|
|
امروز: شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۵
کد خبر: ۱۲۹۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۸
از طرفی پائول سالم، معاون رییس سیاست و تحقیقات موسسه خاورمیانه در واشنگتن گفت: انتخاب عون یک پیروزی آشکار برای محور ایرانی در مشرق و یک شکست دیگر برای عربستان سعودی محسوب می‌شود.
لبنان یکی از متحدان قوی حزب‌الله را به‌عنوان رییس‌جمهور انتخاب کرد و این امر به معنای تقویت محور ایرانی در منطقه به حساب می‌آید.

میشل عون 81 ساله، یک مسیحی مارونی از سوی مجلس لبنان با رای نزدیک به 80 درصد نمایندگان به عنوان رییس‌جمهور لبنان برگزیده شد. عون در سال 2006 توافق رسمی اتحاد میان جنبش میهنی آزاد و حزب‌الله را به امضا رساند و از آن زمان به‌طور دائمی از این گروه شیعه حمایت کرده است.

به نوشته روزنامه جروزالم‌پست بندتا برتی، تحلیلگر موسسه مطالعات امنیت ملی اسراییل انتخاب عون را یک پیروزی سیاسی برای حزب‌الله دانست. وی در ادامه افزود: حزب‌الله به‌وضوح و مستقیما از عون برای ریاست‌جمهوری حمایت کرده و این مساله همواره میان حزب عون و حزب‌الله حل‌شده بوده است. حزب‌الله به توافق با عون پایبند بوده است. با این انتخابات حزب‌الله ازنظر متحدان سیاسی خود و جایگاهش در لبنان مستحکم خواهد شد.

این انتخابات متصدی جایگاهی را تعیین کرد که از زمان پایان کار میشل سلیمان، رییس‌جمهور قبلی لبنان در سال 2014 و عدم توافق در مورد اینکه چه کسی جانشینش شود، خالی بوده است. بر اساس قانون اساسی لبنان، رییس‌جمهور باید یک مسیحی مارونی، نخست‌وزیر یک مسلمان سنی و رییس مجلس یک مسلمان شیعه باشد. پیروزی عون زمانی مسجل شد که سعد حریری، قدرتمندترین سیاستمدار سنی در لبنان و رهبر ائتلاف 14 مارس با عدم جلب حمایت از دیگر نامزد، سلیمان فرنجیه از وی حمایت کرد.

از طرفی پائول سالم، معاون رییس سیاست و تحقیقات موسسه خاورمیانه در واشنگتن گفت: انتخاب عون یک پیروزی آشکار برای محور ایرانی در مشرق و یک شکست دیگر برای عربستان سعودی محسوب می‌شود.

ناکامی حریری در پیش بردن نامزد خود در انتخابات ریاست‌جمهوری و توافق با عون، بیانگر فقدان نفوذ سعودی در لبنان و ناشی از عدم تعامل ریاض با بیروت در فوریه 2015 آغاز شد. در آن زمان وقتی لبنان حمله به سفارتخانه عربستان در تهران که اعدام یکی از شیوخ برجسته شیعه از سوی سعودی‌ها را به دنبال داشت، محکوم نکرد، عربستان بسته کمکی سه میلیارد دلاری خود به ارتش لبنان را لغو کرد.

گفته می‌شود لبنان به دلیل نفوذ حزب‌الله و دیگر متحدانش، در محکوم کردن ایران به دیگر کشورهای عرب منطقه نپیوست. تحلیلگر موسسه مطالعات امنیت ملی اسراییل تصریح کرد: ازنظر ریاض، عون کاندیدای مطلوبی نیست. ریاض طی یک سال گذشته عقب‌نشینی‌هایی داشته و اصلا جای تعجب ندارد که امروز در مقایسه با یک‌سال قبل نفوذ کمتری در لبنان دارد.

انتخاب عون 26 سال پس از آن صورت می‌گیرد که از سوی ارتش سوریه مجبور به ترک پست نخست‌وزیری شده و پس ‌از آن به فرانسه تبعید شد. در سال 2005 و در پی خروج سوریه از لبنان در آستانه اعتراضات علیه ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر و پدر سعد حریری، عون با استقبال قابل‌توجهی به لبنان بازگشت اما طی یک سال او به متحد حزب‌الله و دمشق تبدیل شد.

به گزارش رویداد24، برخی تبدیل‌شدن او از دشمن سوریه به دوست این کشور را نشانه فرصت‌طلبی‌اش می‌دانند اما روزنامه السفیر، عون را به‌عنوان شخصیتی معرفی می‌کند که می‌تواند با نیروهای متنوعی ارتباط برقرار کند و رهبری قدرتمندی را در بازسازی دولت از خود نشان دهد.ش
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین