا در قوانين سوء استفاده ميكنند كه رفع آن بسيار مهم است.

نماينده سازمان بازرسي كل كشور با بيان اين كه سيستم حقوق و مزايا هم بايد اصلاح شود يادآور شد: تمامي سوء جريانات كلاني كه در كشور پيش ميآيد وقتي بررسي مي شود ريشه آن در نقض قوانين است و به همين دليل پايبندي به مقررات بايد بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد.

فتحي گفت: تصميم نادرست در مديريت نيز يكي ديگر از مشكلات است و گاهي در ادارات صورت خريدهاي جزئي را بررسي ميكنيم اما در جايي كه مثلاً مدير به دليل برخورد سليقهاي ميلياردها ضرر و زيان وارد كرده، توجهي به اين موضوع نمي شود و به عبارتي دنبال نخود سياه مي گرديم.

وي در ادامه افزود: در مسايل مختلف بايد اجازه بدهيم افراد حرفشان را بيان كنند و مستبدانه برخورد نكنيم و انتقاد را بپذيريم و به عبارتي صورت مساله را پاك نكنيم، به طور مثال وقتي يك روزنامه مساله ای را بيان مي كند فوري نگوييم صدايش را خفه كنيم.

نماينده سازمان بازرسي كل كشور يادآور شد: برخي مواقع جاي شاكي و متشاكي عوض مي شود و بايد بگوييم كه وقتي صدا را خفه كرديم افراد پس از مدتي بي تفاوت مي شوند.

فتحي گفت: تعدد دستگاههاي نظارتي و همچنين كمبود نيروهاي متخصص و كارمند در امور نظارت از جمله آسيب هاي موجود است كه بايد در رفع آن اقدام شود.

منبع: خبرجنوب
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین