|
|
امروز: يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۲
کد خبر: ۱۲۹۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۱
به گفته او «متاسفانه منطقه‌ای که در آن هستیم منطقه‌ای است که مملو از انواع سوء‌تفاهم‌ها در اندازه قدرتمندان و تک‌اندیشه برخی جریان‌های منطقه‌ای است و با این حال تا این لحظه، دولت، ملت و مقام معظم رهبری به‌عنوان لنگر ثبات عمل کرده‌اند و ما امیدواریم بتوانیم با ایفای نقش منطقه‌ای به تدریج این امنیت را به کل منطقه گسترش دهیم.»
  از مهم‌ترین دستاوردهای لغو تحریم‌ها علیه ایران، ورود دوباره کشتی‌های تجاری به بندرهای ایران است. بر اساس گفته‌های مسئولان وزارت راه و شهرسازی بعد از برجام در مدت کوتاهی ۱۷ خط کشتیرانی به سواحل ایران برگردانده شد. دیروز هم تهران میزبان همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی بر موقعیت ژئواستراتژیک ایران و حضور در کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب و با حضور نهادهای علمی، بین‌المللی و بنگاه‌های تجاری و مهندسی از ۳۷ کشور جهان بود. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در این همایش بیان کرد که «امروز سرافرازیم که می‌توانیم به‌عنوان قدرت مستقل دریایی در سطح منطقه‌ و جهان حضور داشته باشیم و با همه مذاکره کنیم. ‌ما در پی این هستیم که موقعیت تاریخی خود را در امنیت دریایی، ‌لجستیک دریایی و توسعه ارتباطات دریایی به دست آوریم.»

به گفته او «متاسفانه منطقه‌ای که در آن هستیم منطقه‌ای است که مملو از انواع سوء‌تفاهم‌ها در اندازه قدرتمندان و تک‌اندیشه برخی جریان‌های منطقه‌ای است و با این حال تا این لحظه، دولت، ملت و مقام معظم رهبری به‌عنوان لنگر ثبات عمل کرده‌اند و ما امیدواریم بتوانیم با ایفای نقش منطقه‌ای به تدریج این امنیت را به کل منطقه گسترش دهیم.»

آنطور که این مقام مسئول گفته است «در حال حاضر امکان حمل‌ونقل ترکیبی از بنادر ایران را داریم و اتصال به آسیای میانه، چین، روسیه و غرب امکان‌پذیر است، این یک شبکه کم‌نظیر است که در منطقه وجود دارد. نکته مهم این است که از این حجم سرمایه‌گذاری بین‌المللی تا چه اندازه بهره‌وری تجاری داشته باشیم.» آخوندی در حاشیه این همایش در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر نبود اسکله‌های مناسب برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ، گفت: «اسکله‌های موجود در بندر امام خمینی(ره) برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ مناسب است و امکان پهلوگیری کشتی‌های بیش از ۱۰۰ هزار تن در این بندر برای تخلیه و بارگیری وجود دارد.» او توضیح داد که «در حال حاضر در بندر امام خمینی(ره) کشتی‌های بالای ۲۰۰ هزار تن را پهلو می‌دهیم و افزایش ظرفیت پهلوگیری بندر چابهار به ۶۰ هزار تن را در دستور کار قرار داده‌ایم.» به گفته وزیر راه و شهرسازی «این وزارتخانه به دنبال پهلوگیری کشتی‌های ۳۰۰ هزار تنی در بندر عباس است.»

 میراث‌دار شلختگی دولت قبل در مسکن مهر هستیم

انتقادهای آخوندی نسبت به پروژه مسکن مهم همچنان ادامه دارد. او که دیروز در حاشیه همایش سازه‌های دریایی صحبت می‌کرد؛ پاسخ پرسشی درباره مسکن مهر را این‌گونه داد که «مسکن مهر در اکثر شهرهای کشور پیشرفت مناسبی داشته و تنها در شهر پردیس با مشکلاتی مواجه است. مشکلات ایجاد شده در مسکن مهر پردیس به علت تاخیر در آغاز پروژه است، زیرا ساخت واحدهای مسکونی مسکن مهر این شهر به‌طور جدی از سال ۹۱ آغاز شده است.»  به گفته او «ما میراث‌دار بی‌برنامگی و شلختگی هستیم. حال این شلختگی را باید همه تحمل کنیم و قرار نیست فقط این شلختگی را وزارت راه و شهرسازی تحمل کند، به جای اینکه به هم نیش و کنایه بزنیم باید باری که روی زمین مانده را برداریم.»  آخوندی تاکید دارد: «کسانی که تصمیم گرفتند این میزان مسکن را در پردیس بسازند تصمیم بسیار اشتباهی گرفته‌اند. در هر صورت ما وارث این مساله هستیم و همواره گفته‌ام که دولت باید این تصمیم اشتباه را تحمل کند و نمی‌توانیم خریداران را جریمه کنیم و همواره خودم را هم‌راستا با خریداران مسکن مهر می‌دانم.»

وزیر راه و شهرسازی یکشنبه‌شب هم در یک برنامه تلویزیونی توضیح داد که «از نظر ما ۱۹ میلیون نفر در ۲۷۰۰ محله حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند، ما باید برای بازآفرینی این تعداد محله با کمک شهرداری و سایر دستگاه‌های دولتی برنامه‌ریزی کنیم.»

آخوندی با تاکید براینکه درحال حاضر اتفاق خوبی در آمار و ارقام این مناطق افتاده و فهم جدیدی را از آخرین وضعیت شهرنشینی در کشور به ما داده است، گفت: «جمعیت ایران در دهه ۳۰ حدود ۱۸ میلیون نفر بوده و چیزی حدود ۳۰ درصد شهرنشین داشته (با کمتر از ۶ میلیون نفر) ولی در دهه ۹۰ طبق آخرین آمار با جمعیتی حدود ۵۵ تا ۵۶ میلیون نفر و به بیانی دیگر ۷۲ درصد جمعیت شهرنشین و ۲۸ درصد روستانشین روبه‌رو شده‌ایم. در حقیقت این آمار نشان‌دهنده یک انفجار جمعیت شهری است.»

منبع:فرهیختگان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین