|
|
امروز: چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۱
کد خبر: ۱۲۹۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸
امیری در ادامه در پاسخ به بعضی از شائبه ها که مخالفان دولت مطرح می کنند افزود: در کشور ما اگر کسی رئیس اداره شود از فیلترهای مختلف باید عبور کند و استعلام‌های مختلفی راجع به او به عمل می‌آورند قطعا کسی که بخواهد در سطح کابینه آن هم به عنوان وزیر مطرح می شود استعلام‌های لازم را رئیس‌جمهوری از مراجع ذیربط قانونی به عمل می آورد و بعد آن را به عنوان وزیر پیشنهاد مطرح می‌کنند.
معاون پارلمانی رییس جمهوری گفت: ترمیم کابینه با هدف تقویت کابینه است و ما امیدواریم روز سه شنبه مجلس محترم شورای اسلامی با عنایت نمایندگان محترم مجلس به افراد معرفی شده، رای اعتماد خواهند داد.

 حسینعلی امیری، با اشاره به فضای مجلس برای رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی گفت: فضای مجلس، فضای بسیار خوبی است. تا به امروز نیز سه وزیر پیشنهادی از سوی رییس جمهور با فراکسیون ها، کمیسیون ها و همچنین با نمایندگان مجلس ملاقات و جلسات پی در پی داشتند و سوال‌هایی که نمایندگان داشتند این سه وزیر پیشنهادی پاسخ داده‌اند.

وی ادامه داد: فضای مجلس را فضای مثبتی می‌بینم و طبیعتا این افراد با توجه به شرایط کشور و ذائقه مجلس، توسط ریاست محترم جمهور برای این سه وزارتخانه پبیشنهاد شده است.

امیری با اشاره به ترمیم کابینه، تصریح کرد: ترمیم کابینه با رویکرد تقویت کابینه آن هم در ارتباط با وزارتخانه‌هایی که فرهنگی و اجتماعی هستند صورت گرفت، چرا که فرهنگ بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری می‌باشد.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری تاکید کرد: مقام معظم رهبری فرمودند، اقتصاد مهم است اما فرهنگ از اقتصاد مهم‌تر است، بنابراین رویکرد دولت تقویت کابینه بوده است. ترمیم کابینه با هدف تقویت کابینه است و ما امیدواریم روز سه شنبه مجلس محترم شورای اسلامی با عنایت نمایندگان محترم مجلس به افراد معرفی شده، رای اعتماد خواهند داد. در حال حاضر ما در فصل مدارس هستیم و اگر آموزش و پرورش وزیر داشته باشد با دلگرمی بیشتری برنامه‌ها پیش خواهد رفت و دو وزارتخانه دیگر نیز چنین است.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد و همچنین وزارت ورزش نیز مربوط می‌شود به بحث فرهنگ و مسائل اجتماعی. لذا نمایندگان مجلس محترم شورای اسلامی اگر به آن دو وزیر پیشنهادی نیز رأی مثبت بدهند ثبات بیشتری این دو وزارتخانه نیز پیدا می‌کند. بنابراین ما رویکرد مجلس را و فضای مجلس را فضای مثبتی می‌دانیم و امیدواریم که با عنایت به نمایندگان محترم مجلس هر سه نفر با رای بالایی انتخاب بشوند.

امیری در ادامه در پاسخ به بعضی از شائبه ها که مخالفان دولت مطرح می کنند افزود: در کشور ما اگر کسی رئیس اداره شود از فیلترهای مختلف باید عبور کند و استعلام‌های مختلفی راجع به او به عمل می‌آورند قطعا کسی که بخواهد در سطح کابینه آن هم به عنوان وزیر مطرح می شود استعلام‌های لازم را رئیس‌جمهوری از مراجع ذیربط قانونی به عمل می آورد و بعد آن را به عنوان وزیر پیشنهاد مطرح می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش،‌که بحث وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برخی از نمایندگان عدم صلاحیت ایشان را مطرح کرده‌اند، تاکید کرد: ایشان نیز مثل برخی از وزراء پیشنهادی از مراجع مربوط استعلام گرفته شده است و بعد رییس جمهور طبق آن استعلام ها به مجلس معرفی شده است. بنابراین ما باید در کشور یک معیاری داشته باشیم؛ آن معیار هم راجع به بحث های امنیتی و... است. بنابراین وقتی که مرجع صلاحیت دار قانونی، صلاحیت ایشان را تایید کرده باشد طبیعتا این حرف و حدیث هایی که گفته می شود نظرات شخصی محسوب می شود.

وی با اشاره به اظهارت روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان درباره نظارت شورا بر روی مجلس شورای اسلامی گفت: قانون اساسی یکی از اختیاراتی که به شورای نگهبان داده است نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و همه پرسی قانون اساسی است. بنابراین نظارت از بدو تا ختم انتخابات توسط شورای نگهبان انجام می گیرد.

معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: یکی از اختیارات شورای نگهبان بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی مجلس و ریاست جمهوری است. بنابراین وقتی که شورای نگهبان نسبت به کاندیداها اعلام صلاحیت قطعی و نهایی کرد اگر احیانا بعد از اعلام نظر قطعی و نهائی راجع به کاندیداهای مجلس شورای اسلامی سندی کشف شد یا مطلبی مطرح بود که از نظر شورای نگهبان مغفول مانده باشد شورای نگهبان آن مدارک را در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار می دهد تا در موقع بررسی اعتبارنامه ها مدرکی که کشف شده مد نظر قرار بگیرد.

وی افزود: ممکن است که مجلس در بررسی اعتبارنامه آن مدرک را مدرک موثری در ارتباط با صلاحیت نماینده بداند و ترتیب اثر بدهد و اعتبار نامه آن منتخب را تایید نکند و یا اینکه آن را وارد نمی بیند و آن مدرک را رد می کند و منتخب اعتبارنامه اش تایید می شود. بنابراین فرآیند نظارت شورای نگهبان بر صلاحیت کاندیداهای مجلس شورای اسلامی و یا منتخبین همین است و در طول سی و هشت سال گذشته مصادیق این دو موردی که من توضیح دادم بسیار پیش آمده است و مواردی بوده که تایید شده است و مواردی رد شده است.

وی درباره نظارت مجلس گفت: نظارت یا استرجاعی یا استطلاعی یا استصوابی است. قانون انتخابات، مجلس نظارت شورای نگهبان بر انتخابات را استصوابی می داند و این حکم را قانونی می گوید. از این تعداد نظارت ها، نظارت شورای نگهبان در مجلس نظارت استصوابی است که این در قانون انتخابات تصریح شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین